پیاده راه باید چند مسئله را حل کند

طرح سه‌شنبه‌های بدون خودرو در چهارباغ، ابتدا از ساعت 2 بعدازظهر تا 10 شب و این روزها با کاهش ساعت از 3 بعدازظهر تا حدود هفت شب اجرا می‌شود.

محمد قیاسی(از کسبه خیابان چهارباغ) اصفهان امروز : طرح سه‌شنبه‌های بدون خودرو در چهارباغ، ابتدا از ساعت 2 بعدازظهر تا 10 شب و این روزها با کاهش ساعت از 3 بعدازظهر تا حدود هفت شب اجرا می‌شود.

بسته بودن خیابان به روی اتومبیل‌ها اما تعداد پیاده‌ها را در این خیابان افزایش نداد و بیشتر سه‌شنبه‌ها، چهارباغ خالی از کسب‌وکار پررونق و رفت‌وآمد مردم نسبت به دیگر روزهای هفته است.

سه‌شنبه‌های فصل تابستان و یا ایام نوروز و مناسبت‌های دیگر معمولاً چهارباغ، شلوغی بیشتری را به خود می‌دید. فصل‌هایی که مسافران و گردشگران بیشتری از اصفهان بازدید می‌کنند، چهارباغ سه‌شنبه‌های پررفت‌وآمدتری را تجربه می‌کند.

اما با نزدیک شدن به فصل سرما که هم تعداد گردشگران کاهش پیدا می‌کند و هم مردم اصفهان معمولاً تمایل به رفت‌وآمد با اتومبیل شخصی را دارند، تعداد پیاده‌های چهارباغ هم کم می‌شود و اگر چهارباغ به شکل دائمی به روی خودروها بسته باشد، مردم رغبت چندانی به انتخاب این خیابان برای خرید کردن ندارند.

از طرفی از بین رفتن رونق کسب‌وکار در این خیابان باعث شده که بسیاری از اغذیه‌فروش‌ها، رستوران‌ها و بستنی‌فروش‌ها، کارگران خود را اخراج کنند چراکه هزینه‌های سنگین اجاره مغازه در چهارباغ این روزها با دخل و درآمد، فاصله زیادی دارد.

طرح سه‌شنبه‌ها در ابتدا با برنامه‌های فرهنگی همراه بود و مدتی هم با دوچرخه‌سواری‌های نمادین همراه شد و مردم که تابه‌حال، پیاده‌راه بودن این خیابان و دوچرخه‌سواری گروهی در آن را تجربه نکرده بودند، ابتدا از آن استقبال خوبی داشتند.

بسته بودن این خیابان ضرر بزرگی به کسبه وارد کرده به‌ویژه پاساژهای قدیمی که این روزها در طرح شهرداری هم قرار دارند. چراغ پاساژهایی که روزی شلوغ‌ترین مغازه‌ها را داشت و تردد در راهروهای آن مشکل بود این روزها یکی‌یکی در حال خاموشی است و کسبه برای آن‌که هزینه برق هم به زیان مالی آنها افزوده نشود، مغازه‌ها را بسته‌اند و بیرون پاساژ نشسته‌اند و می‌گویند غم و غصه، کسب‌وکار این روزهای ما است. کاسبان پاساژهای قدیمی ازجمله پاساژ ایفل در چهارباغ می‌گویند که شهرداری یا مغازه‌ها را از ما بخرد و یا بافت قدیمی چهارباغ را از طرح نوسازی خارج کند تا ما خودمان آن را مرمت و ایمن‌سازی کنیم.

مسلماً چهارباغ باید به سمت یک پیاده‌راه شدن حرکت کند اما به شرطی که متولیان امر، مسائل ناشی از آن را برای کاسبان و اهالی چهارباغ حل کند.

این یادداشت شفاهی است.

ارسال نظر