از بالا رفتن پرچم‌های مجلس تا کاچی‌پزان

290 سال روضه‌خوانی بی‌وقفه، اصلی‌ترین ویژگی خانه حاج زرگرباشی است. خانه‌ای که با اعتقادات عمیق مردم این شهر عجین شده است. برگزاری روضه‌خوانی این خانه در ابتدا تنها دهه نخست محرم انجام می‌شده است و در سال‌های اخیر در دهه دوم ماه صفر هم مراسم عزاداری برگزار می‌کند.

محمد نجفی(خادم)/اصفهان امروز: 290 سال روضه‌خوانی بی‌وقفه، اصلی‌ترین ویژگی خانه حاج زرگرباشی است. خانه‌ای که با اعتقادات عمیق مردم این شهر عجین شده است. برگزاری روضه‌خوانی این خانه در ابتدا تنها دهه نخست محرم انجام می‌شده است و در سال‌های اخیر در دهه دوم ماه صفر هم مراسم عزاداری برگزار می‌کند.

بنده از دهه 60 یعنی در حدود سی سال است که افتخار خادمی این خانه را در ایام محرم داشته‌ام. ساکن اهواز هستم، خانواده و شغلم هم در آن شهر است اما خودم بنابر ارادتی که به مجالس این خانه‌دارم، ماه‌های محرم و صفر را به اصفهان می‌آیم و در خانه زرگرباشی خادم مراسم امام حسین(ع) می‌شوم.

اعتقادم بر این است که در این سال‌ها حاجت‌روا و در زندگی شخصی‌ام نیز بسیار کامروا بوده‌ام. خانواده زرگرباشی از مردمان شریف و پاکدامن این شهر بوده و هستند. دهه 60 که من به اصفهان آمدم حاج مهدی زرگرباشی عهده‌دار امور این خانه بود و خودش هم در همین خانه زندگی می‌کرد.

از دید من، حاج مهدی زرگرباشی مرد بسیار فروتن و بزرگی بود. این را در نوع برخوردش با خادمان این خانه بسیار دیده بودم. در سال‌های اخیر حاج مصطفی زرگرباشی برگزاری این مجلس را به عهده دارد و او هم مرد بسیار شریف و درستکاری است.

در حال حاضر شش نفر خدمه به‌غیراز خود خانواده زرگرباشی در این خانه برای این ایام خدمت می‌کنند. مراسم روضه‌خوانی هرروز صبح تا ظهر، با هفت منبر سخنرانی برگزار می‌شود و عصرها معمولاً مراسم کاچی‌پزان به‌وسیله خود مردم در این خانه انجام می‌گیرد.

بیشتر از یک هفته قبل از فرارسیدن ماه محرم، تدارکات روضه‌خوانی آغاز می‌شود. نصب داربست و پرچم و چادر و بیرق و پارچه‌های مشکی. آخرین جمعه قبل از ماه محرم با مراسم قربانی کردن گوسفند و صدقه و سلام‌وصلوات، پرچم‌های مجلس بالا می‌رود و نصب می‌شود. مراسم رونمایی از شمایل هم معمولاً در روزهای عاشورا و تاسوعا انجام می‌گیرد.

این یادداشت شفاهی است

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار