لبخند پلیس اصفهان به گردشگران خارجی

فرمانده انتظامی استان اصفهان از ارائه خدمات 24 ساعته پلیس گردشگری به توریست‌های خارجی خبر داده است. اتفاقی که می‌تواند الگوی شهرهای دیگر شود.

مینا عباسپور - اصفهان امروز : فرمانده انتظامی استان اصفهان از ارائه خدمات 24 ساعته پلیس گردشگری به توریست‌های خارجی خبر داده است. اتفاقی که می‌تواند الگوی شهرهای دیگر شود. اما موضوع اصلی اینجاست که نیاز و خواسته‌های گردشگران خارجی از پلیس چیست؟ آنگونه که سردار مهدی معصوم بیگی، فرمانده انتظامی استان اصفهان گفته، هدف پلیس گردشگری نمایش چهره مهربان ناجا به گردشگران است. به اعتقاد او از آنجا که استان اصفهان عنوان قطب گردشگری کشور و یکی از مکان‌هایی است که موردتوجه ویژه توریست‌های خارجی بوده و همه‌ساله شاهد حضور تعداد بی‌شماری از گردشگران در این استان هستیم به همین جهت لازم بود تا پلیس هم برنامه‌ریزی ویژه ای در این زمینه در نظر بگیرد تا هم بتواند به توریست‌های خارجی خدمات انتظامی خود را به‌راحتی ارائه کند و هم چهره مهربانانه ناجا را برای آنان به نمایش بگذارد. وی افزود: بر همین اساس ایستگاه پلیس گردشگری در میدان تاریخی نقش جهان ساخته شد و از نیروهای مسلط به زبان‌های خارجی در این ایستگاه استفاده به عمل آمد. فرمانده انتظامی استان اصفهان بابیان اینکه نیروهای مستقر در این ایستگاه به زبان‌های انگلیسی و چینی، آلمانی، فرانسوی و ایتالیایی مسلط هستند، گفت: توریست‌های خارجی هنگامی‌که با این نیروها مواجه می‌شوند ابراز تعجب می‌کنند و برایشان باورکردنی نیست که در ایران پلیسی ویژه راهنمایی و ارائه خدمات برای آنان تأسیس‌شده باشد. وی افزود: بیشتر توریست‌های خارجی عنوان می‌کنند که قبل از اینکه به ایران سفر کنند تصورشان از پلیس ایران یک نیروی جدی و خشن بوده اما هنگامی‌که با برخورد مهربانانه و صمیمی پلیس‌های گردشگری مواجه شدند سبب شد که ذهنیت آنها نسبت به این موضوع تغییر کند. فرمانده انتظامی استان خاطرنشان کرد: در نیمه نخست امسال نزدیک به 2 هزار نفر از توریست‌های خارجی از ملیت‌های مختلف شامل آلمان، فرانسه، بلژیک، هلند، چین، هنگ‌کنگ، تایلند، سنگاپور، آفریقای جنوبی، دانمارک، سوئیس، آمریکا، روسیه، لهستان و سوئد به ایستگاه پلیس گردشگری مراجعه و از خدمات این پلیس بهره‌مند شدند.

لزوم اهمیت به گفتمان مشترک توسط پلیس

در ادامه این خبر دبیر شورای هماهنگی مثلث طلایی گردشگری ایران اظهار داشت: ابتدا باید در نظر داشت وقتی شهری به‌عنوان میزبان جهانی مطرح‌شده و چنین ادعایی درزمینه گردشگری و توریسم دارد نیاز به این نیست که اصطلاحاً تابلو دست گرفته و صحبت از پلیس گردشگری، اتوبوس گردشگری و مواردی نظیر این داشته باشیم بلکه باید تمام فضای شهر مبتنی بر میزبانی از گردشگر بوده و این گفتمان توسط پلیس و هر نهاد دیگری وجود داشته باشد. اکنون صحبت از پلیسی است که به گردشگر خدمات تخصصی ارائه می‌دهد و این خدمات را باید از دو بعد موردبررسی قرار داد، نخست بعد اجتماعی و گردشگری، دوم بعد انتظامی و عملیاتی. عادل دهدشتی درزمینه بعد نخست که مربوط به خدمات اجتماعی و گردشگری است افزود: پلیس در این فضا باید ملزوماتی را که در فضای مورداستفاده گردشگر است داشته باشد ازجمله تسلط به زبان خارجی، زبان بدن و به‌نوعی نقاط ارتباطی که بین او و گردشگر وجود دارد. واضح‌تر این است که پلیس یونیفرم مشخصی داشته و در سراسر دنیا وظایف و مأموریت‌های شناخته‌شده‌ای دارد به‌این‌ترتیب که گردشگر خودبه‌خود اگر سؤال یا درخواستی داشته باشد یکی از نخستین مکان‌هایی که به آن مراجعه کرده و اعتماد می‌کند ایستگاه پلیس است. ازآنجایی‌که پلیس در این تماس مستقیم با گردشگر است بنابراین ویترین فرهنگ و امنیت یک شهر و کشور تلقی شده و مهم است که علاوه بر آشنایی بافرهنگ ملت‌های مختلف، نسبت به مسیرها و جاذبه‌های گردشگری شهر خود نیز مسلط و آگاه باشد.

پلیس مظهر نظم و امنیت است

مشاور کمیسیون گردشگری و برند شهری اتاق بازرگانی اصفهان در مورد بعد دوم خدمات پلیس اظهار داشت: در سراسر دنیا و تمامی کشورها پلیس مظهر نظم و امنیت است اما بسیار حائز اهمیت است که این مأموریت همراه با نگاهی باشد که مبتنی بر شرایط و فضای گردشگری شهر و نقاطی که موردنظر و استفاده گردشگر است باشد. به‌عنوان‌مثال نوع اسلحه‌ای که پلیس حاضر در این محل‌ها حمل می‌کند، یا وسیله نقلیه‌ای که دارد و یا رفتار و نحوه برقراری ارتباطش با مردم و توریست‌ها در نگاه گردشگر بسیار مهم است. دهدشتی ادامه داد: نکته‌ای که مدیریت شهری در هماهنگی با پلیس باید در نظر داشته باشد این است که می‌بایست سناریوی یکپارچه و کریدور مشخصی برای عبور و مرور گردشگر در شهر تعریف شود و ضمن مشاوره و راهنمایی دیگر اصناف مرتبط با گردشگر، پلیس در ایجاد فضای امن برای ایشان مشارکت کند. وی ادامه داد: ضمن اینکه باید ایستگاه‌های پلیس که به گردشگران خدمات می‌دهند در مکان‌های مورد بازدید گردشگران نظیر پل‌های تاریخی و اماکن دیدنی افزایش یابد، باید در این محل‌ها پلیس‌های جوان اما باتجربه مسلط به زبان خارجی مستقر شود؛ بنابراین آموزش به این نیروها نیز بسیار حائز اهمیت خواهد بود.

گردشگر ما را نظاره می‌کند

دهدشتی تصریح کرد: باید این نکته اساسی توسط پلیس در نظر گرفته شود که گردشگر ما را نظاره می‌کند و بر اساس این نگاه فرهنگ یک ملت را قضاوت می‌کند. پلیس باید نه‌تنها در تعامل با یک گردشگر خوش‌رفتار باشد بلکه در تعامل با شهروندان شهر نیز رفتار مناسبی داشته باشد که از دیدگاه گردشگر دوگانگی قلمداد نشود. هم‌چنین در نحوه مدیریت ترافیک و یا استفاده از فناوری‌های روز دنیا نظیر دوربین‌های کنترل‌کننده و ناظر بر فضای مورداستفاده و پر عبور و مرور گردشگران عملکرد مناسبی داشته باشد تا در صورت بروز هرگونه مشکل بتواند سریع در آن محل حضور پیدا کند.

3 اقدام مهم پلیس در مورد صنعت توریسم و گردشگری

این پژوهشگر حوزه گردشگری تأکید کرد: پلیس در سه مورد باید در تعامل با دیگر سازمان‌ها ورود کرده و اقداماتی داشته باشد. مورد نخست این است که ترافیک مرکز شهر و مناطق تاریخی و مورد بازدید گردشگران که هم شامل عبور و مرور وسایل نقلیه بوده هم استقرار و پارک آن‌هاست را مدیریت و ساماندهی کند. مورد دوم وجود تابلوهای استاندارد راهنما در فضاهای شهری به ویژه تاریخی که حداقل دو یا سه زبانه باشند. درنهایت مورد سوم که تاکنون توجه کمی به آن شده است روشنایی فضاهای تاریک محیط‌های پیرامون محل‌های مورد عبور و مرور و بازدید گردشگران است. همچنین ایجاد امکان خدمت‌رسانی اصناف مانند کافه و رستوران‌ها تا نیمه‌های شب در محل‌های موردنظر گردشگران که می‌تواند توسط پلیس در تعامل با دیگر دستگاه‌ها ساماندهی شود.

ارسال نظر