عامل 90 درصد حوادث رانندگی!

دبیر علمی اولین کنگره ملی روانشناسی ترافیک گفت: عوامل انسانی در حقیقت زمینه‌ساز خطای انسانی است و این خطا به‌صورت مستقل یا در تعامل با سایر عوامل می‌تواند در ایجاد تصادف نقش داشته باشد.

دبیر علمی اولین کنگره ملی روانشناسی ترافیک گفت: عوامل انسانی در حقیقت زمینه‌ساز خطای انسانی است و این خطا به‌صورت مستقل یا در تعامل با سایر عوامل می‌تواند در ایجاد تصادف نقش داشته باشد.

دکتر ابراهیم علیزاده، دبیر علمی اولین کنگره ملی روانشناسی ترافیک اظهار کرد: در پیدایش تصادف‌های راننـدگی چهار عامل اصلی شامل انسان، جاده‌، وسـیله نقلیـه و محیط تاثیرگذار است. بر اساس آمار سازمان بهداشت جهانی، عامل انسانی در 90 درصد بروز تصادفات جاده‌ای نقش دارد.

وی افزود: عوامل انسانی در حقیقت زمینه‌ساز خطای انسانی است و این خطا به‌صورت مستقل یا در تعامل با سایر عوامل می‌تواند در ایجاد تصادف نقش داشته باشد. بخش بسیاری از خطاهای انسانی زمینه‌ساز تصادف ناشی از عوامل روان‌شناختی مانند ویژگی‌های ادراکی، سطح هوشی، انگیزه و نگرش‌های مربوط به ایمنی، وضعیت هیجانی، صفات شخصیتی و سطح استرس است.

علیزاده تصری کرد: طی سال‌های اخیر کوشش‌های ارزشمندی برای کاهش تصادفات جاده‌ای صورت گرفته است که حضور پلیس در قالب گشت‌های نامحسوس، افزایش تعداد دوربین‌های ثبت تخلفات رانندگان، بهسازی وضعیت راه‌ها، وضع قوانین سختگیرانه تر، فرهنگ‌سازی و الزام شرکت‌های خودروساز برای بهبود ساخت خودرو از آن جمله است.

دبیر علمی اولین کنگره ملی روانشناسی ترافیک گفت: با وجود کوشش‌های صورت گرفته آمار تصادفات جاده‌ای ایران تغییر چشمگیری نداشته است. برای نمونه بنابر آمار پزشکی قانونی در سال 95 با وجود کاهش آمار مرگ، تعداد مصدومان تلفات جاده‌ای افزایش یافته است. بنابراین برای کاهش چشمگیر آمار تصادفات جاده‌ای نیاز است از راهکارهایی استفاده شود که کشورهای کم تصادف از آن استفاده می‌کنند.

وی بیان کرد: چنین کشورهایی به موازات هوشمندسازی خودرو و سامانه‌های ترافیکی از دانش روان شناسی ترافیک نیز استفاده می‌کنند.

دبیر علمی اولین کنگره ملی روانشناسی ترافیک با بیان اینکه دانش روان شناسی ترافیک ترکیبی از رشته‌های روان‌سنجی، سنجش و اندازه‌گیری، روان‌شناسی اجتماعی، روان‌شناسی مشاوره، روان‌شناسی بالینی، روان‌شناسی سلامت و روان‌شناسی شناختی است، گفت: دانش روان شناسی ترافیک تلاش می‌کند تا با ارزیابی ویژگی‌های روان شناختی رانندگان و مداخلات روان‌شناختی مورد نیاز در کاربران سیستم‌های حمل‌ و نقل، سهم خطای انسانی را کاهش داده و رفتارهای ایمن ترافیکی را افزایش دهد.

علیزاده پیشنهاد داد که در چارچوب دانش روان شناسی ترافیک، ارزیابی روان شناختی متقاضیان دریافت گواهینامه توسط مراکز معاینه پلیس مطابق با روش‌های استاندارد در اولویت قرار بگیرد و علاوه بر این در یک اقدام ضربتی همه رانندگان دارای نمره منفی و تخلفات حادثه ساز از لحاظ ویژگی‌های روان شناختی، اختلالات شخصیتی و اختلالات روانی مورد ارزیابی قرار بگیرند.

وی اضافه کرد: بدیهی است که ارزیابی ویژگی‌های روان شناختی رانندگان و تغییر نگرش‌های آنان به عنوان یک اقدام پیشگیرانه، از بسیاری از تصادفات جاده‌ای ناشی از سبقت غیر مجاز، سرعت بالا و بی‌توجهی به حق تقدم دیگران خواهد کاست.

دبیر علمی اولین کنگره ملی روانشناسی ترافیک اظهار کرد: این کنگره با هدف ایجاد همگرایی بیشتر بین کارشناسان حوزه کاهش تصادفات جاده‌ای و ریلی و معرفی کارکردهای دانش روان شناسی ترافیک در ۲۱ و ۲۲ آذر در مرکز همایش‌های بین المللی شهید بهشتی برگزار خواهد شد.

ارسال نظر