ایجاد طولانی ترین مسیر پیاده راه کشور در اصفهان
شهرداری اصفهان در نظر دارد یک محور پیاده راه طولانی را از میدان امام علی(ع)، خیابان هارونیه، کوچه کرمانی، خیابان حافظ، محدوده بازار بزرگ، میدان امام خمینی(ره)، خیابان سپه، میدان امام حسین(ع)، خیابان چهارباغ عباسی، سی و سه پل و هتل پل ایجاد کند که بی شک طولانی ترین پیاده راه کشور خواهد بود.
شهرداری اصفهان در نظر دارد یک محور پیاده راه طولانی را از میدان امام علی(ع)، خیابان هارونیه، کوچه کرمانی، خیابان حافظ، محدوده بازار بزرگ، میدان امام خمینی(ره)، خیابان سپه، میدان امام حسین(ع)، خیابان چهارباغ عباسی، سی و سه پل و هتل پل ایجاد کند که بی شک طولانی ترین پیاده راه کشور خواهد بود.
به گزارش ایمنا، پیاده روی قدیمیترین شکل جابجائی انسان و به عنوان یک وسیله ارزان و در دسترس همگان در فضا شناخته می شود. با توجه به توسعه و بهبود زیرساخت ها و توجه دوباره شهرهای جهان به موضوع پیاده و نیازهای آن در چند دهه اخیر، پرداختن به مباحث مرتبط با پیادهروی، پیادهروها و شهرهای پیاده در نظام حمل و نقل شهری بسیار حائز اهمیت است.
شهرها به دلیل ارتقاء کیفیت زیست محیطی برای کاهش سوخت فسیلی، بهبود سلامت جسمی و روانی انسان، افزایش روابط متقابل اجتماعی میان شهروندان، بهبود کیفیت اجتماعی و فرهنگی زندگی در شهر و کمک به انسانی کردن محیط های شهری و غیره به حرکت عابر پیاده وابسته هستند.
مسیری که انسانی، پویا و زنده است، سبب رونق حیات اجتماعی میگردد و هویت بخش و خاطره ساز است و خود به عنوان یکی از عرصههای جمعی، صحنه نمایش شهر است و به عبارتی، هم «مقصد» است و هم «معبر».
یکی از برنامه های چند سال اخیر شهرداری اصفهان پیاده راه سازی و ایجاد مسیرهای پیاده است؛ به اعتقاد کارشناسان منافع شهر پیاده مدار را به طور خلاصه می توان در افزایش زیست پذیری و کاهش هزینه ها عنوان کرد.
در چنین شهری است که فضای بیشتری برای مردم در محیطی جذاب، آرام، امن و سالم خیابان ها و میادین عاری از خودرو و تنوعی از فضاهای سبز وجود دارد.
در شهرها فضایی برای برقراری ارتباط اجتماعی شهروندان وجود ندارد
معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری اصفهان در این باره می گوید: ما در شهری زندگی می کنیم که هر روز بر تعداد خودروهای آن افزوده می شود، هر روز خیابان ها عریض تر و بزرگراهها بیشتر و تناسبی بین خودروها و خیابان ها وجود ندارد، چون سرعت ورود خودروها به شهر بسیار بیشتر از تعریض و اضافه کردن معابر است.
علیرضا صلواتی اضافه می کند: اینکه شهروندان فضاهایی برای انجام تعامل روزمره داشته باشند و زندگی شهری را بتوانیم در این فضاها ببینیم، بسیار مهم است.
وی ادامه می دهد: متأسفانه امروزه در شهرها فضایی وجود ندارد تا شهروندان با هم رابطه اجتماعی برقرار کنند و این موضوع باعث می شود که آرام آرام حسّ تعلق شهروندان نسبت به شهر کمرنگ شود و شهروندان به مسافرانی در شهر تبدیل شوند که از مبدأ که منزل است تا مقصد که محل کار یا تحصیل شان می باشد، صرفا یک سفری را طی می کنند.
معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری اصفهان با تاکید بر اینکه کمرنگ شدن حس تعلق به شهر باعث می شود شهروندان به دنبال هویت شهر خود نباشند، معتقد است ریشه مشکلاتی که امروزه نظاره گر آن هستیم، ناشی از زندگی ماشینی و خودرو محوری است.
وی تصریح می کند: باید به سمتی حرکت کنیم که اولویت را از خودرومحوری به سمت انسان محوری در شهرها تغییر دهیم.
صلواتی اضافه می کند: شهرهای پیشرفته دنیا از ۵ دهه پیش انسان محوری را در معابر خود ترویج داده اند تا شهر و شهروند را به هم نزدیک کنند.
وی با بیان اینکه پیاده روها شریان هایی هستند که افراد را در زمانی کوتاه به دور از آلودگی های صوتی و هوایی در کنار هم قرار می دهند، تاکید می کند: باید فرصتی ایجاد کرد تا شهر و شهروندان در تعامل باشند.
معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری اصفهان اظهار می کند: به جهت ویژگی ها و پتانسیل هایی که پیاده روها به لحاظ عملکردی و فرهنگی و تاریخی دارند تسلط کامل با عابر پیاده است، یعنی چیزی به عنوان خودرو و موتورسیکلت وجود ندارد.
وی با اشاره به اینکه در قدیم فضاهای لازم برای تعامل اجتماعی وجود داشت و میدان گاه هایی بود که مردم در آن برنامه های سنتی و تفریحی اجرا می کردند، می گوید: امروزه این فضاها از بین رفته و متأسفانه فضاهای باز شهری برای تعامل شهروندان نداریم.
باید چهره شهر را تغییر دهیم
صلواتی تاکید می کند: ناگزیر هستیم فضاهای پیاده را ایجاد و ترافیک های عبوری را کمرنگ کنیم و چهره شهر را تغییر دهیم.
وی با بیان اینکه پیاده رو فضای ارتباطی منازل، اصناف و بدنه خیابان به فضای عبوری خیابان است که برای دسترسی مردم به فضاهای عبوری خیابان احداث می شوند، اضافه می کند: در مسیرهای پیاده تردد خودروها را شاهد نیستیم، مثل محور پیاده چهارباغ عباسی و فقط انسان ها این مسیر را طی می کنند.
معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری اصفهان تصریح می کند: ایجاد پیاده راه می تواند دستاوردهای زیادی برای شهر داشته باشد و مهمترین آن این است که باعث افزایش تعاملات انسانی می شود.
وی اضافه می کند: در مسیرهای پیاده، مبدأ و مقصد مهم نیست بلکه مسیر هم مهم می شود، ضمن اینکه ارزش مغازه هایی که در مسیرهای پیاده قرار می گیرند، نسبت به مغازه هایی که در مجاورت خیابان ها قرار دارند، بیشتر است زیرا مردم با آرامش و آسایش بیشتری اقدام به خرید می کنند.
صلواتی با اشاره به اینکه مسیرهای پیاده هم در بعد اقتصادی و هم در بعد تفریحی فضای خوبی را برای شهر و شهروندان ایجاد می کنند، می گوید: در این مسیرهای پیاده آلودگی صوتی و آلودگی هوا وجود ندارد و فضای امن و راحتی برای گردش و تعامل به وجود می آید.
وی با بیان اینکه حتماَ باید مطالعات لازم برای مسیرهای پیاده انجام و تنوع کاربری ها رعایت شود، تاکید می کند: با توجه به موارد یادشده هر خیابانی را نمی توان پیاده راه کرد.
معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری اصفهان به الگوهای مدرن پیاده راه سازی اشاره و خاطرنشان می کند: به صورت محدود در کشور تجربه پیاده راه سازی داریم مثل خیابان جنت مشهد، پیاده راه تربیت در تبریز، خیابان سپهسالار و بازار قدیم تهران اما هیچ کدام به وسعت اصفهان نبوده است.
وی معتقد است اجرای پیاده راه کار مهم و دشواری است که مطالعات پیچیده ای نیاز دارد چون کالبد شهر را تغییر می دهد، البته یکی از پارامترهای مهم این است که حجم پیاده روی مسیرها بالا باشد.
صلواتی با اشاره به اجرای طرح پیاده راه سازی چهارباغ عباسی، می گوید: چهارباغ از گذشته های دور اصفهان را حفظ کرده و حالا این وظیفه ما است که چهارباغ را حفظ کنیم.
وی یادآور می شود: شهرداری اصفهان در نظر دارد یک محور پیاده راه طولانی را از میدان امام علی(ع)، خیابان هارونیه، کوچه کرمانی، خیابان حافظ، محدوده بازار بزرگ، میدان امام خمینی(ره)، خیابان سپه، میدان امام حسین(ع)، خیابان چهارباغ عباسی، سی و سه پل و هتل پل را ایجاد کند که بی شک طولانی ترین پیاده راه کشور خواهد بود.
وی با بیان اینکه با ایجاد مسیرهای پیاده اقتصاد و جایگاه بین المللی شهر اصفهان ارتقا پیدا می کند، اعلام می کند: محور پیاده و گردشگری میدان شهدا تا پل خوزوق را نیز در آینده محقق خواهیم کرد.
ایجاد محورهای پیاده گامی برای باز زنده سازی مراکز تاریخی
امروزه، کیفیت و جذابیت عرصه های عمومی شهری به یکی از مهمترین خواسته های شهروندان و معیارهای سنجش کیفیت و سرزندگی شهرها مبدل شده است.
در این میان، محدوده های پیاده به دلیل ویژگی های خود در ایجاد تعاملات اجتماعی در عصر ارتباطات مجازی و نیز تحریک اقتصادی نواحی پیرامونی و به عنوان پهنه هایی چند عملکردی که طیف متنوعی از فعالیت ها را در بر می گیرند، از نقش اساسی برخوردارند.
حس تعلق به مکان عامل اساسی در جهت ایجاد فضاهای ماندگار شهری، ایجاد هویت و معنادار شدن محیط زندگی انسان و افزایش مشارکت و تعامل اجتماعی در فضاهای عمومی شهری است؛ بنابراین نیاز به تقویت حس تعلق به مکان شهروندان به فضاهای عمومی شهری در عصر حاضر احساس میشود.
با بررسی مبانی نظری و تجارب دیگر کشورها در دستیابی به مرکز شهرهای موفق، اولویت بخشی به تردد پیاده و دوچرخه آشکار می شود؛ در این راستا ایجاد محورهای پیاده از نخستین اقدامات عملی در باز زنده سازی مراکز تاریخی و هویت بخشی شهرها بوده است و حداقل سه دهه است که در شهرهای مختلف جهان تجربه می شود و آثار مثبت فراوانی در ابعاد مختلف اجتماعی، اقتصادی و زیست محیطی به دنبال داشته است.