صنایع اصفهان در صف دریافت تسهیلات

راهبرد شارژ مالی بنگاه‌های تولیدی با بودجه ۳۰ هزار میلیارد تومانی در حالی در دستور کار متولیان کشور قرارگرفته که آمارهای ثبت‌نام تابستانه این طرح دربرگیرنده چند نکته است.

احمدرضا منزه - اصفهان امروز : راهبرد شارژ مالی بنگاه‌های تولیدی با بودجه ۳۰ هزار میلیارد تومانی در حالی در دستور کار متولیان کشور قرارگرفته که آمارهای ثبت‌نام تابستانه این طرح دربرگیرنده چند نکته است. نکته نخست اینکه، ارزیابی ثبت‌نام متقاضیان که از ابتدای تیرماه آغازشده نشان می‌دهد که تولیدکنندگان برای دریافت تسهیلات در قالب «تأمین سرمایه در گردش» عطش بیشتری دارند؛ به‌گونه‌ای که در سه ماه دوم سال جاری، ۲۶ هزار و ۹۰۵ بنگاه وارد چرخه ثبت‌نام شارژدهی شده‌اند. این در حالی است که در همین بازه زمانی تنها دو هزار و 781 بنگاه برای «بازسازی و نوسازی» در سایت «بهین‌یاب» ثبت‌نام کر‌ده‌اند. از سوی دیگر، ثبت بیش از 26 هزار درخواست برای دریافت وام رونق حکایت از تفاوت فاحش با هدف‌گذاری اولیه دارد. این اختلاف می‌تواند نشان از تخمین غیردقیق متولیان امر از تعداد بنگاه‌های نیازمند به سرمایه در گردش باشد؛ چراکه مطابق طرح سیاست‌گذار پولی، توزیع بخش نخست این وام‌ها برای تأمین سرمایه در گردش موردنیاز برای 10 هزار بنگاه اقتصادی تعریف‌شده است. اما سومین نکته از روند ثبت‌نام تابستانه وام‌دهی، از افزایش سهم «بخش جهاد کشاورزی» نسبت به «معدن» و «صنعت» حکایت دارد؛ روندی که نشان‌دهنده تحول در این بخش است. موتور طرح رونق تولید در سال جاری با توزیع 30 هزار میلیارد تومان تسهیلات در حالی اوایل سال 96 روشن شد که سیاست‌گذاری پولی کشور در راستای استمرار «طرح رونق تولید»، «حفظ اشتغال فعلی و ایجاد اشتغال جدید» و «افزایش رشد اقتصادی» پرداخت سه نوع وام را که دربرگیرنده «تأمین سرمایه در گردش برای 10 هزار بنگاه اقتصادی»، «تأمین منابع مالی 6 هزار طرح نیمه‌تمام با پیشرفت فیزیکی حداقل 60 درصد» و «تأمین مالی برای بازسازی و نوسازی پنج هزار واحد اقتصادی» بود در دستور کار قرار داد. هدف از تخصیص این وام، بازسازی و نوسازی بنگاه‌های تولیدی صنعتی و معدنی و صنوف تولیدی با هدف «رفع مشکلات واحدهای صنعتی کوچک، متوسط و بزرگ و افزایش تولید و اشتغال به‌منظور ارتقای بهره‌وری انرژی»، «کاهش شدت مصرف»، «افزایش رقابت‌پذیری»، «توسعه صادرات» و «انتقال تکنولوژی» با در نظر گرفتن شش شاخص پیش‌بینی شده است. «کاهش قیمت تمام‌شده محصولات تولیدی و افزایش رقابت‌پذیری واحدهای تولیدی»، «نوسازی خط تولید و ارتقای فناوری واحدها به‌منظور تداوم حضور در بازار»، «اصلاح ساختار واحدهای تولیدی اعم از خط تولید، منابع انسانی مالی و مدیریت»، «افزایش راندمان، کاهش ضایعات، رفع گلوگاه‌های خط تولید و تکمیل خطوط»، «کاهش شدید مصرف انرژی در فرآیند تولید و محصولات تولیدی» و «تجهیز آزمایشگاه‌های خط تولید، ایجاد یا تکمیل واحدهای تحقیق و توسعه و اصلاح GMP در کارخانه‌های دارویی» شش شاخصی هستند که برای تخصیص منابع در نظر گرفته‌شده است. از سوی دیگر در کنار اهداف مذکور نیز چهار ویژگی برای اولویت‌بندی واحدهای تولیدی در نظر گرفته‌شده است که بر اساس آن صنایع باید از مزایایی چون «ارزش‌افزوده بیشتر»، «صادراتی بودن محصول تولیدی به‌استثنای صادرکنندگان مواد اولیه و خام»، «پیشران بودن و داشتن جایگاه در زنجیره ارزش» و «توان اشتغال‌زایی» برخوردار باشند.
جایگاه صنایع اصفهان در دریافت تسهیلات
آمارهای تابستانی طرح رونق تولید نشان می‌دهد که درمجموع 26 هزار و 905 بنگاه اقتصادی در سراسر کشور در این طرح ثبت‌نام کرده‌اند. ارزیابی‌ها بیانگر این موضوع است که از این تعداد، پنج هزار و 607 بنگاه در داخل شهرک و 21 هزار و 298 بنگاه در خارج شهرک‌ها متقاضی دریافت تسهیلات بوده‌اند. این در حالی است که از مجموع 26 هزار و 905 ثبت‌نامی، 20 هزار و 382 واحد تولیدی و شش هزار و 56 طرح تولیدی بوده است. در میان این متقاضیان، بخش جهاد کشاورزی با 17 هزار و 13 درخواست، صنعت با 9 هزار و 892 درخواست و معدن با 467 درخواست به ترتیب در طرح رونق تولید ثبت‌نام کرده‌اند. در اولین طرح رونق تولید که سال گذشته اجرایی شد بخش معدن در میان متقاضیان برای دریافت تسهیلات قرار نداشت اما در سال جاری این گروه نیز به دریافت‌کنندگان تسهیلات اضافه‌شده‌اند. همچنین بر اساس جدول توزیع استانی برای دریافت تسهیلات بازسازی و نوسازی در تابستان سال‌جاری به‌ترتیب استان‌های «آذربایجان شرقی»، «خراسان‌رضوی»، «اصفهان»، «گلستان» و «مازندران» بیشترین سهم را در میان استان‌های کشور به خود اختصاص داده‌اند. همچنین در جدول «طرح رونق» سال 96 نیز از میان استان‌های کشور، «مازندران»، «اصفهان»، «آذربایجان شرقی»، «گیلان» و «خوزستان» به‌ترتیب بیشترین سهم را به خود اختصاص داده‌اند. درمجموع می‌توان گفت در تابستان امسال مجموعاً 26 هزار و 905 بنگاه در «طرح رونق» و دو هزار و 781 مورد برای «طرح بازسازی و نوسازی» در کشور ثبت‌نام کرده‌اند. بر اساس اطلاعات ارائه‌شده، در این مدت، دو هزار و 223 مورد ثبت‌نام در طرح رونق سال 96 در استان اصفهان به ثبت رسیده است که از این میان 828 مورد در داخل شهرک‌ها و یک هزار و 395 مورد نیز در خارج از شهرک‌ها قرار دارند.
فرصتی برای پیشرفت طرح‌های صنعتی
در همین ارتباط اسرافیل احمدیه رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اصفهان اظهار داشت:‌ سال گذشته درمجموع بیش از ۲۵ هزار میلیارد ریال تسهیلات بانکی به حدود یک هزار و ۲۰۰ واحد تولیدی صنعتی و کشاورزی استان در قالب طرح رونق تولید و همچنین به‌طور مستقیم از سوی بانک‌ها پرداخت شد. وی افزود: این تسهیلات شامل هشت هزار و ۳۰۰ میلیارد ریال برای واحدهای تولیدی با تعداد کارگران کمتر از ۱۰۰ نفر، ۹ هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال برای واحدهای با تعداد کارگران بالای ۱۰۰ نفر و هشت هزار میلیارد ریال به‌طور مستقیم از سوی بانک‌ها به واحدهای تولیدی بوده است. رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اصفهان، آخرین آمار واحدهای تولیدی و صنعتی در استان اصفهان را حدود ۹ هزار و ۱۵۰ واحد اعلام و اضافه کرد: حدود یک هزار و ۵۰ واحد با پیشرفت بالای ۶۰ درصد از استان اصفهان هستند که تسهیلات طرح رونق تولید فرصت خوبی برای آنها به‌منظور پیشرفت و تکمیل طرح‌ها است. با این تفاسیر به نظر می‌رسد استان اصفهان به‌عنوان قطب صنعتی کشور می‌تواند در دریافت تسهیلات در جایگاه نخست کشور قرار گیرد، لذا در این امر نیاز به جدیت و پیگیری تولیدکنندگان و صنعتگران استان برای ثبت‌نام به‌موقع جهت دریافت تسهیلات است، در این بخش می‌توان با ارائه آموزش‌های کاربردی، توجیه فعالان اقتصادی، اطلاع‌رسانی به‌موقع و مواردی ازاین‌دست زمینه رونق مجدد بسیاری از صنایع استان را فراهم آورد تا میزان ایجاد اشتغال استان نیز روند صعودی بگیرد. به نظر می‌رسد تمامی بخش‌های استان در این بخش مسئول هستند و باید به وظایف خود به بهترین شکل ممکن عمل کنند تا شاهد موفقیت هر چه بیشتر اصفهان در عرصه‌های اقتصادی باشیم.
ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار