کاخ سفید تغییر موضع آمریکا در قبال تغییرات اقلیمی را تکذیب کرد

کاخ سفید در واکنش به انتشار شایعاتی درباره تغییر موضع آمریکا در مورد تغییرات اقلیمی، این موضع را تکذیب کرد.

کاخ سفید در واکنش به انتشار شایعاتی درباره تغییر موضع آمریکا در مورد تغییرات اقلیمی، این موضع را تکذیب کرد.

به گزارش مهر به نقل از بی بی سی، در حالی که گزارش شده آمریکا با تغییر موضع خود تصمیم گرفته در توافق اقلیمی پاریس باقی بماند و یا حداکثر بر سر تعهداتش در برابر این پیمان مذاکره کند، کاخ‌سفید می‌گوید هیچ تغییری در موضع دولت پیش نیامده است.

دونالد ترامپ، سه ماه پیش رسما اعلام کرد که کشورش قصد خروج از توافق پاریس را دارد مگر آن که شرایط آن به نفع اقتصاد آمریکا تغییر کند.

دیروز شنبه (۱۶ سپتامبر - ۲۵ شهریور) ابتدا نشریه وال استریت ژورنال در خبری فوری گزارش کرد که سفرای حاضر در نشست زیست محیطی که در مونترال کانادا برگزار شده از نرم شدن مواضع آمریکا در قبال پیمان پاریس خبر داده‌اند.

اما ساعتی بعد سارا هوکابی سندرز، سخنگوی کاخ‌سفید، در واکنش به این گزارش تاکید کرد: هیج تغییری در مواضع آمریکا ایجاد نشده و این کشور تنها در صورتی در پیمان پاریس می‌ماند که شرایط آن به نفغ ایالات متحده بازبینی شود.

واکنش سخنگوی کاخ‌سفید در حقیقت پاسخی به سخنان میگوئل آریاس کانته، مسئول سیاست اقلیمی اتحادیه اروپا است که گفته نماینده آمریکا در نشست کانادا که با حضور حدود ۳۰ کشور برگزار شده به نوعی سخن گفته که از نرم شدن مواضع کشورش بر سر خروج از پیمان پاریس حکایت دارد.

همزمان کاترین مک‌کینا، وزیر محیط زیست کانادا هم گفته از سخنان نماینده آمریکا در نشست مونترال نشانه خوبی دریافت کرده است.

اما نماینده چین در این نشست تاکید کرده مفاد پیمان اقلیم پاریس غیرقابل مذاکره مجدد است.

اشاره‌ای به سخنان ماه ژوئن ترامپ که اعلام کرد اگر شرایط ماندن در پیمان پاریس که به گفته او اکنون رویکردی تنبیهی نسبت به اقتصاد آمریکا دارد تغییر نکند، ایالات متحده از این توافق که حدود ۲۰۰ کشور جهان پای ان را امضاء کرده‌اند و فقط سوریه و نیکاراگوئه از پیوستن به آن خودداری کرده‌اند، خارج خواهد شد.

خروج از پیمان پاریس یکی از وعده‌های انتخاباتی دونالد ترامپ بود که مدعی است مشارکت آمریکا در کاهش میزان تولید دی‌اکسیدکربن به اقتصاد کشورش آسیب می‌زند.

این در حالی است که بنا بر مفاد این پیمان جهانی، خروج رسمی آمریکا از این پیمان نمی‌تواند پیش از چهارم نوامبر سال ۲۰۱۹ آغاز شود و پس از آن هم روند خروج آمریکا از آن حدود یک سال طول خواهد کشید.

بدین ترتیب، خروج آمریکا از پیمان پاریس در اجرا نمی تواند پیش از اواسط پاییز سال ۲۰۲۰ روی دهد و این همزمان با آغاز به کار رئیس جمهور بعدی در آمریکاست که ممکن است با انتخاب مجدد ترامپ همراه شود و یا شخص دیگری برنده انتخابات نوامبر سال ۲۰۲۰ باشد، که در این صورت رئیس جمهوری جدید قادر خواهد بود دوباره آمریکا را به پیمان اقلیمی پاریس متعهد کند.

ارسال نظر

اخرین اخبار
پربیننده‌ترین اخبار