۱۵ میراث معنوی اصفهان در نیمه دوم امسال به ثبت ملی می‌رسند‌

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان با بیان اینکه زنجیرزنی هفت محله رهنان ‌‌ثبت ملی می‌شود، گفت: ۱۵ میراث معنوی اصفهان در نیمه دوم امسال به ثبت ملی می‌رسند.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان با بیان اینکه زنجیرزنی هفت محله رهنان ‌‌ثبت ملی می‌شود، گفت: ۱۵ میراث معنوی اصفهان در نیمه دوم امسال به ثبت ملی می‌رسند.
فریدون الهیاری در گفت‌وگو با تسنیم درباره ثبت ملی آیین‌های عاشورایی و حسینیه‌های سنتی اصفهان به عنوان میراث ناملموس اظهار داشت: ما در استان اصفهان در ثبت میراث ناملموس با ثبت بیش از 80 میراث معنوی در فهرست ملی ایران رتبه نخست کشور را داریم که نیمی از این تعداد آیین‌های عاشورایی هستند و تعداد بسیاری از آن‌ها در طی2 سال اخیر صورت گرفته و تا پایان سال نیز تعداد قابل توجهی را در فهرست آثار ملی ثبت می‌کنیم.
وی افزود: زمانی که این میراث در فهرست آثار ملی ثبت می‌شوند امکان‌های جدیدی فراهم می‌شود و مردم به اهمیت آیین‌های خود پی می‌برند و حساسیت بیشتری در حفظ اصالت، پویایی و احیای آن‌ها نشان می‌دهند، این مسئله کمک می‌کند به اینکه عزاداری‌ها و سوگواری‌ها در ایام محرم با محتوای غنی معنوی صورت گیرد و در زمینه فرهنگ‌سازی عاشورایی اقدامات معنوی جدی‌تری را داشته باشیم.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان اصفهان خاطرنشان کرد: امسال در استان اصفهان و با توجه به اهمیت این موضوعات سعی کردیم رصد و پیگیری کنیم تا در شهرستان‌های مختلف آثاری که به ثبت رسیده‌اند را مردم در برگزاری پیگیری بیشتری داشته باشند و رسانه‌ها نیز در بازتاب آن‌ها فهم و نقش خوبی را ایفا کنند.
وی تصریح کرد: امسال یکی از آیین‌های عاشورایی استان اصفهان را در روستای سه شهرستان شاهین‌شهر را به ثبت رساندیم، آیینی که عزاداری محرم این روستا به شمار می‌رود و در این عزاداری مناسک ویژه‌ای را در 10 شب محرم دارند و سعی کردیم که در یک برنامه جنبی رونمایی کنیم و یکی از اولویت‌های جدی ما به شمار می‌رود.
اله یاری بیان کرد: در شهر اصفهان حدود 11 تکیه سنتی قدیمی داریم که بخشی از آن‌ها در فهرست آثار ملی ثبت‌شده‌اند و تلاش ما این بود که در فضای مجازی اطلاع‌رسانی کنیم، که 11 تکیه را به عنوان گردشگری مذهبی معرفی کردیم و استقبال خوبی نیز صورت گرفت،
وی گفت: در سطح استان نیز در راستای ثبت مناسک عاشورایی به صورت جدی پیگیر هستیم، در شمال و شرق با قدرت بیشتری پیگیری شده و در غرب و جنوب استان نیز همکاران خود را مأمور کرده‌ایم تا در عنوان میراث ناملموس آیین‌ها ثبت شود و امسال نیز در مستندسازی برای ثبت آیین‌ها در مراسم‌ها حضور پیدا کردیم.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان اصفهان در پاسخ به این سؤال که چه آیین میراثی از اصفهان به‌زودی به ثبت ملی می‌رسد، اظهار داشت: در حال حاضر حضور ذهن دقیق ندارم اما چندین پرونده در آستانه ثبت در تهران داریم و در نیمه دوم امسال نیز 15 میراث معنوی و 50 میراث ملموس را در برنامه ثبت داریم که بخش مهم آن آیین‌های عاشورایی هستند، در حال حاضر نیز زنجیرزنی هفت محله رهنان به‌زودی به ثبت ملی می‌رسد.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار