یک تکه پلاستیک و هزار نوع قیمت

تقاضا برای ظروف یک‌بارمصرف در طول ماه‌ محرم افزایش یافته‌است که این مسئله با مطرح شدن‌ شایعاتی در این بازار‌ همراه بود. بزرگ ترین شایعه در بازار‌ ظروف یک‌بار مصرف این است که چرا یک ظرف را در ‌هر مغازه‌ای با قیمت متفاوتی می‌فروشند؟ مثلا چراقیمت‌ دیس‌های یک‌بار‌مصرف در تمام فروشگاه‌های شهر یکسان نیست؟ بررسی‌ها نشان می‌دهد که عدم‌ وجود قیمت‌ واحد در این بازار کاملا منطقی است؛ زیرا چهار دلیل وجود دارد‌ که با توجه به آنها ممکن است ظرفی که از نظر شما در دو فروشگاه،‌ ظاهر کاملا یکسانی دارد با قیمت متفاوتی عرضه شوند.

اصفهان زیبا: تقاضا برای ظروف یک‌بارمصرف در طول ماه‌ محرم افزایش یافته‌است که این مسئله با مطرح شدن‌ شایعاتی در این بازار‌ همراه بود. بزرگ ترین شایعه در بازار‌ ظروف یک‌بار مصرف این است که چرا یک ظرف را در ‌هر مغازه‌ای با قیمت متفاوتی می‌فروشند؟ مثلا چراقیمت‌ دیس‌های یک‌بار‌مصرف در تمام فروشگاه‌های شهر یکسان نیست؟ بررسی‌ها نشان می‌دهد که عدم‌ وجود قیمت‌ واحد در این بازار کاملا منطقی است؛ زیرا چهار دلیل وجود دارد‌ که با توجه به آنها ممکن است ظرفی که از نظر شما در دو فروشگاه،‌ ظاهر کاملا یکسانی دارد با قیمت متفاوتی عرضه شوند.

جنس
اولین موردی که بر روی قیمت ظروف یک بار مصرف تاثیر می‌گذارد، جنس آنهاست. برخلاف گذشته این ظروف فقط از پلاستیکی نیستند بلکه از موادی مانند پلاستیکی، کاغذی، فومی، آلومینیومی و گیاهی تولید‌ می‌شوند که هیچ‌کدام قیمت یکسانی ندارند؛ مثلا قیمت یک بشقاب میوه خوری از جنس پلاستیک حدود 50تومان است؛ اما نمونه‌ کاغذی آن به قیمت حدود 100الی 500تومان عرضه می‌شود و این درحالیست که هر دوی آنها فقط یک بار قابلیت مصرف دارند! از نظر قیمت، گران‌ترین تا ارزان‌ترین ظروف یک‌بار مصرف به ترتیب شامل گیاهی، فومی‌، آلومینیومی، کاغذی و پلاستیکی می‌شود. همچنین هر کدام از این اجناس نیز به دسته‌های مختلف تقسیم می‌شوند؛ برای مثال بشقاب‌های یک بار مصرف کاغذی به صورت مقوایی یا کاغذ-پلاستیکی روانه‌ بازار می‌شوند که بهــای نمونه‌های ساخته شـــده از کاغــذ و پلاستیک به مراتب بیشتر است؛ زیرا علاوه بر جنس بهتر، از مقاومت بیشتری برخوردارند.

وزن
وزن ظروف یک بار مصرف یکی عوامل موثر بر تعیین قیمت است. درواقع با افزایش وزن، قیمت آنها نیز بیشتر خواهد‌شد زیرا از مواد بیشتری برای تولید آنها استفاده می‌شود که این موضوع باعث گران تمام شدن قیمت نهایی محصول می‌شود.برای مثال دیس‌های یک بارمصرف در وزن های متفاوت 300،150،50 و... گرمی تولید می‌شوند که قیمت هر کدام متفاوت است؛ شاید در هنگام خرید‌ حس کنید که یک ظروف دو فروشگاه کاملا شبیه‌ به هم هستند ولی فراموش نکنید که ممکن است‌ وزن یکی از آنها حتی تا 50 گرم بیشتر باشد.اما اگر می‌پرسید که وزن‌ یک ظرف یک‌بار‌مصرف چه اهمیتی دارد؟ شاید در ابتدا به نظر برسد که این اجناس برای یک بار استفاده خریداری می‌شوند، پس لزومی ندارد که نمونه‌های سنگین تر را انتخاب کنید. ولی در نظر بگیرید که یک‌ ظرف سنگین‌تر‌ مقاومت بالاتری دارد و البته دیرتر می‌شکند. درحالی‌که ظرف‌های سبک‌ حتی در مقابل گرمای‌ غذا نیز دوام نمی‌آورند.

طراحی
به عقیده‌ کارشناسان طراحی ظاهری و جلوه اجناس بر قیمت و استقبال افراد در خرید آنها تاثیر بسزایی دارد. ظروف یک‌بار مصرف نیز از این قاعده مستثنی نیست به صورتی که طراحی و قیمت آنها ارتباط مستقیمی دارد؛ هرچه طراحی این اجناس زیبا‌تر باشد، قیمت آنها نیز گران‌تر خواهد بود. از این‌رو در هنگام خرید به مدل‌های مختلفی بر می‌خورید که هر کدام برای کاربردی مناسب هستند.تولد، عروسی، عزاداری و... هر یک ظروف متفاوتی دارند که ممکن است طرح‌ آنها شلوغ یا خلوت باشد. در‌حالی‌که در بیشتر مواقع جنس این ظروف یکسان است و هیچ گونه تفاوتی با یکدیگر ندارد. درکنار طراحی، رنگ نیز باعث تغییر قیمت ظروف یک بار مصرف می‌شود و حتی گاهی رنگ تاثیر بیشتری از طراحی دارد. مثلا بشقاب‌های مخصوص تولد در دو مدل رنگی ساده و کارتونی عرضه می‌شود که قیمت مدل‌های کارتونی حدود دو هزار است، در مقابل بشقاب‌های رنگی ساده فقط در رنگ‌های متنوع طراحی شده‌اند و هیچ نقوشی بر روی آنها وجود ندارد؛ اما حداقل قیمت آنها 500تومان است.

کیفیت
علاوه بر جنس، وزن و طراحی، کیفیت ظروف یک‌بار مصرف نیز تاثیر بسزایی در تعیین قیمت آنها دارد. از نظـــر کیفیت ظروف یک‌بار مصـــرف بـــه درجـــه 3و1،2تقسیم می‌شوند که همانند سایر محصولات، درجه 1 بهترین و درجه‌3 پایین‌ترین کیفیت را دارند. کیفیت ظروف یک‌بار مصرف نیز همانند وزن، با قیمت آنها رابطه‌ مستقیم دارد و با افزایش درجه‌ کیفی، بهای محصول بیشتر خواهد شد. ظروف درجه 1 از شفافیت بالایی برخوردارند و انعطاف پذیری آنها بیشتر است که به دنبال این موضوع به راحتی نمی‌شکنند یا در برابر غذاهای گرم تغییر شکل نمی‌دهند. درمقابل ظروف درجه 3 کیفیت مناسبی ندارند و برای ساخت آنها از موادی با کمترین سطح کیفی استفاده می‌شود. برای تشخیص سطح کیفیت این ظروف معمولا باید به فروشنده اعتماد کنید ولی در مجموع ظروف با کیفیت همیشه‌ شفاف‌تر و سطح‌ آنها تمیز‌تر است؛ درحالی‌که ظروف درجه‌ 3 به جای‌ سفید، رنگی مایل به کرم دارند که به خاطر‌ مواد بی‌ کیفیت آنهاست. بعضی از کارشناسان براین‌باورند که ظروف درجه‌ 3 برای سلامتی انسان مضر‌ هستند، به خصوص اگر قرار باشد غذای‌ گرم در آنها قرار بگیرد.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار