کاهش بیکاری در اصفهان با محوریت آی تی

ارائه آموزش‌های تخصصی به جوانان در راستای راه‌اندازی کسب‌وکارهای نو و استفاده از فناوری‌های نوین در این راستا می‌تواند کمک زیادی به حل مشکل بیکاری داشته و زمینه ایجاد اشتغال برای عده زیادی را فراهم آورد.

احمدرضا منزه - اصفهان امروز : ارائه آموزش‌های تخصصی به جوانان در راستای راه‌اندازی کسب‌وکارهای نو و استفاده از فناوری‌های نوین در این راستا می‌تواند کمک زیادی به حل مشکل بیکاری داشته و زمینه ایجاد اشتغال برای عده زیادی را فراهم آورد.در همین راستا نشست تخصصی بررسی فرصت‌های کسب‌وکار در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات در اصفهان برگزار شد.

وجود بسترهای مناسب برای کارآفرینی در فضای مجازی

در این نشست، جعفر مطلب زاده مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان اصفهان اظهار کرد: وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات بسترهای مناسبی در فضای ارتباطی و فناوری ایجاد کرده است، به‌گونه‌ای که شرایط برای ایجاد اشتغال جوانان بیش‌ازپیش به وجود آید. وی در ادامه به معرفی بخش‌های مختلف وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات پرداخت و ادامه داد: با تلاش‌های صورت گرفته، پهنای باند مناسبی در سطح استان به وجود آمده و امروز تمامی روستاهای استان دارای پوشش اینترنتی هستند، از طرفی شاهد گسترش روزافزون پهنای باند اینترنت گوشی‌های تلفن همراه هستیم که این موضوع کمک بسیار زیادی به ایجاد کسب‌وکارهای جدید همچون ایجاد تاکسی‌های اینترنتی داشته است، در حقیقت باید گفت تمامی بسترها فراهم است و تنها نیاز به تفکر، نبوغ و ایده‌های مناسب جهت راه‌اندازی کسب‌وکارهای نو در فضای مجازی و استفاده حداکثری از بستر فناوری است. در ادامه این نشست، ابوطالب جلالی مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای استان اصفهان اظهار کرد: امروز آی‌تی نقش بسیار تأثیرگذاری در زندگی‌ها ایفا می‌کند و این تأثیر بر اشتغال نیز بسیار زیاد است، این در حالی است که متوسط نرخ بیکاری در کشور 12 درصد است و این رقم در استان اصفهان به 14 درصد می‌رسد. وی افزود: با توجه به ظرفیت‌های موجود در استان و کشور این میزان بیکاری زیبنده نیست، لذا امروز دغدغه اشتغال جوانان یکی از بزرگترین مسائل کشور است که باید با استفاده از تمامی امکانات در راستای رفع این مشکل تلاش کنیم.

آی‌تی محور توسعه اشتغال در استان اصفهان

مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای استان اصفهان تصریح کرد: استان اصفهان دارای مزیت‌های فراوانی است که در سند توسعه استان نیز به آنها اشاره‌شده است، بخش عمده‌ای از این ظرفیت‌ها بر محوریت آی‌تی قرار می‌گیرند، باید توجه داشت که آی‌تی و آی‌سی‌تی می‌توانند نقش بسیار تأثیرگذاری در ایجاد اشتغال در استان و در بخش‌های مختلفی همچون گردشگری و ... ایفا کنند لذا از مراکز آموزشی استان این انتظار وجود دارد که توجه ویژه‌ای به این مقوله داشته باشند. وی خواستار گسترش حضور سرمایه‌گذاران برای ایجاد فرصت‌های شغلی جدید در استان اصفهان شد و ادامه داد: بر اساس مطالعات انجام‌گرفته، میزان تولید ثروت در کشور با ظرفیت‌ها و پیش‌بینی‌ها فاصله دارد لذا نیاز است تمامی بخش‌ها با تلاش بیشتر در راستای کمک به بهبود فضای اقتصادی قدم بردارند، اداره کل فنی و حرفه‌ای استان نیز با توجه به رسالت‌ها و وظایف خود اقدامات گسترده‌ای جهت آموزش مهارت‌های لازم به جوانان استان ارائه می‌دهد و تمام تلاش خود را برای گسترش و ایجاد اشتغال بر اساس توانمندسازی اقشار مختلف انجام می‌دهد و خوشبختانه در این زمینه نیز موفق بوده است. در ادامه، لیلا خدابنده سرپرست جذب و پذیرش شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان با اشاره به برخی فعالیت‌های این شهرک در جهت ایجاد و حمایت از اشتغال اظهار کرد: در حال حاضر در حدود چهار هزار نفر نیروی تمام‌وقت و دو هزار نفر نیروی پاره‌وقت در شهرک فعالیت می‌کنند که همگی آنها فارغ‌التحصیلان دانشگاهی هستند

برخورداری شرکت‌های علمی تحقیقاتی از حمایت‌های ویژه

وی بابیان اینکه امروز پارک‌های علم و فناوری، پارک علمی کودکان، چندین مرکز رشد و مراکز خلاقیت و شکوفایی در شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان مستقر هستند، اضافه کرد: این شهرک در دو بخش مرکز رشد و پارک علمی و فناوری توانایی پذیرش دارد که البته پذیرش در مراکز رشد به دو بخش پذیرش در دوره رشد مقدماتی و پذیرش در دوره رشد تقسیم‌بندی می‌شود. مسئول جذب و پذیرش شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان گفت: درروند پذیرش مرحله رشد مقدماتی، تیم یا هسته تشکیل‌شده، ایده‌ها به ثبت رسیده و بازار شناسایی می‌شود، لذا این مرحله نقش بسیار تأثیرگذاری در ایجاد ثروت از علم ایفا می‌کند و راه را برای ایجاد اشتغال هموارتر می‌سازد، پس از طی موفق مراحل رشد مقدماتی، تیم‌ها و شرکت‌ها به دوره رشد وارد می‌شوند که در این بخش، حمایت‌ها گسترش‌یافته و اقدامات بادید کارشناسی‌ و علمی پیگیری می‌شوند. وی با اعلام این موضوع که درصد موفقیت شرکت‌های نو پا در شهرک به حدود 70 درصد می‌رسد درحالی‌که این میزان در خارج از این محدوده، 30 درصد است، تأکید کرد: برای ورود به مرکز رشد سه شرط، داشتن ایده نو باقابلیت تجاری‌سازی، برنامه کسب‌وکار و تیم و مدیریت خوب لازم است. خدابنده، شناخت بازار، آشنایی با رقبا و بررسی دقیق شرایط و مشکلات، برنامه‌ریزی برای تولید و بازاریابی و فروش، انجام محاسبات اقتصادی و توجه به جذب منابع مالی و سرمایه‌گذاران را از ویژگی‌های یک برنامه کسب‌وکار مناسب برشمرد و افزود: شرکت‌هایی که در شهرک علمی تحقیقاتی مشغول فعالیت هستند از حمایت‌های ویژه‌ای برخوردار می‌شوند که از آن جمله می‌توان به اعطای تسهیلات ویژه، معافیت‌های مالیاتی، خدمات پشتیبانی، ارائه مشاوره‌های تخصصی و کمک به جذب سرمایه‌گذاران و... اشاره کرد.

تغییر کسب‌وکارها از سنتی به مدرن

فرشاد جعفریان نماینده اتحادیه صنف فناوری اطلاعات و ارتباطات اصفهان نیز در این نشست عنوان کرد: این اتحادیه مدرک تحصیلی کمتر از دیپلم را برای صدور پروانه قبول نمی‌کند، امروز 45 رسته کاری زیرمجموعه این اتحادیه فعالیت می‌کنند و اتحادیه از واحدهای مجاز و دارای پروانه حمایت کرده و خدمات مناسبی به آنها ارائه می‌دهد. وی ادامه داد: امروز کسب‌وکارها در حال تغییر از سنتی به مدرن هستند لذا نقش فناوری‌های نوین و فضای مجازی در این بخش بسیار مهم است، کسب‌وکارهایی که حضور فعالی در فضای مجازی نداشته باشند، نمی‌توانند موفق باشند.



ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار