روضه‌خوانی در خانه بنکدار و مناسک آن

خانه بنکدار از خانه‌های دوره قاجار در اصفهان است. خانه‌ای که از قدیم با معجزه و برآورده شدن حاجات در بین مردم این شهر شناخته می‌شده است. بیشتر ساکنان قدیمی محله و ما که از کودکی در این خانه رفت‌وآمد داشتیم شاهد حضور پررنگ مردم برای برپایی هرساله این مجلس عزاداری و خلوص و معنویت آن بوده‌ایم.

حسین مسعودی فر-از ساکنان حوالی خانه بنکدار- اصفهان امروز : خانه بنکدار از خانه‌های دوره قاجار در اصفهان است. خانه‌ای که از قدیم با معجزه و برآورده شدن حاجات در بین مردم این شهر شناخته می‌شده است. بیشتر ساکنان قدیمی محله و ما که از کودکی در این خانه رفت‌وآمد داشتیم شاهد حضور پررنگ مردم برای برپایی هرساله این مجلس عزاداری و خلوص و معنویت آن بوده‌ایم.

خانه بنکدار معماری اصیل و سنتی دارد و در بافت قدیمی این شهر قرارگرفته است. خانه‌ای که هنوز حال و هوای قدیمی‌اش را حفظ کرده و قرار گرفتن در آن، انسان را به سال‌های دور می‌برد. آقا سید حسن بنکدار که از تاجران بزرگ اصفهان در دوره قاجار بوده، نخستین بانی برگزاری این مجلس عزاداری شناخته می‌شود.

مراسم روضه‌خوانی در این مجلس هرسال دهه نخست محرم به مدت دوازده روز از اذان صبح تا اذان ظهر با حدود هشت منبر اجرا می‌شود. اما در دهه‌های مختلف در اطراف خانه و در کنار مراسم‌ روضه‌خوانی آن، آداب و مناسک مختلفی هم در جریان بوده و هست.

دهه‌های 20 و 30 عزادارانی که به این خانه وارد می‌شدند، بیشتر نذر روشن کردن شمع کنار سقاخانه این محله را هم با اعتقاد و یقین انجام می‌دادند. تعدادی بسیار زیادی شمع در اطراف خانه، بازارچه کناری و سقاخانه این محل روشن‌شده بود و فضای روحانی دل‌انگیزی را ایجاد می‌کرد.

روشن کردن شمع و رسم گروکشی از مناسک قدیمی در این خانه بوده است. مراسم روز عاشورا همیشه پرشورتر برگزار می‌شود، با رسم ریختن کاه روی سر مردم که از دیگر رسوم این خانه است.

در تمام این سال‌هایی که مجلس روضه‌خوانی در این خانه برگزارشده تا به امروز، برآورده شدن حاجت‌های مردم و نیرویی ماورایی بوده که چراغ این مجلس را روشن نگه داشته است. مرسوم است که هر کس حاجت گرفت سال بعد قند و چای و خوراکی‌های دیگری را در این مجلس نذری بدهد.

این نذرها هرساله به شکل وسیعی از طرف مردم در این خانه انجام می‌گیرد و خود نشانه‌ای از رسیدن مردم به مرادشان است.

این یادداشت شفاهی است.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار