پاییزی آرام برای بازار میوه اصفهان

بازار میوه اصفهان رنگ و بوی پاییزی گرفت. با ورود نارنگی، انار، پرتقال و سایر میوه‌های پاییزی هوای بازار میوه اصفهان را کاملاً پاییزی کرده است. بازار میوه، روزهای آرامی را سپری می‌کند و میوه‌های تابستانی هنوز از مغازه‌ها خارج نشده میوه‌های پاییزی به آنها اضافه‌شده‌اند تا انواع ذائقه‌ها را پاسخگو باشند.

مهناز احمدی - اصفهان امروز : بازار میوه اصفهان رنگ و بوی پاییزی گرفت. با ورود نارنگی، انار، پرتقال و سایر میوه‌های پاییزی هوای بازار میوه اصفهان را کاملاً پاییزی کرده است. بازار میوه، روزهای آرامی را سپری می‌کند و میوه‌های تابستانی هنوز از مغازه‌ها خارج نشده میوه‌های پاییزی به آنها اضافه‌شده‌اند تا انواع ذائقه‌ها را پاسخگو باشند. بنابر پیش‌بینی برخی از مغازه‌داران، بعضی از انواع میوه‌ها مانند هلو و انگور تا فرارسیدن شب یلدا هم برای خریداران در دسترس‌اند و ذخیره کافی از آنها در سردخانه‌ها وجود دارد. سال گذشته قیمت برخی از میوه‌های پاییزی به‌ویژه مرکبات باعث اعتراض مردم شد و کار به‌جایی رسید که برای یک مقطع زمانی حتی با کمبود مرکبات مواجه شدیم، اما به گفته رئیس اتحادیه میوه و تره‌بار کشور امسال پاییز پرباری ازنظر برخورداری از انواع میوه خواهیم داشت و تولیدها به‌اندازه کافی صورت گرفته است.

پرباری بازار میوه‌های پاییزی در سراسر ایران

حسین مهاجران اذعان داشت: برای پاییز 96 انواع میوه فراوان در اختیار متقاضیان قرار خواهد گرفت، اما تولیدکنندگان از قیمت‌ها راضی نیستند و به همین علت سردخانه‌ها از میوه پرشده‌اند و حتی میوه‌های تابستانی هم هنوز در انبارها موجود هستند، به‌طوری‌که برای روزهای پاییز هلوی شبرنگ، گلابی، آلو و انگور خواهیم داشت و برای متقاضیان خرید، قیمت میوه بالا نخواهد بود. وی درباره میوه‌های وارداتی گفت: جلو واردات میوه‌هایی که در داخل امکان تولید آنها وجود دارد گرفته‌شده است و تنها چند قلم محدود میوه به کشور وارد می‌شوند. رئیس اتحادیه میوه و سبزی اصفهان نیز حال این روزهای بازار میوه را آرام و موردقبول دانست و بیان داشت: تولیدات سردرختی محصولات در حال حاضر موجود هستند، اما کم‌کم در روزهای آتی برای تأمین آنها باید به سردخانه‌ها روی بیاوریم و به همین خاطر نمی‌توان از حالا برای قیمت‌ها پیش‌بینی درستی داشت. وی با اشاره به اینکه برای تأمین انواع میوه به‌ویژه مرکبات پاییزی تدابیر ویژه‌ای اندیشیده شده است، یادآور شد: طی جلسات متعددی که با همکاری اتاق اصناف، سازمان جهاد کشاورزی و ستاد تنظیم بازار برگزارشده است، تلاش کرده‌ایم قیمت میوه‌های پاییزی را حتی‌الامکان تا حد توان خرید مردم کاهش دهیم، اما درباره برخی از انواع میوه که در استان کشت نمی‌شوند و یا با کمبود آنها مواجه هستیم، مجبور به واردات هستیم که این مسئله کمی باعث افزایش قیمت خواهد شد.

علت گرانی برخی میوه‌ها ناسازگاری آب‌وهواست

رئیس اتحادیه میوه و سبزی اصفهان علت دیگر افزایش احتمالی قیمت میوه‌های پاییزی را ناسازگاری آب‌وهوا برشمرد و تصریح کرد: به‌عنوان‌مثال در سال گذشته درختان پرتقال در شمال کشور با سرمازدگی مواجه شدند و نتوانستیم به‌وفور این میوه را در اختیار مردم قرار دهیم که همین کمبود موجب گرانی شد و کاملاً برگرفته از بدی آب‌وهوا بود و عامل انسانی در این گرانی نقشی نداشت. اسماعیلی با اشاره به اینکه برای جلوگیری از ضررهای احتمالی باید از یک الگوی کشت مناسب در سراسر کشور استفاده شود، اظهار داشت: کشت هر نوع میوه باید متناسب با آب‌وهوای منطقه باشد و در اصفهان که سال‌ها گرفتار خشکسالی هستیم، کشت برخی از انواع میوه و سبزی صرفه اقتصادی ندارد. وی ادامه داد: خوشبختانه سازمان جهاد کشاورزی استان طی سال‌های اخیر بنابر تحقیقات علمی به آموزش کشاورزان پرداخته و متناسب با اقلیم به آنها نوع محصول مناسب برای کشت را معرفی می‌کند. رئیس اتحادیه میوه و سبزی اصفهان وضعیت کنونی بازار میوه را خوب ارزیابی کرد و گفت: با توجه به تدابیر اندیشیده شده گمان نمی‌رود تا روزهای آخر پاییز با کمبود و یا افزایش غیرمنطقی قیمت‌ها مواجه باشیم.


ارسال نظر

اخرین اخبار
پربیننده‌ترین اخبار