سال گذشته اصفهان با کمبود یک هزار و 447 معلم رو به رو بوده است

معاون پژوهش و نیروی انسانی اداره کل آموزش و پرورش استان اصفهان گفت: در سال تحصیلی جاری 505 معلم از طریق دانشگاه فرهنگیان و 191 نفر از طریق ماده 28 جذب شده‌اند در حالی که نیاز استان بیش از سه هزار معلم بوده است. این عدم همخوانی موجب شد آموزش و پرورش برای رفع نیاز راه‌های دیگری برای به کارگیری معلم در پیش گیرد.

معاون پژوهش و نیروی انسانی اداره کل آموزش و پرورش استان اصفهان گفت: در سال تحصیلی جاری 505 معلم از طریق دانشگاه فرهنگیان و 191 نفر از طریق ماده 28 جذب شده‌اند در حالی که نیاز استان بیش از سه هزار معلم بوده است. این عدم همخوانی موجب شد آموزش و پرورش برای رفع نیاز راه‌های دیگری برای به کارگیری معلم در پیش گیرد.

به گزارش ایسنا، اکبر پناهی در نشست خبری به مناسبت هفته پیوند اولیاء و مربیان، با اشاره به اینکه رویکرد آموزش و پرورش در سال‌های اخیر از محوریت مدارس متوسطه به مدارس ابتدایی تغییر کرده است، اظهار کرد: متاسفانه در سال‌های گذشته آموزش و پرورش به دو نیاز اصلی خود یعنی دانش‌آموزان مقطع ابتدایی و معلمان بی توجه بوده است.

وی با بیان اینکه در سال‌های گذشته عدم توازن در جنسیت معلمان اتفاق افتاده است، ادامه داد: به شدت با مازاد نیروی انسانی در دوره متوسطه و کمبود نیرو در مقطع ابتدایی رو به رو هستیم. پس از اجرای طرح 6-3-3، یک هزار و 800 معلم دوره متوسطه به دوره ابتدایی منتقل شدند و این یکی از معضلات استان است.

معاون پژوهش و نیروی انسانی اداره کل آموزش و پرورش استان اصفهان تصریح کرد: عدم توازن در رشته، عدم توازن در محل و در دوره از مشکلات کنونی آموزش و پرورش است. در برخی استان‌ها با نیروی مازاد و در برخی دیگر با کمبود نیروی معلم رو به رو هستیم و این موضوع در خصوص دوره‌های مختلف آموزشی نیز صادق است.

پناهی ادامه داد: متوسط سن خدمت همکاران ما در استان 24 سال است و معلمان به ویژه در نواحی به طور متوسط 24 سال تجربه خدمت دارند در نتیجه هر روز بر شمار بازنشستگان آموزش و پروش اضافه می‌شود و باید به همین میزان از سمت دانشگاه فرهنگیان نیرو به این وزارتخانه وارد شود اما متاسفانه میان نیاز و تامین نیاز این ارگان اختلاف فاحشی وجود دارد.

وی تصریح کرد: در حالی که سال گذشته استان با کمبود یک هزار و 447 معلم رو به رو بوده است، فقط تا پایان آبان‌ماه امسال یک هزار و 280 فرهنگی استان در دوره ابتدایی بازنشسته و به نیاز سال گذشته اضافه خواهند شد. این آمار به غیر از 631 فرهنگی که به طور متوسط در سال به مرخصی می‌روند و 169 سرباز معلمی است که خدمت آن‌ها به پایان می‌رسد.

معاون پژوهش و نیروی انسانی اداره کل آموزش و پرورش استان اصفهان اضافه کرد: بر اساس این آمار استان به سه هزار و 527 معلم دوره ابتدایی نیاز دارد و با توجه به اینکه در این دوره هر کلاس با یک معلم اداره می شود،‌ سه هزار و 527 کلاس درس استان بدون آموزگار است. بر اساس قانون تنها راه جذب معلم از طریق دانشگاه فرهنگیان و ماده 28 استخدام (استخدام پیمانی) و استفاده از خروجی سایر دانشگاه‌ها ممکن است.

پناهی خاطر نشان کرد: در سال تحصیلی جاری 505 معلم از طریق دانشگاه فرهنگیان و 191 نفر از طریق ماده 28 جذب شده‌اند در حالی که نیاز استان بیش سه هزار معلم بوده است. این عدم همخوانی موجب شد آموزش و پرورش برای رفع نیاز راه‌های دیگری برای به کارگیری معلم در پیش گیرد. امسال یک هزار و هشت نفر از معلمان پیش دبستانی که هشت سال پیش از آموزش و پرورش اخراج شده بودند دوباره جذب شدند. 180 نفر از این معلمان از سایر استان‌ها بوده اند. 426 نفر از معلمان بازنشسته نیز دعوت به خدمت شده اند در حالی که هنوز حق التدریس سال قبل خود را دریافت نکرده‌اند.

وی افزود: با این وجود در ابتدای سال 624 کلاس استان بدون معلم بود که در نهایت از طرح خرید خدمات استفاده شد. مدیر اداره آموزش و پرورش حوزه انتخابی نماینده مجلسی که آموزش و پرورش استان را برای این کار زیر سوال می‌برد، از اداره کل خواسته هر یک از نواحی که نیازی به سهمیه خرید خدمات ندارد این سهمیه را به این اداره واگذار کند تا کلاس درسی بدون معلم نماند.

پناهی با بیان اینکه اداره کل آموزش و پرورش استان سال گذشته رتبه نحست ساماندهی نیروی انسانی را کسب کرده است، گفت: در طرح خرید خدمات آموزشی، مدارس دولتی به مدارس غیر دولتی تبدیل می‌شوند اما هزینه سرانه هر دانش‌آموز توسط دولت پرداخت می‌شود. مدارس خرید خدمات آموزشی موفق‌ترین مدارس استان هستند. اگرچه تامین نیرو با این روش‌ها راه درستی نیست با این حال تلاش شده تا کلاسی بدون معلم نباشد.

وی اظهار کرد: آموزش و پرورش استان برای افزایش کیفیت آموزشی در حدود دو میلیون و 285 هزار و 126 نفر ساعت دوره ضمن خدمت برگزار کرده است که شش میلیارد و هشت میلیون تومان هزینه داشته است در حالی که تنها 500 میلیون تومان از سوی وزارتخانه به این دوره ها اختصاص داده شده است و مازاد آن از اولیا تامین شده است به صورتی که مدارس برخوردار استان این دوره‌ها را برگزار کرده‌اند و مدارس محروم را نیز پوشش داده اند.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار