مادی نیاسرم، نیاز به توجه بیشتر

مادی‌های اصفهان به لحاظ عناصر شهری کم نقص‌اند اما ساخت و سازهای سالیان اخیر و برخی عناصر جدید تا حدودی آن‌ها را مخدوش کرده است.

احمد کیانی نسب :مادی‌های اصفهان به لحاظ عناصر شهری کم نقص‌اند اما ساخت و سازهای سالیان اخیر و برخی عناصر جدید تا حدودی آن‌ها را مخدوش کرده است.

نخستین مسئله مادی نیاسرم در حدفاصل خیابان چهارباغ و باغ گلدسته، پست برقی است که نمای مادی را گرفته و زیبایی آن را کور کرده، این پست از دوران پهلوی بود و بسیاری از شهردارها هم تلاش کردند آن را بردارند، اما موفق نشدند. سازمان زیباسازی شهرداری هم برای جلوگیری از ریختن دیواره‌های این مادی، داخل آن را تا خیابان فردوسی سنگ چیده است. اطراف این مادی قبلاً زمین‌های بایر بود تا اینکه در دهه 50، خانه‌ها و مغازه‌هایی در حاشیه‌اش ساختند. عینک‌فروشی «دید اپتیک» هم از سال 53 در حاشیه این مادی بود. به فضای سبز حاشیه این مادی رسیدگی می‌شود و آب اندکی هم گاهی در آن جریان دارد، اما بیشتر اوقات به دلیل خشک بودن زاینده‌رود، مادی‌ها هم خشک هستند. با پرآب شدن زاینده‌رود اما آب در مادی‌ها هم جاری می‌شود. قبلاً در کنار این مادی رفت‌وآمد بیشتری رواج داشت و اوج این شلوغی در سال‌های دهه 50 بود، اما چند سالی است این جنب‌وجوش افت داشته، به‌ویژه طی دو سال اخیر که خیابان چهارباغ را برای مترو بسته‌اند. قبلاً آنقدر این منطقه رونق داشت که من مشتری‌هایی از میمه و دلیجان و روستاهای اطراف هم داشتم. بریانی هشت‌بهشت، کتاب‌فروشی اندیشه و گالری کلاسیک که دو مورد آخر که ذکر شد دیگر وجود ندارند از فضاهای خاص کنار این مادی بوده‌اند. حالا به‌جای گالری کلاسیک، رستوران ساخته‌اند و صاحب کتاب‌فروشی اندیشه، آقای مطیعی هم بهار امسال به رحمت خدا رفته است. حالا دیگر بیشتر کاسبان این منطقه، جدید هستند و من از معدود قدیمی‌های این منطقه‌ام. یکی دو کافه و یک سفره‌خانه هم در سال‌های اخیر در کنار این مادی ساخته‌شده و این منطقه، پاتوق خوراکی‌فروشی‌ها شده است. مادی فرشادی اما رفت‌وآمد بیشتری نسبت به اینجا دارد، به دلیل قرار گرفتن دو پاساژ بزرگ افتخار و آزادی در کنار آن.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار