پاتوق بازنشسته‌ها

حضور حدود 400 بازنشسته شامل مهندس، پزشک، کارمند و بازاری روزها در پارک هشت بهشت شاید در نوع خود برای پارک‌های این شهر یک رکورد باشد.

اصفهان امروز، علی بدیعی‌فر*: حضور حدود 400 بازنشسته شامل مهندس، پزشک، کارمند و بازاری روزها در پارک هشت بهشت شاید در نوع خود برای پارک‌های این شهر یک رکورد باشد. دلیل این استقبال اما نه حس نوستالژیک چهارباغ به گمان من به سبب مرکزیت این پارک است، که از هرجای شهر، بازنشسته ها با هزینه تنها یک خط اتوبوس به به این پارک می‌آیند. البته خیلی هم به آن‌ها خوش می‌گذرد، چون محیط آرام و هوایی متفاوت از دود و دم کنار خیابان‌ها دارد.

بازی محبوب این بازنشسته‌ها شطرنج است که به تحرک و تربیت فکری کمک می کند و آلزایمر را به عقب می‌راند. اغلب بازنشسته‌ها به این پارک می‌آیند، چون پارک‌های دیگر به اندازه این پارک میزهای شطرنج ندارد. اینجا هشت میز شطرنج دارد که به نظر من باید بیشتر شوند، چون آدم‌های زیادی می‌آیند و میز کم است.

شیوه بازی‌های شطرنج ما دوستانه است با قواعد خاص خود. کاری نداریم چه کسی می‌برد و چه کسی می‌بازد. حریف ثابت هم نداریم. اگر از اخلاق رقیب خوشمان بیاید، بساط بازی فردا هم مهیاست. اگر میانه بازی خسته شوم یا بخواهم چای بخورم یا آبی به صورت بزنم، یک نفر دیگر جایم بازی می‌کند یا اگر حریفم خسته شود، یک نفر دیگر به جایش می‌نشیند.

سبک زندگی بازنشستگان پارک، بیش و کم شبیه به هم است. من خود از ساعت هشت صبح تا یک بعدازظهر به این پارک می‌آیم، سپس به خانه می‌روم، ناهار می‌خورم، اخبار گوش می‌دهم و خوابی می‌روم و بعد هم به مسجد می‌روم. تابستان‌ها، بعدازظهرها هم دو سه ساعت به پارک می‌روم.

در این پارک، گروه‌های مختلفی هستند. انگشترفروش‌ها بعدازظهرها، بالای پارک خرید و فروش می‌کنند.

پارک هشت بهشت پاتوق خیلی از خانواده های شهر است. آدم‌ها و خانواده‌های زیادی برای تفریح یا ناهار و شام خوردن به این پارک می‌آیند، ولی در زمستان که هوا سرد است، پارک خلوت‌تر است و یا وقتی می‌آیند که هوا آفتابی باشد.


*بازنشسته شبکه بهداشت و درمان
ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار