اورژانس اصفهان ۵۰ دستگاه آمبولانس از وزارت بهداشت طلب‌کار است

رئیس‌‌ مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی استان اصفهان گفت: ۵۰ دستگاه آمبولانس از وزارتخانه طلب‌کاریم و حدود ۵۰ دستگاه موتور آمبولانس نیز قرار است به سیستم اورژانس استان اضافه شود.

رئیس‌‌ مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی استان اصفهان گفت: ۵۰ دستگاه آمبولانس از وزارتخانه طلب‌کاریم و حدود ۵۰ دستگاه موتور آمبولانس نیز قرار است به سیستم اورژانس استان اضافه شود.
به گزارش تسنیم، غفور راستین ظهر دیروز در جمع اصحاب رسانه با بیان اینکه 26 شهریورماه سالروز تاسیس اورژانس کشور است، اظهار داشت: در همین راستا سال 54 اورژانس کشور با 40 دستگاه آمبولانس و 130 پرسنل تشکیل شد اما در حال حاضر بالغ بر 3 هزار و 400 آمبولانس، 13 هزار پرسنل و 2 هزار و 500 پایگاه در کشور خدمت‌رسانی می‌کنند.
وی با بیان اینکه در استان اصفهان بالغ بر 134 پایگاه فعال، یک پایگاه اورژانس هوایی و 14 اتاق فرمان فعالیت می‌کنند، افزود: در جهت ارتقای خودمان در سطح استان فعالیت‌های خوبی انجام داده‌ایم، سال گذشته به دنبال استخدام 272 نفر بودیم که متأسفانه داوطلب نداشتیم و تنها 130 نفر استخدام شدند و این کسری نیروی انسانی را با اضافه کار پوشش می‌دهیم برای دراز مدت این امر مشکل‌ساز است.
رئیس‌‌ مرکز حوادث و فوریت‌های پزشکی استان اصفهان با اشاره به اینکه سال گذشته بالغ بر 80 دستگاه آمبولانس به سیستم اضافه شد، تصریح کرد: از این تعداد 58 دستگاه بنز 315 بوده که هرکدام 450 میلیون تومان هزینه داشته و به آخرین تکنولوژی روز دنیا مجهز هستند، در همین راستا آموزش و ارتقا مهارت پرسنل‌ اورژانس را متناسب با این تجهیزات پیش می‌بریم، تمام نیروی انسانی که وارد این عرصه می‌شوند سطح‌بندی خدمات را باید آموزش ‌ببینند.
وی با بیان اینکه پوشش اورژانس پیش بیمارستانی در سطح استان نسبت به کشور قابل قبول بوده ولی هنوز به استاندارد نرسیده‌ایم، خاطرنشان کرد: استاندارد در جاده‌ها این بوده که در کمتر از 15 دقیقه بر بالین امدادخواه حضور پیدا کنیم و این شاخص امروز در استان کمتر از 9.3 دقیقه است، با ارتقا مهارت، سیستم‌ها و غیره شاخص حضور زمان‌مان خوب است.
راستین با اشاره به اینکه شاخص استاندارد حضور بر بالین امدادخواه در شهرها در 80 درصد ماموریت‌ها کمتر از 8 دقیقه است، بیان کرد: در کل شهرهای استان به جز کلان‌شهر اصفهان این شاخص کمتر از 5 دقیقه و در اصفهان هنوز بالای 8 دقیقه است، نداشتن لاین امدادرسان در سطح شهر، نداشتن فضای مناسب برای ایجاد پایگاه جدید، ترافیک شهر و تا حدی هم فرهنگ‌ سازی در این امر تاثیرگذار است.
وی با اشاره به نیاز استان به حداقل 2 مدی‌کوپتر گفت: مدی کوپتر با بالگرد و هلی‌کوپتر متفاوت بوده و ویژه انتقال مصدومان است، اکنون نیز کشور در حال تامین مدی‌کوپتر است، اکنون 2 دستگاه اتوبوس آمبولانس داریم و 2 دستگاه دیگر نیز در حال اضافه شدن است.
رئیس‌‌ مرکز حوادث و فوریت‌های پزشکی استان اصفهان افزود: 50 دستگاه آمبولانس از وزارت خانه طلبکاریم و حدود 50 دستگاه موتور آمبولانس نیز قرار است به سیستم استان اضافه شود، آمبولانس ویژه کوهستانی هم داریم که در مناطق کوهستانی استان از جمله سمیرم، فریدون‌شهر، خوانسار، گلپایگان خدمت‌رسانی می‌کنند.
وی با بیان اینکه مدی‌کوپترها وقتی کیفیت خوب ارائه می‌دهند که در کنار تمام بیمارستان‌های استان پد بالگرد وجود داشته باشد، تصریح کرد: متاسفانه در حال حاضر تنها بیمارستان الزهرا(س) و بیمارستان ارتش پد بالگرد دارند.
راستین با اشاره به اینکه 40 درصد حوادث‌مان امدادخواهی است، خاطرنشان کرد: از این تعداد 70 درصد آن حوادث ترافیکی شهری و از این تعداد نیز 50 درصد آن مربوط به موتورسیکلت سواران است، هر زمان که از سوی نیروی انتظامی طرح ساماندهی موتورسیکلت سواران اجرا می‌شود این آمار نیز کاهش می‌یابد.
وی با اشاره به عملکرد مرکز فوریت‌های پزشکی استان در 5 ماه نخست سال جاری در مقایسه با همین زمان در سال گذشته بیان کرد: سال گذشته بیش از 68 هزار و امسال 87 هزار ماموریت انجام داده‌ایم از این تعداد سال گذشته بیش از 46 هزار و امسال 58 هزار مورد غیر تصادفی و سال گذشته بیش از 22 هزار و امسال 28 هزار مورد تصادفی بوده است.
رئیس‌‌ مرکز حوادث و فوریت‌های پزشکی استان اصفهان با بیان اینکه سال گذشته بالغ بر 17 هزار و امسال نیز 21 هزار مورد مربوط به تصادفی‌های شهری بوده است، گفت: سال گذشته نیز 5 هزار و امسال بیش از 6 هزار مورد مربوط به تصادفی جاده‌ای بوده است.
وی با اشاره به اینکه در 5 ماهه نخست سال گذشته 36 و امسال 8 مورد اورژانس هوایی داشته‌ایم، افزود: سال گذشته 66 و امسال 17 بیمار را از طریق اورژانس هوایی انتقال داده‌ایم.
راستین با بیان اینکه توقع‌مان از مردم این بوده که به دید یک خادم به پرسنل زحمت‌کش اورژانس نگاه کنند، بیان کرد: شاید یک درصد مردم با پرسنل اورژانس درگیر شوند ولی همین امر انگیزه ماموران زحمت‌کش را از بین می‌برد، روزانه در اصفهان 12 تا 14 ماموریت در هر پایگاه انجام می‌شود و هر ماموریت نیز 1.5 ساعت زمان می‌برد در حقیقت 18 ساعت در ماموریت و آن 6 ساعت باقی‌مانده نیز در آماده‌باش هستند. انتظارمان از ارگان‌های دیگر این است که اگر فضای خالی در هر جایی که دارند در اختیار اورژانس بگذارند تا به استاندارهای لازم برسیم.
رئیس‌‌ مرکز حوادث و فوریت‌های پزشکی استان اصفهان در پاسخ به سئوال خبرنگاری درباره میزان نقاط بحرانی شهر اصفهان افزود: خیابان امام خمینی(ره) هیچ امکانی برای امدادرسانی ندارد، برای اتوبان‌های شهید خرازی و آقابابایی نیز لاین امدادرسانی تعبیه نشده است.
راه‌اندازی انجمن خیران اورژانس‌ساز در استان اصفهان
رئیس اداره اورژانس پیش بیمارستانی استان اصفهان نیز در این نشست با بیان اینکه در کشور نگاه، نگاه پدافند غیرعاملی نیست، اظهار داشت: یکی از دلایل نارضایتی بخشی از مردم از اورژانس به دلیل دیر رسیدن‌ها است که اورژانس مقصر نیست شاید اورژانس به عنوان متولی امدادرسانی در شهر تاوان زیرساخت‌های‌مان را می‌دهیم.
علیرضا قاسمی با اشاره به پراکندگی پایگاه‌های اورژانس به عنوان یک مشکل افزود: هیچ‌گونه بودجه عمرانی برای ساخت پایگاه نداریم، این امر از طریق کمک ارگان‌ها دیگر و خیران می‌تواند حل شود، در مورد توسعه پایگاه‌های شهرستان‌های استان هیچ مشکلی نداریم و همکاری‌های محلی خیلی خوبی را شاهد هستیم اما در شهر اصفهان این‌گونه نیست و از نظر فضای فیزیکی با مشکل مواجه هستیم.
وی پیرامون راه‌اندازی انجمن خیران اورژانس‌ساز در استان در آینده نزدیک تصریح کرد: در همین راستا به دنبال راه‌اندازی اورژانس هوایی در مسیر اصفهان تهران با همکاری خیران هستیم، یک خیر می‌تواند با 200 میلیون تومان یک پایگاه با نام خود راه‌اندازی کند در این راستا اطلاع‌رسانی نقش مهمی دارد شاید بسیاری از خیران از این امر اطلاع نداشته باشند.
رئیس اداره اورژانس پیش بیمارستانی استان اصفهان با اشاره به طرح چابک‌سازی خاطرنشان کرد: در این طرح ناظرها ماموریت کاذب می‌دهند و زمان‌های لازم در این راستا گرفته می‌شود، سرعت عمل پرسنل برای خروج از پایگاه براساس استاندارد یک دقیقه است که در این طرح به این زمان رسیده‌ایم.
وی با بیان اینکه در 2 سال اخیر 2 طرح 247 و 724 را اجرا کردیم، بیان کرد: 247 مربوط به سکته‌های قلبی و 724 مربوط به سکته‌های مغزی است، اگر بتوانیم در زمان طلایی بیمار را به بیمارستان‌های مورد نظر برسانیم بدون شک می‌توانیم از عوارض‌های آن جلوگیری کنیم.

ارسال نظر