چگونه می‌توان مهمان مهمانسرای حضرت شد؟

مهمان شدن بر سر سفره پربرکت حضرت رضا (ع) آرزو و خواست هر دلداده و عاشق ائمه‎اطهار (ع) است که گاهی با نگاه ویژه آن امام مهربان نصیب و روزی می‎شود.

مهمان شدن بر سر سفره پربرکت حضرت رضا (ع) آرزو و خواست هر دلداده و عاشق ائمه‎اطهار (ع) است که گاهی با نگاه ویژه آن امام مهربان نصیب و روزی می‎شود.
به گزارش تسنیم، مهمان شدن بر سر سفره پربرکت امام رضا (ع) آرزو و خواست هر دلداده و عاشق ائمه‎اطهار (ع) است که گاهی با نگاه ویژه آن امام مهربان نصیب و روزی می‎شود.
مهمانسرای حضرت رضا (ع) که از ابتدای سال جاری باید به آن نشانه جمع اضافه کرد و آن را مهمانسرا‌های حضرت خطاب کرد یکی از ادارات زیرمجموعه معاونت اماکن متبرکه و امور زائران آستان قدس رضوی است برای آشنایی بیشتر با فعالیت‎های این مهمانسرا و اطلاع از این موضوع که مشتاقان چگونه می توانند بن غذای متبرک حرم را تهیه کنند؛ خبرنگار «فردا» با مهندس سیدخلیل منبتی، معاون اماکن متبرکه و امور زائران به گفتگو نشسته‌ است که در ادامه می‌خوانید:
برای شروع از چگونگی نحوه توزیع دعوتنامه‎های مهمانسرای حضرت برای ما توضیح دهید؟
در گذشته توزیع دعوتنامه‎های مهمانسرا در هتل‎ها و مهمانسرا‌ها انجام می‎شد، اما با کارشناسی به‌عمل آمده در این مدل توزیع جامعه توزیعی ما محدوده خاصی را شامل می‎شد به همین دلیل پس از مشورت‎های کارشناسی فراوان و ارائه چندین طرح توزیعی مختلف هم‎اکنون گروهی از همکاران ما در بخش اداره خدمات معاونت اماکن همه روزه در مبادی ورودی شهر مسئولیت توزیع دعوتنامه‎های مهمانسرا را به عهده دارند. البته باید گفت که مبادی ورودی شهر فقط محدود به جاده‏‌های منتهی به مشهد مقدس نمی‎شود بلکه همکاران ما با استقرار در آخرین ایستگاه قطار منتهی به مشهد در محور‌های مختلف، زائرانی که با قطار به مشهد مقدس سفر کرده‎اند نیز به خوان پربرکت حضرت رضا (ع) دعوت می‎کنند، همچنین ما برای زائرانی که با هواپیما به مشهد سفر می‎کنند هم برنامه توزیع دعوتنامه قرار داده‎ایم.
گاهی بعضی از زائران نسبت به عدم استفاده از غذای حضرت ناراحت می‏‌شوند، توصیه شما به این عزیزان چیست؟
دو مسئله را در همین موضوع خدمت زائران عزیز و گرامی عرض می‎کنم، اول اینکه به طور متوسط روزانه بالغ بر100 هزار زائر برای زیارت حضرت رضا (ع) به مشهد سفر می‎کنند، ظرفیت پذیرایی ما در ایام عادی سال برای زائران چیزی بالغ بر 15 هزار پرس غذا در سه وعده غذایی است که این مقدار در ایام خاص سال مانند دهه مبارک کرامت، ماه رمضان و دهه پایانی صفر به 60 هزار هم می‎رسد که البته در آن بازه ما شاهد حضور میلیونی زائران نیز هستیم، این آمار خود نشان می‎دهد، گروه زیادی از زائران نمی‌توانند مهمان این سفره ‎شوند به همین خاطر همکاران ما با انتخاب اتفاقی محل‎های توزیع، مقدار دعوتنامه مشخص شده را در بین زائران حضرت رضا (ع) توزیع می‎کنند.
مسئله بعدی اینکه اشتیاق زائران برای استفاده از غذای حضرت، بهره بردن از تبرک این سفره است که این تبرک هم به خاطر موقوفاتی بودن همه اجزای آن بوده که این مسئله در تمام متبرکات حضرت رضا (ع) از جمله نبات متبرک، نمک متبرک و ... نیز به خاطر تهیه این اقلام از درآمد موقوفات وجود دارد و اصرار بر استفاده از غذای متبرک مهمانسرا به این دلیل امری اشتباه است.

روزانه چه تعداد غذا در مهمانسرای حضرت رضا (ع) طبخ و میان زائران توزیع می‎شود؟
همانطور که گفتم این مقدار متغیر است و البته با اضافه شدن مهمانسرای صحن غدیر ظرفیت ما نسبت به سال‎های گذشته چند برابر شده است، البته باید گفت: میان مقدار طبخ غذا و آمار توزیع آن در بین زائران تفاوتی وجود دارد چراکه مقداری از این طبخ براساس دستور موقوفات به خادمان حضرت رضا (ع) تعلق می‏گیرد. اگر بخواهیم با یک حساب سرانگشتی در روز‌های عادی سال آمار میزان توزیع را ارائه کنیم چیزی در حدود 15 پرس غذا در سه وعده غذایی میان زائران و حدود 6 هزار غذا در میان خادمان توزیع می‎شود.
هزینه طبخ و آماده‎سازی این غذا‌ها از کجا تامین می‎شود؟
آستان قدس رضوی یک مجموعه موقوفه محور است که تمام فعالیت‎ها و خدماتی که به زائران عزیز ارائه می‎شود براساس نیات واقفان خیراندیش برنامه‏ریزی کرده است، ازجمله این خدمات ارائه غذای متبرک حضرت به زائران است که طبق نیت جمیع واقفان از جمله مرحوم عتیق علی منشی باشی، شاه عباس کبیرصفوی، موقوفه حاج عبدالحسین تهرانی، موقوفه مرحومه قمر نسا خانم و بسیاری موقوفه دیگر، باید به زائران حضرت رضا (ع) تعلق گیرد، البته برخی موقوفات خاص نیز وجود دارد که مربوط به ایام و افراد خاص مثل موقوفه مرحوم مهدی قلی‌خان برای دهه پایانی صفر، موقوفه قراب برای دهه اول محرم، موقوفه سوم و نیمه شعبان و چندین موقوفه دیگر.
با اضافه شدن مهمانسرای غدیر به مجموعه حرم مطهر ظرفیت پذیرایی از زائران چه مقدار افزایش یافته است؟
مجموع پذیرایی ما از زائران در سال 95 رقمی بالغ بر 5 میلیون نفر بود که با اضافه شدن مهمانسرای صحن غدیر تنها تاکنون یعنی در 6 ماه نخست سال توفیق پذیرایی از 4 میلیون و 500 هزار زائر را داشته‎ایم که خود نشان دهنده افزایش دوبرابری خدمت در این موضوع می‎باشد.
پذیرایی از زائران غیر ایرانی چگونه صورت می‎گیرد؟
این زائران می‎توانند سالانه یک مرتبه با ارائه پاسپورت خود توفیق تنعم از خوان پربرکت حضرت علی بن موسی الرضا (ع) را پیدا کنند، این عزیزان می‎توانند با مراجعه به مقبره پیرپالان‎دوز و ارائه پاسپورت دعوتنامه مهمانسرا دریافت کنند.

غیر از پذیرایی از زائران و خدام، آستان قدس رضوی برنامه پذیرایی از دیگر گروه‏ها نیز دارد؟

با توجه به تاکیدات مقام معظم رهبری در منشور هفتگانه انتصاب تولیت معزز آستان قدس رضوی مبنی بر توجه ویژه اقشار مستضعف و کم‎درآمد و دستور موکد تولیت معزز آستان قدس رضوی به مناسبت‎های مختلف و با همکاری خدام افتخاری توزیع غذای متبرک در حاشیه شهر مشهد در دستور کار قرار دارد به طور مثال هر پنجشنبه یک هزار و 500 پرس غذا در حاشیه شهر به صورت منظم توزیع می‎شود، همچنین در ماه مبارک رمضان روزانه چیزی بالغ بر 40 هزار پرس غذا در این مناطق توزیع شد، در مناطق سیل‎زده و زلزله‎زده خراسان نیز در ساعات اولیه به دستور تولیت معزز توزیع غذا انجام شد.

ارسال نظر