افزایش سودآوری قدیمی ترین فولادساز کشور

ذوب‌آهن اصفهان از آن دست بنگاه‌های عظیم و راهبردی کشور است که کوچک‌ترین تغییرات مثبت و منفی در آن تأثیر زیادی بر اقتصاد استان اصفهان و حتی کشور دارد. این واحد صنعتی با ظرفیت تولید 8/2 میلیون تن انواع مقاطع فولادی ساختمانی و صنعتی باوجود همه چالش‌های پیش روی تولید، نه‌تنها در حال تأمین نیازهای داخلی است، بلکه در امر صادرات نیز یکی از ممتازترین واحدهای صنعتی ایران محسوب می‌شود.

افزایش سودآوری قدیمی ترین فولادساز کشور

ذوب‌آهن اصفهان از آن دست بنگاه‌های عظیم و راهبردی کشور است که کوچک ‌ ترین تغییرات مثبت و منفی در آن تأثیر زیادی بر اقتصاد استان اصفهان و حتی کشور دارد. این واحد صنعتی با ظرفیت تولید 8/2 میلیون تن انواع مقاطع فولادی ساختمانی و صنعتی باوجود همه چالش‌های پیش روی تولید، نه‌تنها در حال تأمین نیازهای داخلی است، بلکه در امر صادرات نیز یکی از ممتازترین واحدهای صنعتی ایران محسوب می‌شود. شرکت سهامی ذوب‌آهن به‌تازگی نیز تندیس نقره‌ای رعایت حقوق مصرف‌کنندگان را به خود اختصاص داده است و توجه ویژه‌ای به کیفیت تولیدات خود دارد؛ اما مهم‌ترین نکته درباره ذوب‌آهن اصفهان، سهم قابل‌توجه آن در تولید ناخالص داخلی است که این بنگاه‌ها را از سایر بنگاه‌ها متمایز می‌کند. همچنین افتتاح خط تولید ریل ملی و اصلاح ساختارهای مالی این شرکت از نقاط درخشان شرکت ذوب‌آهن در سال جاری محسوب می‌شوند.


گام‌های اساسی برای بهره‌وری بیشتر

نام تولید همواره با بهره‌وری و تخصیص بهینه منابع گره‌خورده گره‌ خورده است. تولید در یک بنگاه صنعتی زمانی به‌صرفه خواهد بود که با بهره‌وری و به حداقل رساندن هزینه‌ها همراه باشد؛ البته به حداقل رساندن هزینه‌ها و اصلاح ساختارهای خطوط تولید در واحدهای صنعتی، یک فرایند زمان‌بر است که مدت آن بستگی به حجم تولید و بزرگی واحد صنعتی دارد. هم‌اکنون ذوب‌آهن اصفهان این فرایند مهم را آغاز کرده است و بر اساس صحبت‌های مسئولان این کارخانه در راستاي كاهش هزینه‌های توليد و افزايش سودآوري، برنامه‌ها و طرح‌های مهمي در دست انجام هستند كه در كنار اقدامات موردنظر در اصلاح ساختار سرمايه، ‌در طي سال 1396 شاهد به نتيجه رسيدن اين طرح‌ها و اقدامات مؤثر خواهيم بود. مطمئناً بازنگری در خطوط تولید و کاهش هزینه‌ها نه‌تنها به افزایش سودآوری این شرکت منجر خواهد شد، بلکه این موضوع در بلندمدت زمینه افزایش حجم سرمایه و دارایی‌های این شرکت را فراهم می‌کند تا در ادامه روند فعالیت‌های خود بتواند به‌عنوان بنگاهی کاملاً سود ده با رقبای بزرگ خود در ایران و منطقه به رقابت بیشتری بپردازد.


کاهش مصرف انرژی با استفاده از پودر زغال‌سنگ

همان‌گونه که گفته شد فرایند اصلاح خطوط تولید در کارخانه ذوب‌آهن آغازشده آغاز شده است و هم‌اکنون یکی از طرح‌های در دست اجرا در راستای کاهش هزینه‌های تولید، پروژه تزريق پودر زغال‌سنگ (PCI) است که با اجرای آن، حجم بالایی از هزینه‌های این بنگاه عظیم کاهش می‌یابد. در این طرح، در کوره بلند ذوب‌آهن به‌جای کُک پودر زغال (PCI) تزریق می‌شود. تزریق این پودر به کوره‌های ذوب، یکی از روش‌های افزایش تولید و کاهش مصرف انرژی محسوب می‌شود. همچنین با انجام این کار کمک زیادی به کاهش آلایندگی‌های زیست‌محیطی می‌شود. ازآنجاکه کاهش مصرف انرژی در صنعت فولاد یکی از هدف‌های اهداف مهم در این صنعت است، می‌توان گفت ذوب‌آهن اصفهان با اجرای این طرح تا حدود زیادی به این هدف نزدیک خواهد شد. بر اساس اعلام شرکت ذوب‌آهن اصفهان، پروژه تزریق پودر زغال‌سنگ تاکنون 9 درصد پیشرفت فیزیکی داشته و طبق برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده، این طرح تا پایان سال 1396 به بهره‌برداری کامل برسد.


تحقق یک آرزوی ملی

تولید ریل ایرانی از دیرباز یکی از آرزوهای مسئولان وزارت صنعت بوده و همواره تأکید زیادی بر تحقق این آرزو داشته‌اند. سرانجام پس از سال‌ها بحث و گفتگو، این کارخانه ذوب‌آهن اصفهان بود که به این آرزوی ملی جامه عمل پوشاند؛ چراکه تولید ریل ملی برای بنگاه توانمند ذوب‌آهن نه یک آرزوی دست‌نیافتنی، بلکه یک هدف مشخص بود؛ البته دست‌یابی به این هدف برای این شرکت به‌آسانی نبود؛ چراکه تأمین اعتبارات موردنیاز، فراهم کردن زیرساخت‌های خط تولید و از همه مهم‌تر استفاده از دانش فنی متخصصان داخلی چالش‌های پیش روی مسئولان ذوب‌آهن بودند که هریک از این چالش‌ها در کمترین زمان ممکن و به بهترین نحو حل شدند. اکنون ایران در کنار بزرگان فولاد جهان صاحب خط تولید ریل است که نه‌تنها می‌تواند نیازهای صنعت حمل‌ونقل کشور را تأمین کند، بلکه ظرفیت صادرات این محصول استراتژیک به کشورهای خارجی نیز کاملاً فراهم است. اکنون واحد تولید ریل ملی ذوب‌آهن اصفهان با مشخصه فنی (UIC 60) بزرگ ‌ ترین واحد تولید ریل آهن در خاورمیانه شناخته می‌شود که ظرفیت اسمی آن 400 هزار تن برآورد می‌شود. برای اجرای طرح تولید ریل ملی در ذوب‌آهن اصفهان 2/28 میلیون یورو اعتبار ارزی و 573 میلیارد ریال اعتبار ریالی هزینه شده است که البته این حجم بزرگ سرمایه‌گذاری در مقایسه با سوددهی خط تولید این محصول، رقم قابل‌توجهی به‌حساب نمی‌آید. تولید ریل ملی و مقاطع سنگین فولادی به‌ویژه تیرآهن بال‌پهن و صادرات این محصولات، در آینده‌ای نزدیک ارزآوری بسیاری را برای کشور در پی خواهد داشت.


اصلاح ساختار مالی

ذوب‌آهن اصفهان در کنار توجه به مسائل تولید، در سال جاری نگاه ویژه‌ای به ساختارهای مالی و سرمایه‌ای خود داشته است. این شرکت به‌تازگی با استفاده از ظرفیت‌های قانونی و از محل تجدید ارزیابی دارایی‌ها، سرمایه خود را در بورس به میزان 322 درصد افزایش داد. همچنین گفته می‌شود که دومین گام برای اصلاح ساختار سرمایه این شرکت انتقال مبلغ 7600 میلیارد ریال از بدهی‌های ذوب‌آهن به سازمان تأمین اجتماعی است که نیاز به مصوبه هیئت‌وزیران دارد. بر اساس اعلام مسئولان ذوب‌آهن، پس از انجام این مرحله فاز دوم افزایش سرمایه از محل مطالبات حال شده و آورده نقدی سایر سهامداران صورت خواهد گرفت. نتیجه این اقدامات ارائه مناسب‌تر وضعیت مالی شرکت، افزایش قابلیت جذب اعتبار و تسهیلات بانک‌ها است.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار