آشنایی با یک نوشیدنی هزار ساله قارچی

مریم اصفهانی‌، دانشجوی ارشد گیاهان دارویی و عضو گروه علمی بازار گیاهان دارویی درباره یک نوشیدنی قارچی و خواص چنین نظری دارد: کامبوجا فرآورده‌ای از گلسنگ‌هاست(کلمه کامبو به معنی خزه قهوه‌ای و چا به معنی چای)، ترکیبی است که از همزیستی باکتری‌ها و مخمرها که با شیوه پرورشی مخصوص تهیه شده ایجاد می‌شود و این همزیستی به «قارچ کامبوچا یا کومبوچا» معروف است. کامبوجا نوعی چای بومی چینی است که با نام عجیب غریبش یک نوشیدنی هزارساله محسوب می‌شود.

اصفهان زیبا: مریم اصفهانی‌، دانشجوی ارشد گیاهان دارویی و عضو گروه علمی بازار گیاهان دارویی درباره یک نوشیدنی قارچی و خواص چنین نظری دارد: کامبوجا فرآورده‌ای از گلسنگ‌هاست(کلمه کامبو به معنی خزه قهوه‌ای و چا به معنی چای)، ترکیبی است که از همزیستی باکتری‌ها و مخمرها که با شیوه پرورشی مخصوص تهیه شده ایجاد می‌شود و این همزیستی به «قارچ کامبوچا یا کومبوچا» معروف است. کامبوجا نوعی چای بومی چینی است که با نام عجیب غریبش یک نوشیدنی هزارساله محسوب می‌شود.

امروزه این قارچ در اروپا و آمریکا بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرد و حتی در آمریکا انجمن استفاده‌کنندگان از این قارچ تاسیس شده‌است. در‌صورت درست بودن و بهداشتی بودن طرز تهیه آن، این نوشیدنی بسیار مفید است. چای تخمیری کامبوجا طی سالیان اخیر شهرت و محبوبیت بسیاری در میان طرفداران تغذیه سالم پیدا کرده است. نوشیدنی کامبوجا یا به قول طرفدارانش«بوچ» (بوج) فرآورده تخمیری چای است که از ترکیب چای سبز، سیاه یا سفید با آب، شکر و قارچ کامبوجا تهیه می‌شود. پس از ترکیب این مواد طی یک فرآیند باکتریایی و تخمیری که یک هفته تا 10 روز طول می‌کشد، چای کامبوجا آماده می‌شود.این چای یا نوشیدنی جدید بویی شبیه زنجبیل دارد و طعم آن را به شیوه‌های مختلف توصیف کرده‌اند؛ از شبیه بودن به سرکه سیب گرفته تا چای با کمی عسل و حتی تارت سیب.

خواص
چای کومبوجا حاوی پروبیوتیک‌ها یا باکتری‌های مفید روده است که برای سلامتی بدن از جمله بهبود هضم غذا، بهبود سیستم ایمنی بدن، مبارزه با افسردگی و بهداشت دهان و دندان ضروری است. محتوای ویتامین B در این نوشیدنی، برای عملکرد سیستم عصبی، هورمون‌ها و تعادل بدن بسیار مهم است. این نوشیدنی مفید همچنین حاوی آنزیم، اسیدهای آمینه، آنتی‌اکسیدان‌ها و پلی‌فنول‌هاست و در انرژی‌زایی‌، بهبود بیماری‌های گوارشی و عملکرد کبد وعروق‌، جلوگیری از چاقی و درمان دیابت‌، آسم‌، مشکلات مفصلی و کم‌خونی‌، سم زدایی از کلیه‌ها و تنظیم فشارخون موثر است.چای کامبوجا حاوی میزان قابل توجهی اسید گلوکرونیک (GA) است و نوشیدن آن باعث سم زدایی بدن و مقابله با جذب سموم صنعتی توسط بافت‌های بدن می‌شود. در واقع شواهد علمی برای اثبات فواید چای کومبوجا بسیار محدود است؛ اما پژوهش‌ها برای بررسی مواد مغذی آن هنوز ادامه دارد.

احتیاط
کــــومــبـــوجــــا در‌حــــــال حــــــاضـــــر درفروشگاه‌های مواد غذایی در دسترس اســت. در هنگام خرید کومبوجا ســــعــــی کنید بســته‌بندی برچسب‌دار آن را انتخاب کرده و نوع کم الکل آن را خریداری کنید. ضمنا بهتر است تا کامل شدن تحقیقات کودکان، زنان باردار و یا افرادی که سیستم ایمنی بدن آنها ضعیف است، از مصرف این چای خودداری کنند.برای اطلاعات بیشتر می‌توانید با بازار گیاهان دارویی و شماره 35604144 تماس بگیرید

ارسال نظر

اخرین اخبار
پربیننده‌ترین اخبار