احمدیه:مشکلی جز نقدینگی برای سرپا نگه داشتن پلی اکریل نداریم

پلی اکریل که از سال گذشته بعد از ۴۰ سال رو به زوال رفت در حالی مدعی بازگشت ۷۰۰ کارگر به سرکار شده که براساس گفته کارگران تنها ۳۰۰ نفر آن هم با حقوق عقب مانده یکساله به کار برگشتند.

پلی اکریل که از سال گذشته بعد از ۴۰ سال رو به زوال رفت در حالی مدعی بازگشت ۷۰۰ کارگر به سرکار شده که براساس گفته کارگران تنها ۳۰۰ نفر آن هم با حقوق عقب مانده یکساله به کار برگشتند.
به گزارش مهر ،شرکت پلی‌اکریل اصفهان در سال ۱۳۵۳ با مشارکت بخش خصوصی، تعدادی از بانک‌ها و شرکت دوپان دونمور آمریکا تاسیس شد. پلی‌اکریل در ۴۲ سال فعالیت خود، تامین کننده مواد اولیه حدود ۴۰۰ واحد کوچک و بزرگ نساجی کشور با ظرفیت اسمی معادل ۱۲۵ هزار تن در سال بود.
اگر چه بحران اقتصادی در این سال ها کارخانجات را یکی پس از دیگری به تعطیلی کشاند و اصفهان، این شهر صنعتی را نیز از پای درآورد اما هیچ گاه به ذهن نمی رسید که صنایع اصلی و پایه اصفهان از جمله پلی اکریل روزی به گل بنشیند.
ورشکستگی پلی اکریل نه به دلیل بحران اقتصادی بلکه به دلیل عوامل مدیریتی و مشکلات داخلی رخ داد و همین مسئله سبب شد در چند سال اخیر شاهد تعویض چند باره مدیریت این کارخانه باشیم اما امروز با حمایت مالی توانست بار دیگر روی پای خود بایستد.

مشکلی جز نقدینگی برای سرپا نگه داشتن پلی اکریل نداریم

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت اصفهان که نوید بازگشایی مجدد پلی اکریل را در مهرماه داده بود، در این ارتباط در گفت و گو با مهر، اظهار داشت: با وجودی که قرار بود دولت در دو بخش اعتبار ۴۰ میلیارد تومانی را به عنوان کمک به سرپا شدن این کارخانه تخصیص دهد تاکنون فقط ۲۰ میلیارد آن را پرداخت کرده است اما با حمایت از این کارخانه، بخش های تولید پلی استر و نخ و همچنین بخش تولید مواد اولیه اکریلیک پلی اکریل اصفهان نیز راه اندازی می شود.

وی گفت: در حال پیگیری و مذاکره برای عقد قرارداد نهایی خرید و واردات مواد اولیه اکریلیک هستیم.

اسرافیل احمدیه، از آغاز تعمیرات دستگاه‌ها و بخش‌هایی از این کارخانه خبرداد و اضافه کرد: شهریور سال گذشته ۲۰۰ میلیارد ریال تسهیلات دولتی به این شرکت داده شد و قرار است دو فقره تسهیلات یکصد میلیارد ریالی دیگر از بانک‌های صنعت و معدن و ملی با ضمانت دولت به این شرکت پرداخت شود.

به گفته برخی از مسئولان کارخانه هم اکنون ۷۰۰ نفر کارگر مجدد در این واحد صنعتی به کار گرفته شده اند.

این اظهارات مسئولان دولتی و غیردولتی اصفهان در خصوص حل بخشی از مشکلات پلی اکریل در حالی است که، یکی از کارگران شرکت پلی اکریل در گفت و گو با مهر، گفت: در این مدت تنها در قسمت یارن پلی استر از ۱۰ ماشین، دو ماشین به کار افتاده است و نخ پلی استر تولید می شود.

صادق کرمی افزود: این در حالی است که با راه اندازی این بخش حدود ۳۰۰ تا ۴۰۰ نفر از کارگران در حال حاضر به کار گرفته شده اند.

این گفته کارگر پلی اکریل در حالی است که کارخانه پلی اکریل پس از دو سال افتادن در سراشیبی و تعطیلی کامل، امروز در حالی توانست سرپا بایستد که از بین بیش از دو هزار کارگر تنها ۳۰۰ تا ۴۰۰ کارگر را توانسته دوباره به محل کارشان بازگرداند و کارگران در سه شیفت متوالی مشغول به کار هستند.

حقوق کارگران پلی اکریل یک سال عقب افتاده است

وی ادامه داد: در مدت تعطیلی کامل شرکت پلی اکریل تنها افرادی که یک تا دو سال دیگر بازنشسته می شدند حاضر به دریافت بیمه بیکاری نشدند و در این مدت بدون دریافت هیچ حقوقی به کارخانه می‌رفتند و کار نگهبانی و تعمیرات کارخانه را انجام می دادند.

یکی دیگر از کارگران نیز در گفت و گو با خبرنگار مهر با اشاره به اعلامیه ای که شورای پلی اکریل به کارگران ابلاغ کرده است، گفت: در این اعلامیه آمده است، کارگرانی که برای حضور در شرکت پلی اکریل فراخوانده نشدند با مکاتبات انجام گرفته با اداره کار و بیمه کماکان تحت پوشش بیمه بیکاری خواهند ماند و برای تمدید و تغییر قرارداد به تدریج با آنها تماس گرفته خواهد شد.

علی کلامی ادامه داد: کارگران بخش مزبور فعلا به صورت شیفتی و از هفت صبح تا ساعت ۱۶ بعدازظهر و از ساعت ۱۶ تا ۱۲ شب و از ۱۲ شب تا هفت و نیم صبح، کار می کنند.

وی گفت: این در صورتی است که رستوران کارخانه به مدت ۹ ماه تعطیل است و کارگران مجبور به آوردن غذا در یک شرکت شیمیایی هستند.

کلامی اضافه کرد: حقوق کارگران از سال گذشته تاکنون عقب مانده و وضعیت پلی اکریل آشفته است.

با توجه به اینکه با ورشکستگی پلی اکریل، تولید نساجی در ایران به زمین نشست، در چند سال اخیر که این کارخانه رو به افول رفت و کارگران بخش های مختلف دست به اعتراض های پی در پی زدند سبب شد که با همت جمعی مسئولان و پیگیری های مختلف این کارخانه بازهم بتواند روی پای خود بایستد که انتظار می رود در این مسیر دولت با تحقق وعده های خود از وارد آمدن ضربه ای دوباره به این صنعت، پیش گیری کند و امید کارگرانی که بعد از ماه ها قرار است به بیکاری پایان دهند و از شرمندگی خانواده خود خارج شوند، را ناامید نکند.


ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار