کیش‌ومات

پیدا کردن علت‌های شکست سنگین ذوب‌آهن مقابل پارس جنوبی چندان پیچیده نیست.

امیر حسین احتشامی - اصفهان امروز : پیدا کردن علت‌های شکست سنگین ذوب‌آهن مقابل پارس جنوبی چندان پیچیده نیست. دریافت سه گل در یک بازی خانگی آن‌هم از تیمی که هفته‌ها عنوان صدرنشینی لیگ را در اختیار داشت و تنها یک روز این عنوان را به تیم پیکان قرض داد. البته تیمی که ذوب‌آهن را به چهارمیخ کشید نام و آوازه‌ای آن‌چنانی ندارد و تازه این فصل برای نخستین بار حال و هوای لیگ برتر باشگاهی فوتبال ایران را تجربه می‌کند. پارس جنوبی جم باشگاهی است که 10 سال پیش بانام دیگری تأسیس‌شده و سه سالی است به مجتمع گازی پارس جنوبی واگذارشده است، آنها کارشان را از سال 89 با حضور دربازی‌های لیگ دو آغاز کردند و جالب اینکه فصل پیش در نخستین فصل حضورشان در لیگ آزادگان جواز حضور در لیگ برتر را به دست آوردند. به ظاهر همین شگفتی قرار است در لیگ برتر هم دوباره تکرار شود چراکه جمی‌ها تا پایان هفته دهم بدون شکست و با کسب 22 امتیاز بر صدر جدول تکیه زده‌اند. آخرین قربانی این تیم جنوبی هم ذوبی‌ها بودند که به بدترین شکل در ورزشگاه نقش‌جهان مجازات شدند. امیر قلعه‌نویی در بازی با پارس جنوبی پیش‌فرض‌های ذهنی‌اش را بر هجوم همه‌جانبه و تمام کردن کار حریف در همان نیمه نخست بنانهاده بود. او تصور می‌کرد شاگردانش با ارسال‌های متوالی از دو جناح و فرصت سازی برای استنلی کی‌روش و مرتضی تبریزی قفل دروازه محسن فروزان را خواهند گشود. سرمربی ذوب‌آهن همچنین به شوت‌های ناگهانی محمدرضا حسینی هم‌چشم امید بسته بود تا اگر دو مهاجم تیمش در گلزنی موفق عمل نکردند، همین تاکتیک گره‌گشای کار تیمش شود. ربیع عطایای لبنانی و احسان پهلوان هم مردان فانتزی قلعه‌نویی به شمار می‌رفتند که باید در نبردهای یک در برابر یک بازیکنان حریف را از پیش رو برمی‌داشتند و فرصت‌های گلزنی را برای مهاجمان فراهم می‌کردند؛ اما در فاز دفاعی مهدی پور وظیفه داشت تا ضمن کنترل میانه میدان کمک‌حال خط دفاعی تیمش شود. حمید بوحمدان ‌هم زوج مهدی پور به شمار می‌رفت و بیشتر به حمله‌وران ذوب‌آهن نزدیک می‌شد. در خط دفاعی هم وحید محمدزاده و محمد نژادمهدی زوج مدافعان تیم ذوب‌آهن را شکل می‌دادند که از سوی دانیال اسماعیلی فر و مهران درخشان مهر حمایت می‌شدند.

تارتار به قلعه‌نویی هم رحم نکرد

مهدی تارتار در همین 10 هفته‌ای که پارس جنوبی را در لیگ برتر هدایت کرده است، از همه مربیان اسم‌ورسم‌دار لیگ موفق‌تر نشان داده است. او با یک تیم گمنام شهرستانی و تعدادی از بازیکنان نه‌چندان سرشناس و گران‌قیمت کاری انجام داده که بسیاری از مربیان باسابقه‌تر و کهنه‌کارتر از تارتار هم از پس انجامش برنیامده‌اند. تارتار فصل گذشته در میان ناباوری پارس جنوبی جم را بااقتدار راهی لیگ برتر کرد. تیمی که در 34 ماراتن لیگ دسته یک 16 بازی را با پیروزی پشت سر گذاشت و تنها در چهار مسابقه شکست خورد. این موفقیت در حالی برای تیم پارس جنوبی به دست آمد که باشگاه‌هایی همچون مس کرمان، نساجی مازندران، فجر سپاسی و راه‌آهن با نتایجی ضعیف و دور از انتظار لیگ دسته یک‌فصل پیش را به پایان رساندند، اما آخرین شاهکار تارتار را باید ضربه‌فنی کردن امیر قلعه‌نویی در بازی عصر جمعه به شمار آورد.

دو تاکتیک کارساز

مهدی تارتار برای شکست ذوب‌آهن از دو تاکتیک ویژه بهره برد که چندان ‌هم پیچیده به نظر نمی‌رسد و او در نیمه نخست با تاکتیک پرس از جلو، تیمش را آرایش داد. در این استراتژی بازیکنان پارس جنوبی جم وظیفه داشتند تا از همان جلو بازیکنان میزبان را تحت‌فشار قرار دهند و خط میانی تیم ذوب‌آهن را از دور خارج کنند. با این روش عملاً مدافعان تیم میزبان هم از دور بازی کنار می‌رفتند و یا اگر هم فرصتی برای بازی‌سازی پیدا می‌کردند به دلیل پرس شدید بازیکنان تیم مقابل، ضرباتشان به مقصد نمی‌رسید. در همین فشار شدید قلعه‌نویی مستأصل و نامید نمی‌دانست باید چگونه شاگردانش را برای فرار از دام تاکتیکی تارتار توجیه کند. البته در این تاکتیک آمادگی جسمانی فوق‌العاده بازیکنان پارس جنوبی هم بسیار تعیین‌کننده بود چراکه اجرای چنین روشی به قدرت بدنی بالایی نیاز دارد. البته در همین شرایط شاگردان تارتار از به کار بردن ضدحملات سریع و برق‌آسا تا پیش از شکل گرفتن آرایش کامل دفاعی ذوب‌آهن هم غافل نبودند و درست با تکیه‌بر همین مدل بازی به گل کمرشکن نیمه نخست رسیدند.

قلعه‌نویی نیمه مربیان را واگذار کرد

در نیمه دوم که به نیمه مربیان ‌هم معروف است انتظار این بود که امیر قلعه‌نویی با ترفندی جدید شاگردانش را به میدان فرستاده تا علاوه بر جبران تک‌گل خورده به گل پیروزی‌بخش فکر کنند. به میدان فرستادن ربیع عطایای به‌جای احسان پهلوان هم باید در چهارچوب بازی ضعیف این بازیکن و البته راهکار قلعه‌نویی برای فرار از شکست خانگی تفسیر کرد؛ اما تارتار هم که می‌دانست ذوبی‌ها با تمام توان برای جبران گل خورده به میدان خواهند آمد، تاکتیک تیمش را تغییر داد و دفاع تیمش را عقب کشید تا روی ضدحملات حساب باز کند. تاکتیکی که با ورود امید سینک و ضربه تمام‌کننده‌اش نتیجه‌بخش شد. بازیکنان پارس جنوبی جم حتی در زمان‌های تلف‌شده بازی هم از همین شیوه بهره بردند و با به ثمر رساندن گل سوم، ذوب‌آهن را ناک اوت کردند.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار