جوجه خودروی زشت
یک سال و چند ماه از عرضه رنو ساندرو گذشت؛ خودروی فرانسوی که در حقیقت نمونه هاچبک تندر90 است و اکنون توسط پارسخودرو مونتاژ میشود. با توجه به استقبال زیاد از انواع تندر90 پیشبینی میشد ساندرو نیز پرفروش باشد ولی بررسیها نشان میدهد که افراد زیادی نسبت به خرید این اتومبیل مردد هستند؛ زیرا این خودروی با کیفیت، طراحی خوبی ندارد و به تعبیر بعضی از مردم «خیلی زشت» است. اما قبل از اینکه تصمیم نهایی خود را برای خریدن یا نخریدن رنوساندرو بگیرید باید تمام جوانب آن را مورد بررسی قرار بدهید.
اصفهان زیبا: یک سال و چند ماه از عرضه رنو ساندرو گذشت؛ خودروی فرانسوی که در حقیقت نمونه هاچبک تندر90 است و اکنون توسط پارسخودرو مونتاژ میشود. با توجه به استقبال زیاد از انواع تندر90 پیشبینی میشد ساندرو نیز پرفروش باشد ولی بررسیها نشان میدهد که افراد زیادی نسبت به خرید این اتومبیل مردد هستند؛ زیرا این خودروی با کیفیت، طراحی خوبی ندارد و به تعبیر بعضی از مردم «خیلی زشت» است. اما قبل از اینکه تصمیم نهایی خود را برای خریدن یا نخریدن رنوساندرو بگیرید باید تمام جوانب آن را مورد بررسی قرار بدهید.
طراحی ظاهری
در نگاه کلی رنو ساندرو مشابه تندر است، با این حال تغییرات اندکی در آن وجود دارد. از جمله این تغییرات باید به طول، عرض و ارتفاع متفاوت آن، حذف ضربه گیردرب ها، اضافه شدن رکاب اسپرت به خودرو، تغییر رنگ واسپرت شدن سپر جلو وعقب اشاره کرد. همچنین در تمام بخشهای بدنه، لبهها و خطوط تیزی وجود دارد که در زیبایی نمای ظاهری آن تاثیر گذار است.چراغهای جلو آن نیز طراحی کشیدهای دارند و توسط نواری به یکدیگر متصل شدهاند؛ اما در مقابل چراغهای عقب آن عمودی هستند و باعث شدهاند ظاهر خودرو اسپرت تر به نظر آید. پنجرههای آن نیز کاملا ساده طراحی شده اند که با بدنه رنو ساندرو هماهنگ است. بر روی چرخهای رنو نیز برجستگی و قوسهای نسبتا زیادی وجود دارد که همانند خودروی تندر است. از آنجایی که این محصول پارس خودرو در دو مدل دنده دستی و اتوماتیک تولید شدهاست، نمای خارجی آنها نیز متفاوت است؛ برای مثال:در مدل اتوماتیک رنگ آینههای جانبی و دستگیره دربها همرنگ بدنه هستند؛ اما در مدل دستی، رنگ مشکی برای این قسمتها انتخاب شدهاست. درمجموع رنوساندرو به عنوان یک خودروی هاچ بک طراحی سادهای دارد که به عقیده کارشناسان طراحی ظاهری این
خودرو فدای قیمت آن شدهاست.
طراحی داخلی
طراحی داخلی رنوساندرو نیز مانند طراحی ظاهری آن، برگرفته از تندر است؛ با این تفاوت که رنگ صفحات نشانگر سرعت و دور موتور در خودرو به سفید تغییر کردهاست و نوار نقرهای رنگی نیز در اطراف دریچههای هوا و آرم رنو روی فرمان وجود دارد. در ضمن سیستم موقعیتیاب و سرگرمی استفاده شده در این اتومبیل مدرن نیست.در کل کارشناسان انتقــــادات زیـــادی نســبت به فضای داخلی این اتومبیل کردهاند و ادعا دارند که این خودرو نه تنها طراحی خوبی ندارد بلکه نشانگر یک محصول ارزان قیمت است!
مشخصات فنی
شاید نمای خارجی رنو ساندرو چندان زیبا و جذاب به نظر نرسد؛ اما از نظر باطن دارای مشخصات فنی مطلوبی است و یکی از خودروهای قدرتمند پارس خودرو به حساب میآید. کمپانی خودروسازی رنو، این محصول خود را در دو نسخه متنوع با پیشرانههای بنزینی و دیزلی عرضه میکند؛ اما در حال حاضر پارس خودرو فقط نسخه بنزینی آن را تولید میکند. دررنوساندرو پیشرانهای مشابه تنــــدر90 یعنــــی K4M 696 به کار گرفته شدهاست. این پیشرانه از نوع چهار سیلندر خطی است و توانی معادل ۱۰۵ اسب بخار در دور موتور ۵۷۵۰ دور بر دقیقه دارد. حداکثر گشتاوری که پیشرانه این اتومبیل تولید میکند، معادل ۱۴۰ نیوتن متر در دور موتور ۳۷۵۰ دور بر دقیقه است. همان طور که قبلا اشاره شد، پارس خودرو رنو ساندرو را در دو مدل دستی و اتوماتیک روانه بازار کرده که حجم موتور هر دو نسخه،۱۵۹۸سی سی است. سیستم انتقال قدرت مدل دستی آن از نوع پنج سرعته و مصرف سوخت ترکیبی آن معادل ۶,۷ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر است. حداکثر سرعت دنده معمولی آن نیز تنها 175کیلومتربر ساعت تخمین زده میشود و شتاب صفر تا صد را طی 10.5ثانیه سپری میکند. در مقابل نسخه دنده اتوماتیک آن سیستم انتقال
قدرت چهار سرعته دارد و به صورت ترکیبی به ازای هر ۱۰۰ کیلومتر، حدود ۸,۳ لیتر مصرف سوخت دارد. حداکثر سرعت مدل اتوماتیـــک آن نیز از نمونه معمولی کمتر و معادل 170 کیلومتر بر ساعت است. همچنین رنو ساندرو اتوماتیک ۱۱,۵ ثانیه زمان نیاز دارد تا از حالت سکون به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت برسد که باز هم در مقایسه با دنده دستی آن بیشتری است. پارس خودرو برای این محصول خود مانند سایر خودروهای هاچبک موجود در بازار، ترمزهای جلو و عقب دیسکی و کاسهای در نظر گرفتهاست. از نقاط قوت رنو ساندرو سیستمهای تعلیق آن است که برای محورهای جلو سیستم تعلیق مستقل مک فرسون با بازوی جناقی و برای محورهای عقب سیستم تعلیق نیمه مستقل استفاده شده است. در کنار آنها فنرهای خودرو نیز به صورت مارپیچی هستند.
ایمنی
در آزمایشات به عمل آمده از رنو ساندرو، این اتومبیل موفق به کسب محافظت چهار ستاره از سرنشینان خردســـال، محافظت سه ستاره از سرنشینان بزرگسال و محافظت یک ستاره از عابران پیاده، از موسسه Euro NCAP شد. در مجموع سیستم ایمنی این خودرو متشکل از کیسه هوای راننده و سرنشین جلو به همراه سوئیچ غیر فعال سازی آن، ترمز ضد قفل ABS، کمربند الکتریکی در کنار کمربند سه نقطهای برای سرنشینان عقب، به همراه قلابهای مخصوص نصب صندلی کودک است.
قیمت
رنوساندرو با داشتن موتور با کیفیت و مشخصات فنی مناسب، قیمت مطلوب و البته ظاهری بسیار نازیبا در دو نمونه دستی و اتوماتیک به ترتیب با قیمت 43 و49میلیون تومان به فروش میرسد که البته تا 24 ماه یا 40 هزار کیلومتر گارانتی دارد. یکی دیگر از انتقادات بزرگ به این خودرو در حوزه مدت زمان گارانتی است. رنوساندرو حتی به اندازه سمند نیز گارانتی ندارد و مدت زمـــان خدمات رایگان برای آن به اندازه خودرویی مانند تیباست.