خواهر خوانده كوه صفه قد می‌كشد

اراضی شرق اصفهان در حریم مناطق سه گانه 4، 6 و 15 قرار گرفته و از شمال به میدان میوه و تره بار، از شرق به محدوده باغ رضوان، از جنوب به خیابان رضوان و آبشار سوم و از غرب نیز به بلوار ارغوانیه منتهی می‌شود. موضوعی كه با عنوان پارک طبیعی شرق اصفهان مطرح است، در واقع همان طرح ساماندهی اراضی شرق محسوب می‌شود كه مساحت آن چیزی بیش از سه هزار و 400 هكتار است. این منطقه پذیرای اعضای كمیسیون عمران و حمل و نقل و محیط زیست بود تا از نزدیک شاهد قد كشیدن خواهر خوانده كوه صفه و دومین قطب گردشگری طبیعی شهر اصفهان باشند.

اراضی شرق اصفهان در حریم مناطق سه گانه 4، 6 و 15 قرار گرفته و از شمال به میدان میوه و تره بار، از شرق به محدوده باغ رضوان، از جنوب به خیابان رضوان و آبشار سوم و از غرب نیز به بلوار ارغوانیه منتهی می‌شود. موضوعی كه با عنوان پارک طبیعی شرق اصفهان مطرح است، در واقع همان طرح ساماندهی اراضی شرق محسوب می‌شود كه مساحت آن چیزی بیش از سه هزار و 400 هكتار است. این منطقه پذیرای اعضای كمیسیون عمران و حمل و نقل و محیط زیست بود تا از نزدیک شاهد قد كشیدن خواهر خوانده كوه صفه و دومین قطب گردشگری طبیعی شهر اصفهان باشند.

پروژه كوه نخودی مصوبه دارد
معاون شهرسازی و معماری شهرداری اصفهان در این بازدید در پاسخ به دغدغه و نگرانی‌های فعالان محیط زیست و اعضای كمیسیون‌های عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر اصفهان در مورد پروژه توسعه شرق اصفهان گفت: این پروژه یک طرح سلیقه ای، بارگذاری و دخل و تصرف در طبیعت نبوده، بلكه مصوبه‌های مختلف را اخذ كرده است. صمصام شریعت ادامه داد: در شرق اصفهان معادن گچ وجود دارد كه روزانه20 هزار مترمربع زمین را از بین می برند و به بیان دیگر، به اندازه كل مساحت محدوده شهر، بستر شرق اصفهان دستكاری شده كه با كوچک‌ترین وزش نسیم ریزگردها به سمت كلان شهر اصفهان می آیند.وی تاكید كرد: نباید از ایجاد و گسترش فضای سبز در اصفهان كوتاه آمد و باید طرح های فرا دستی كه مصوب شده، اجرایی شود. صمصام شریعت درباره مجوزهای اخذ شده این طرح گفت: اداره كل محیط زیست، جهاد كشاورزی و منابع طبیعی مجوزهای لازم را برای طرح توسعه پایدار حریم شهر ارائه داده و برای طرح ساماندهی اراضی شرق، مطالعات لازم انجام و نقشه ها نیز موجود است. به گفته معاون شهرسازی و معماری شهرداری اصفهان، بارگذاری‌های این منطقه فقط جنبه تفریحی و ورزشی داشته و هیچ گونه كاربری تجاری برای آن در نظر گرفته نشده است.وی درمورد كمبود آب در این پروژه گفت: پساب و آب خاكستری، تنها راهگشای مشكی این پروژه است و این در حالی‌است كه شركت آب منطقه ای، پساب را به قیمت گرانی به شهرداری‌ها از جمله شاهین شهر و اصفهان فروخته است.

عمران با پتانسیل غیر نقدی
معاون عمرانی شهرداری اصفهان نیز در بخش دیگری از این بازدید گفت: در طول دو سال اخیر شهرداری با پتانسیل غیر نقدی، پروژه ها را اداره كرده است. مظفر در مورد بودجه فاز اول طرح توسعه شرق اصفهان، اظهار داشت: در فاز نخست بدون در نظر گرفتن هزینه آزاد سازی ها دو میلیارد و 900 هزار تومان هزینه شد.هویدا شهردار منطقه 4 نیز گفت: فاز نخست این طرح از نیمه دوم سال94 تا كنون با هزینه عمرانی سه میلیارد و 100 میلیارد تومان عملیاتی شد. وی ادامه داد:1.5 میلیارد تومان نیز برای رفع معارضان، هزینه كردیم. به گفته هویدا برای فاز دوم این مجموعه، دو تا سه میلیارد تومان باید در بودجه سال آینده، پیش بینی شود. مدیر توسعه حمل و نقل پاک شهرداری اصفهان در این بازدید گفت: این بخش از شهر پتانسیل مناسبی برای سرمایه گذاری به خصوص در حوزه دوچرخه سواری كوهستان را دارد. پورابوطالب ادامه داد: در این منطقه می توان برای نخستین بار در كشور مجموعه بزرگ دوچرخه سواری را ایجاد كرد. مدیر طرح ساماندهی شرق اصفهان از قدمت21 ساله این پروژه خبر داد. نریمانی ادامه داد: در سال75 اراضی دولتی توسط منابع طبیعی و با تایید محیط زیست برای پروژه شرق اصفهان به شهرداری واگذار شد. وی تاكید كرد: برای ایجاد كمربند حفاظتی و فضای سبز شهر دراین زمین‌ها الزام قانونی وجود دارد. به گفته نریمانی، محدوده پارک طبیعی شرق اصفهان، سه‌هزارو400 هكتار مساحت با عملكرد زیست محیطی و جنگل كاری حفاظتی داشته و ظرفیت مناسبی برای اكوتوریسم دارد. وی افزود: این منطقه محدوده ای با مساحت حدود هزارو200 هكتار دارد كه از نظر كاركردی شبیه ناژوان است. وی برای منابع آبی این منطقه اظهار نگرانی كرد و گفت: منابع آبی فعلی برای كوتاه و میان مدت كافی است؛ و لی برای چشم انداز آینده نیاز به پساب برای گسترش فضای سبز داریم.

دغدغه های زیست محیطی
نایب رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان در این دیدار با اشاره به وضعیت كمرنگ نشاط و شادابی در شهر اصفهان، ایجاد تفرجگاه‌ها در اطراف شهر را ضروری دانست. به گفته نصر اصفهانی، با توجه به پتانسل‌هایی كه در منطقه شهر اصفهان و كوه نخودی وجود دارد، در صورت سرمایه‌گذاری مناسب و اجرای كامل طرح، این منطقه می تواندبه منبع تولید اكسیژن برای شهر تبدیل شود. وی معتقد است كه این منطقه به دلیل قرار گرفتن در محدوده رینگ سوم و چهارم، دسترسی شهروندان را تسهیل كرده و در عین حال شهر رویاها را نیز نجات می دهد. وی بر سرعت اتمام طرح تاكید كرد و افزود: باید برای آب مورد نیاز طرح پیش‌بینی لازم انجام شود و در این خصوص معاونت خدمات شهری موضوع تهیه آب و پساب را دنبال كند.مقدری، عضو كمیسیون حمل و نقل در بخش دیگری از این بازدید به انتقاد فعالان محیط زیست در مورد بارگذاری بی رویه در كوه صفه و كوه نخودی اشاره كرد. وی معتقد است كه با وجود كمبود آب و بارگذاری‌های بیش از حد، طبیعت موجود در این منطقه به سمتی می رود كه توانایی آن را ندارد. مقدری افزود: دورنمای روشنی برای منابعی كه این مجموعه را باید پایدار نگه دارد، وجود ندارد. وی گفت: باید پرسید با توجه به وضعیت مالی شهرداری آیا برای مشاركت و سرمایه گذاری در این پروژه چاره‌اندیشی شده است؟مقدری تصریح كرد: برای ورود سرمایه گذار باید تمهیدات لازم در نظر گرفته شود؛ چرا كه شهر رویاها نیز در این منطقه توسط سرمایه گذار راه اندازی‌شد كه بازدهی لازم را ندارد و شهرداری برای حفظ آن سالیانه بودجه كلانی را هزینه می كند.رئیس كمیسیون عمران و شهرسازی در این بازدید گفت: همه صحبت‌ها ونقدها برای كاهش خطای طرح‌ها و پروژه‌هاست. طغیانی ادامه داد: به نظر می رسد كه طرح كلی این پروژه در زمانی توسط مشاور تهیه و بدون توجه به عارضه های ویژه آن، در سال‌های بعد همان طرح اجرا شده است. وی افزود: ایجاد فضای سبز هر چند اهمیت دارد؛ ولی در صورتی‌كه دخل و تصرف در محیط زیست باشد، زیان آن در آینده متوجه شهر می‌شود.وی با اشاره به طرح مطالعاتی این پروژه گفت: در این طرح نمونه های مطالعاتی از كشورهایی انتخاب شده كه شباهت محیط زیستی با این منطقه ندارند. طغیانی تاكید كرد: انتظاری كه از این منطقه داریم نباید شبیه كوه صفه باشد؛ چرا كه مردم از این منطقه ذهنیتی شبیه كوه صفه ندارند و كشش شهروندان به سمت كوه صفه است. وی تصریح كرد: باید مشخص شود كه بر مبنای كدام پتانسیل در این منطقه سرمایه گذاری می شود تا وضعیتی مشابه شهر رویاها ایجاد نشود.رئیس كمیسیون اقتصادی نیز در این بازدید گفت: برای چنین پروژه ای باید مطالعات كاملی انجام می‌شده و امروز با در اختیار داشتن این مطالعات باید درباره آن اظهار نظر شود. ملت ادامه داد: احساس می كنم مطالعات در این خصوص كامل نبوده و برای چنین طرحی نیاز به نگاه جامع تری داریم. وی تاكید كرد: برای این طرح و توسعه آن باید هر گونه طرحی كه نیاز است انجام شود. ملت در مورد مهندسی مالی چنین پروژه هایی گفت:به نظر می رسد در مدیریت مالی پروژه ها ضعیف عمل كرده ایم.نایب رئیس كمیسیون شهرسازی نیز اظهار داشت: ایجاد چنین پروژه هایی در حوزه های گردشگری و تفرجگاهی اثر مثبتی دارد. زندآور ادامه داد: برای اجرای این پروژه ها باید از ابتدا به مطالعات و چشم اندازهای مختلف توجه شود.وی افزود: از منطقه كوه صفه همه شهروندان اصفهانی استفاده می كنند و باید سعی شود كه پروژه كوه نخودی جنبه محلی نداشته باشد.

ارسال نظر

اخرین اخبار
پربیننده‌ترین اخبار