عوارض خوردن ماهی چیست؟

افزایش احتمال سکته، افزایش احتمال ابتلا به MS، ضعف شدید، تحلیل قوای جنسی، برص، لک و پیس، سردی و نفخ شدید معده، ناراحتی‌ها عصبی و ... تنها برخی از عوارض خوردن ماهی بدون رعایت تدابیر خاص مصرف آن است.

افزایش احتمال سکته، افزایش احتمال ابتلا به MS، ضعف شدید، تحلیل قوای جنسی، برص، لک و پیس، سردی و نفخ شدید معده، ناراحتی‌ها عصبی و ... تنها برخی از عوارض خوردن ماهی بدون رعایت تدابیر خاص مصرف آن است.
به گزارش باشگاه خبرنگاران پویا؛ یکی از نکات بسیار کلیدی و مهم در حوزه تغذیه و حفظ سلامتی، آگاهی از «تداخلات مضر مواد غذایی» است به این معنی که مصرف برخی مواد غذایی با هم و در یک وعد غذایی می‌تواند بسیار مضر و خطرناک باشد.
یکی از این موارد پرهیز، مصرف گوشت "ماهی" با برخی اقلام غذایی مانند ماست یا دوغ است که می‌تواند منجر به مشکلات و عوارض شدیدی برای انسان شود؛ خوردن همزمان ماهی و ماست مخصوصا در وعده شام می‌تواند بسیار پرعارضه باشد.
ضعف شدید، افزایش احتمال سکته، تحلیل قوای جنسی، برص، لک و پیس، سردی معده، افزایش احتمال ابتلا به MS، ناراحتی‌ها عصبی و .... تنها برخی از عوارض خوردن ماهی همراه ماست است.
در توضیح چرایی این مسئله باید گفت که گوشت ماهی به لحاظ طبع، سرد و تر است و در صورت مصرف همزمان آن با ماست که آن نیز سرد و تر است، باعث غلبه شدید سردی و تری در بدن شده و عوارضی که در بالا به آن اشاره شد را به همراه خواهد داشت.
بیشتر بخوانید: هرگز همراه «میوه» آب ننوشید
پس در مصرف ماهی باید دقت داشت که:
ـ ماهی هرگز همراه ماست یا دوغ مصرف نشود.
ـ ماهی حتما همراه مصلحات آن(خرما، عسل، گردو، زنجبیل، ادویه‌جات گرم، ماهی به صورت شکم‌پر) خورده شود.
ـ مصرف ماهی بیشتر باید در فصل تابستان و فصول گرم سال باشد.
ـ ماهی در وعده غذایی ناهار مصرف شود و از مصرف آن در وعده شام پرهیز شود.
ـ افراد با طبع سرد(افراد بلغمی و سوداوی) از خوردن زیاد ماهی به‌شدت پرهیز کنند.
ـ هرگز همراه ماهی، آب ننوشید.

همچنین متخصصان تغذیه، مصرف ماهی با لیموترش را نیز توصیه می‌کنند چون نه تنها لیمو طعم بهتری به گوشت ماهی می‌دهد بلکه ویتامین C موجود در آن به جذب آهن ماهی کمک می‌کند البته باید توجه داشت که مصرف مقادیر زیاد چاشنی‌هایی چون لیموترش و انواع ترشی‌ها به همراه ماهی به‌دلیل آنکه هر دو طبع سردی دارند بخصوص برای سرد‌مزاجان توصیه نمی‌شود چون ضمن اینکه سبب بی‌حالی، ضعف و هضم سخت غذا می‌شود، تشدید‌کننده بیماریهای سرد همچون روماتیسم، آلزایمر، افسردگی و… است .
در روایات اسلامی آمده است که اگر ماهی بخصوص شب هنگام خورده شود و با مصلحاتش همچون خرما، گردو، عسل، روغن بادام شیرین، کنجد، زنجبیل، آویشن یا به همراه ادویه‌جات با طبع گرم خورده نشود، یکی از عوامل تشدید‌کننده ام اس و سکته خواهد بود؛ بهترین چاشنی ماهی، آب نارنج و سیر است که هم فواید بی‌شمار و هم طبع گرمی دارند.
همچنین مصرف همزمان ماهی با تخم‌مرغ نیز بسیار مضر است؛ در طب سنتی، مصرف تخم مرغ و شیر و هر گوشت دیگری به همراه ماهی منع شده زیرا تولید سودا می‌کند و بر خلق و خوی افراد تاثیر منفی گذاشته و سبب تشدید بیماری‌های مزمن، افسردگی و یبوست می‌شود.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار