حال خوب فعالیت در انجمن‌های مردم‌نهاد

فعالیت‌های داوطلبانه در سمن‌ها همیشه جذابیت‌های ویژه خود را دارد. فعالیت در گروه‌های هم سن و سال، پذیرفتن مسئولیت‌ها و تجربه کارهای گروهی، آن‌هم در یک راستا و برای رسیدن به یک هدف مشترک، همیشه لذت‌بخش است.

معین مرادی(فعال مدنی)/اصفهان امروز: فعالیت‌های داوطلبانه در سمن‌ها همیشه جذابیت‌های ویژه خود را دارد. فعالیت در گروه‌های هم سن و سال، پذیرفتن مسئولیت‌ها و تجربه کارهای گروهی، آن‌هم در یک راستا و برای رسیدن به یک هدف مشترک، همیشه لذت‌بخش است.

این فضاها و این فعالیت‌ها به فرد ارزش داده و حتی بسیار دیده می‌شود که کل جهان‌بینی و ارزش‌های فرد را تغییر می‌دهند.

در سمن‌ها آنهایی که ماندنی می‌شوند همیشه اقرار می‌کنند که بیش از آنی که برای سمن گذاشته‌اند از آن گرفته‌اند. باید توجه کرد که سمن‌ها همیشه ارزش‌هایی در خود دارند که تمام فعالیت‌ها و دغدغه‌های اعضای آن سمن گرد محور همین ارزش‌ها شکل می‌گیرد.

ارزش‌هایی که انجمن‌های مردمی را قوام می‌دهند انسان‌دوستی، بخشش بی‌منت، توجه و اهمیت به مسئولیت‌های اجتماعی، کمک به خودکفایی اخلاقی و اقتصادی محرومان، اهتمام به آموزش مهارت‌های موردنیاز در یک زندگی سالم برای همه و کنار گذاشتن هرگونه کلیشه نژادی یا ملی و مذهبی است.

ارزشی که یک داوطلب از فعالیت‌های گروهی در سمن‌ها می‌گیرد چنان درجه اهمیتی دارد که گاهی فلسفه اصلی زندگی فرد می‌شود و حتی گاهی مشاهده می‌شود که تمام زندگی فرد را به خود اختصاص می‌دهد. مثلاً تجربه‌های تلخ و شیرینی که در حاشیه‌ فعالیت برای یک مددکار رخ می‌دهد تمام خوب و بدها و ارزش داوری‌های او را تغییر می‌دهد. معنای زندگی و معنای بودن را برای او عوض می‌کند و از اساس از او انسان دیگری می‌سازد. همچنین‌اند سمن‌هایی که برای موضوعات دیگر شکل‌گرفته‌اند.

سمن‌ها بهترین فضا برای کسب تجربه‌هایی اند که در هیچ جای دیگری امکان تجربه آنها نیست. آشنایی با افراد مختلف و فرصت داشتن دوستان تازه همیشه فضای سمن‌ها را ویژه می‌کند.

در کل برای مشارکت در فعالیت‌های داوطلبانه در یک سمن سالم، انگیزه‌های پیدا و ناپیدای بسیاری وجود دارد؛ گرچه به نظر می‌رسد ارزش‌هایی که محور فعالیت‌های یک سمن است مهمترین انگیزه صرف زمان در این‌گونه فعالیت‌ها باشد که باید باایمان به آن ارزش‌ها وارد فعالیت‌های سمن موردنظر شد.

ارسال نظر

اخرین اخبار
پربیننده‌ترین اخبار