تفاوت بین چربی و کلسترول که باید بدانید

چربی ها و کلسترول انواع متفاوتی از لیپیدها و جزو ترکیبات آلی هستند که در آب به صورت نامحلول وجود دارند. اگرچه هر دو در موادغذایی و خون یافت می شوند، اما از نظر ساختاری تفاوت های بسیار و شباهت های کمی دارند.

چربی ها و کلسترول انواع متفاوتی از لیپیدها و جزو ترکیبات آلی هستند که در آب به صورت نامحلول وجود دارند. اگرچه هر دو در موادغذایی و خون یافت می شوند، اما از نظر ساختاری تفاوت های بسیار و شباهت های کمی دارند.

چربی برخلاف کلسترول، برای بدن انرژی فراهم می کند. چربی و کلسترول از طریق مواد غذا قابل دریافت بوده، همچنین در بدن به طور عمده در کبد ساخته می شود، هرچند این لیپیدها هر دو از روده جذب می شوند. بیشتر خون از آب تشکیل شده، بنابراین لیپیدها از طریق مولکول های حامل محلول در آب به نام لیپوپروتئین ها حمل می شوند.

نیاز بدن به کلسترول

کلسترول یک نوع لیپید مومی شکل است که در تمام سلول ها وجود دارد. کلسترول غذایی تنها در موادغذایی حیوانی بوده و کمی بر سطوح خونی تاثیر دارد. درصورت عدم مصرف کلسترول، بدن مقدار مورد نیاز را می سازد. همچنین در صورت مصرف موادغذایی حاوی کلسترول بالا، بدن میزان کمتری از آن را خواهد ساخت. بیشتر کلسترول در کبد تولید می شود. کلسترول برای ساخت نمک های صفراوی که در فرآیند هضم چربی، ویتامین D و هورمون های استروئیدی مانند استروژن و تستوسترون در بدن نقش دارند، استفاده می شود. همچنین کلسترول جزئی از غشای سلولی و میلین (ماده ی محافظت کننده سیستم عصبی) است.

نیاز بدن به چربی

چربی و همچنین روغن ها، تری گلیسیرید نامیده می شوند و هر تری گلیسیرید حاوی ۳ زنجیره کربنی به نام اسیدهای چرب است. اسیدهای چرب شامل زنجیره کوتاه، زنجیره بلند، اشباع شده وغیراشباع می شود که از منابع گیاهی و حیوانی قابل دریافت خواهد بود. بیشتر اسیدهای چرب برای انرژی متابولیزه می شوند. گاهی اوقات چربی به ویژه چربی اشباع شده با کلسترول اشتباه گرفته می شود. اما هیچ کدام قابلیت تبدیل شدن به یکدیگر را ندارند. کلسترول و چربی، هر دو قسمتی از ساختار غشای سلولی و سیستم عصبی هستند.

اسیدهای چرب ضروری و غیر ضروری

بدن توانایی ساخت بسیاری از اسیدهای چرب را دارد. برای نمونه، اگر مقداری کلوچه به رژیم غذایی خود اضافه کنید، بدن بیشتر آن را به چربی تبدیل کرده و در سلول های چربی ذخیره می کند. اسیدهای چربی که بدن می تواند بسازد، غیر ضروری نامیده می شود و بسیاری از اسیدهای چربی که از طریق رژیم غذایی دریافت می کنیم، اسیدهای چرب ضروری می باشد. همچنین به نام اسیدهای چرب امگا ۶ و امگا ۳ نیز رایج بوده که با دارا بودن حلقه های اشباع نشده در دمای اتاق مایع است. لازم به ذکر است که تعادل اسیدهای چرب امگا ۳ و امگا ۶ باید در بدن حفظ شود زیرا در زمان نیاز بدن به این اسیدهای چرب، امگا ۶ ممکن است باعث ایجاد التهاب شود، درحالیکه امگا ۳ التهاب را از بین می برد.

ملاحظات سلامتی

مصرف کلسترول و چربی اشباع شده با خطر ابتلا به بیماری های قلبی-عروقی در ارتباط است. همچنین بهتر است از مصرف چربی ترانس صنعتی اجتناب شود. این نوع چربی تا اندازه ای در روغن های گیاهی هیدروژنه وجود دارد که ماده اولیه بسیاری از غذاهای فرآوری شده است و موجب بیماری های قلبی-عروقی و سایر بیماری ها خواهد شد. این چربی های ترانس صنعتی در آزمایشگاه ساخته شده و در طبیعت موجود نیست. همچنین برخلاف چربی های طبیعی و کلسترول هیچ ارزشی در بدن ندارند.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار