فلج شدن صنعت نساجی با واردات بی‌رویه منسوجات

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: در حال حاضر از طرفی واردات بی‌رویه منسوجات از مبادی قانونی و از طرفی دیگر منسوجاتی که از طریق قاچاق وارد کشور می‌شود، صنعت نساجی ما را فلج کرده است.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: در حال حاضر از طرفی واردات بی‌رویه منسوجات از مبادی قانونی و از طرفی دیگر منسوجاتی که از طریق قاچاق وارد کشور می‌شود، صنعت نساجی ما را فلج کرده است.
حجت الاسلام سید ناصر موسوی لارگانی در گفت‌وگو با تسنیم پیرامون واردات بی‌رویه منسوجات به کشور اظهار داشت: همان طور که قبلاً اشاره کردم یکی از صنایعی که اشتغال قابل توجهی ایجاد می‌کند، صنعت نساجی است زیرا این صنعت در کشور ما قدمت چند هزار ساله دارد.
وی افزود: اگر به صنعت نساجی توجه شود هم می‌تواند رونق اقتصادی خوبی ایجاد کند و هم بین همه صنایع بیشترین اشتغال را ایجاد کند اما این صنعت مورد کم‌مهری قرار گرفته است.
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: در حال حاضر از طرفی واردات بی‌رویه منسوجات از مبادی قانونی و از طرفی دیگر منسوجاتی که از طریق قاچاق وارد کشور می‌شوند که مقدار آن هم بسیار زیاد است صنعت نساجی ما را فلج کرده است.
وی با بیان اینکه دولت فشارها را بر صنعت نساجی اضافه‌ کرده است، ادامه داد: یعنی از طرفی مالیات بر ارزش افزوده‌ای را که باید صنعت‌گران نساجی پرداخت کنند افزایش داده و از طرفی هم هزینه‌های تولید را به‌واسطه اینکه اکثراً از ماشین‌آلات قدیمی استفاده و انرژی زیادی مصرف می‌کنند افزایش داده است.
موسوی لارگانی بیان کرد: از این رو قیمت حامل‌های انرژی در کشور افزایش قابل توجهی داشته است که براین‌اساس قرار بوده دولت طبق قانون هدفمندی یارانه‌ها به تولیدکنندگان یارانه تولید را پرداخت کند، یعنی 30 درصد درآمدی که از افزایش قیمت حامل‌های انرژی به دست می‌آید طبق این مصوبه در اختیار صنعت‌گران و تولیدکنندگان قرار بگیرد که متأسفانه نه دولت قبلی نه دولت فعلی سهم تولید و صنعت را ندادند.
وی با بیان اینکه هزینه تولید افزایش قابل توجهی پیدا کرده است، گفت: در این راستا 30 درصد از مصرف پنبه را تولید می‌کنیم ولی 70 درصد آن وارداتی است، از این رو منسوجات را به‌وفور وارد می‌کنیم حتی با ترکیه توافق واردات و صادرات با تعرفه ترجیحی منعقد کردیم و ترکیه در حال وارد کردن منسوجات با تعرفه ترجیحی به کشور ماست، از طرفی برای واردات پنبه تعرفه سنگینی گذاشتیم.
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس خاطرنشان کرد: زمانی که صنعت‌گر نساجی ما قصد خرید پنبه دارد تا تبدیل به پنبه یا فرش و پارچه و دیگر منسوجات کند قطعاً نمی‌تواند به رقابت با کالاهای وارداتی و کالاهای قاچاق بپردازد از این رو باید گفت برای این کار هیچ‌گونه عوارضی هم پرداخت نمی‌کنند.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار