درمان اعتياد فقط نيازمند عشق، احساس و عقل است

محرم که از راه می‌رسد آماده‌سازی برای حضور در آیین‌های سوگواری محرم با برافراشتن پرچم سیاه بر سر در بسیاری از منازل، محل‌های کسب، مسجدها، حسینیه‌ها و تکیه ها آغاز می‌شود

حامد سلیمیان-اصفهان امروز: محرم که از راه می‌رسد آماده‌سازی برای حضور در آیین‌های سوگواری محرم با برافراشتن پرچم سیاه بر سر در بسیاری از منازل، محل‌های کسب، مسجدها، حسینیه‌ها و تکیه ها آغاز می‌شود و با برگزاری مراسم سینه‌زنی و زنجیرزنی، علم‌گردانی و تعزیه‌خوانی ایام شهادت اباعبدالله الحسین(ع) بزرگ داشته می‌شود، اما یکی از پرشورترین و لذت‌بخش‌ترین اموری که در ایام محرم دنبال می‌شود نذری دادن و نذری گرفتن است. نذری‌هایی که طعمشان با تمام غذاهای عادی فرق دارد و همه در ماه عزاداری اباعبدالله برای یک‌بار هم شده، سر سفره نذری او می‌نشینیم.

آیین نذری دادن

آیین نذری دادن به عزاداران امام حسین (ع) سنتی دیرینه و پسندیده در میان مسلمانان جهان و به‌ویژه شیعیان دنیاست که در شهرستان لنجان رواج فراوانی دارد و به ویژه، در شب و روز تاسوعا و عاشورا به اوج خود می‌رسد. این روزها محله‌های زرین‌شهر رنگ و بوی دیگری دارد، آخر نذری دادن برای تک‌تک مردمان این دیار ارزش معنوی دارد نذری بالای شهر و پایین‌شهر نمی‌شناسد، فرقی ندارد چه غذایی باشد مهم نذری است که برای اجابت آن نیت می‌کنیم. مردم پای دیگ‌های نذری برای برآورده شدن حاجت های خود و دیگران دعا می‌کنند و هنگام باز شدن در دیگ‌ها نیز بیشتر با صلوات، ذکر مصیبت و اسپند دود کردن همراه است. این روزها در موسسه پیشگامان رهایی نشاط زرین‌شهر نیز حال و هوای دیگری حاکم است، نوای حسین گویان افرادی که در این کمپ حضور دارند با بوی نذری آمیخته‌شده است و کانون عاشقان و دل‌سوختگان اباعبدالله الحسین(ع) را تشکیل داده‌ است. در نگاه نخست شاید حتی تصورش هم سخت باشد که عده‌ای با بدن‌های خالکوبی‌شده برای سید و سالار شهیدان عزاداری کنند! اینجا خبری از سنج و دمام نیست و فقط عده‌ای با بدن‌های ضعیف و لاغر سینه‌زنی می‌کنند. حتی شاید به‌ندرت پیش می‌آید که کسی در این ایام برای این کمپ غذای نذری ببرد ازاین‌رو شاهد حرکتی فرهنگی و قطعاً اثرگذار در این موسسه بودیم، آن‌هم برگزاری مراسم عزاداری و پخت نذری در این مکان.

نجات معتادان از بند اسارت

محسن طالبیان مدیر موسسه پیشگامان رهایی نشاط زرین‌شهر اظهار کرد: فعالیت ابتدایی ما از سال 83 آغاز شد که طی یک سال فعالیت به دلیل کمبود امکانات و مکان مناسب کانون اصلاح و تربیت تعطیل شد، اما به دلیل مراجعه فراوان معتادان و خانواده‌های آنها برای قطع مصرف، باز فعالیت این کانون از سال 89 از سر گرفته شد و مکانی در حاشیه شهر کرایه کردیم. وی افزود: با توجه به اینکه نجات معادان از بند اسارت این بلای خانمان‌سوز علت اصلی راه‌اندازی این مرکز بود و بنده نیز خود به‌واسطه یکی از افراد رها یافته از بند اعتیاد آزادشده بودم زمینی را خریداری کرده و در مدت دو سال مکانی با استاندارهای لازم و ساختار بهزیستی ساخته شد تا بتوانیم گامی در راستای درمان اعتیاد در شهرستان لنجان برداریم. مدیر موسسه پیشگامان رهایی نشاط زرین‌شهر تصریح کرد: باید به این نکته نیز توجه داشت که امروز دو گونه تبليغات در مورد اعتياد وجود دارد، عده‌ای معتقدند اعتياد درمان ندارد و عده‌ای نيز با انتشار آگهی‌های فريبنده همانند ترک اعتياد در يک روز بدون دارو و ... مردم را سركيسه می‌کنند.

درمان اعتياد با عشق و عقل

وی ادامه داد: حال‌آنکه هیچ‌کدام از اين دو موضوع صحت ندارد چراکه درمان اعتياد فقط نيازمند عشق، احساس و عقل است و در اين مركز كسانی كه به انواع مواد مخدر اعتیاددارند می‌توانند درمان شوند، چراکه با استفاده از کارشناسان جهان‌بینی فرد را تغيير می‌دهیم تا با خود و خدای خود آشتی کند. طالبیان اضافه کرد: ازاین‌رو می‌توانیم بگوییم نقش سلامت معنوی در حل معضلات اجتماعی و فردی، به نحوی چشمگیر قابل‌ملاحظه است و باید گفت رمز موفقیت کانون‌های ترک اعتیاد بهره‌گیری و تلفیق دو روش پرهیز و ایمان‌مداری است ازاین‌رو در گام بعدی ورزشکاران باستانی را در این کانون فعال کردیم.

روحیه پهلوانی و ورزش

وی عنوان کرد: ورزش‌های باستانی زمینه رشد معنویت در انسان را فراهم می‌کند و در چنین مکان‌های مقدس، انسان‌سازی به درجه کمال می‌رسد و با توجه به اینکه معتادان به‌واسطه این بیماری از خداوند متعال و معنویت فاصله گرفته‌اند و یکی از راه‌های آشتی با خداوند استفاده از روحیه پهلوانی و ورزش است. مدیر موسسه پیشگامان رهایی نشاط زرین‌شهر بیان کرد: از سوی دیگر تقویت باورهای دینی در درمان می‌تواند کمک شایانی داشته باشد و بسیاری از محققان نیز می‌گویند بسياري از افراد معتاد باایمان به خدا و اعتقادات مذهبي توانسته‌اند از اموري كه به‌سلامت آن‌ها آسيب وارد می‌کند، خلاصی يابند لذا می‌توان امیدوار بود با استفاده درست از اعتقادات دینی احتمال موفقیت در درمان را بالا برد. وی یادآور شد: نقش مذهب در ترک اعتیاد تاکنون ثابت کرده است هم تأثیر پیشگیرانه دارد و هم تأثیر ماندگاری که باید از این مسئله بیش‌ازپیش بهره برد.

مراسم نذری دادن سرشار از ارزش‌های انسانی است

طالبیان در ادامه با اشاره به طبخ 500 کیلوگرم برنج لنجان به مناسبت ایام محرم در موسسه پیشگامان رهایی نشاط زرین‌شهر خاطرنشان کرد: طبخ نذری در زرین‌شهر در دل مردم این شهر ثبت‌شده است و مردم مشتاقانه دنبال این حرکت هستند و در هر جایگاه، شغل و سن و در مقام تنها خود را یک نوکر و خدمتگزار اهل‌بیت عصمت و طهارت (ع) می‌دانند و تدارکات پخت نذری را انجام می‌دهند ازاین‌رو ما نیز تلاش کردیم گامی هرچند کوچک در این مسیر برداریم. وی اذعان کرد: مراسم نذری دادن مملو از ارزش‌های انسانی و اسلامی است که در کنار همیاری و دوستی مردم، نشان‌دهنده فرهنگ، آداب‌ورسوم و عقاید و سنت‌های ماست و نشانه‌هایی از عواطف، احساسات و یکدلی مردم و شریک بودنشان در مراسم‌های مختلف مذهبی است ازاین‌رو برای نخستین بار اقدام به پخت نذری در موسسه پیشگامان رهایی نشاط زرین‌شهر کردیم. مدیر موسسه پیشگامان رهایی نشاط زرین‌شهر تصریح کرد: صحنه هم زدن غذای نذری، از آن خاطره‌هایی است که هیچ‌وقت از خاطر نمی‌رود آن لحظه، انسان رازی در دل دارد که با امام (ع) و خدای خود در میان می‌گذارد و به نیت برآورده شدن، نذری را هم می‌زند و این لحظه قطعاً در ذهن افرادی که در این موسسه حضور دارند ثبت خواهد شد.

وی گفت: با توجه به اینکه کم نیستند خانواده‌هایی که به عناوین متعدد مانند بیماری و یا ناتوانی جسمی در طول ماه محرم حتی یک‌بار هم طعم غذای نذری را نمی‌چشند ما نیز با این اعتقاد که هیچ‌کس نباید از نذری امام حسین بی‌بهره باشد، سعی کردیم این نذری را به سفره مستمندان و مستضعفان برسانیم تا گامی هرچند ناچیز در تحقق این مهم برداشته باشیم چراکه غذا وقتی اسم نذری به خودش می‌گیرد، دیگر یك غذای عادی نیست. طالبیان در پایان افزود: باید توجه داشت نذری ائمه (ع) تبرک است و سلامتی خود و خانواده‌ام را بیمه می‌کند و از سوی دیگر به سفره‌هایمان خیروبرکت می‌دهد لذا مشارکت مردم در همه عرصه‌ها بسیار زیبا و موردپسند خداوند است و یکی از جلوه‌های آن اطعام بوده و در دین اسلام به کمک دیگران و سفره انداختن و اطعام دادن به مردم به‌ویژه نیازمندان سفارش شده است.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار