«آری» بهارستان به غلامی و اردکانیان

نمایندگان مجلس شورای اسلامی بعد از بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی علوم و نیرو، به غلامی و اردکانیان رأی اعتماد دادند.

صلاحیت دو وزیر پیشنهادی روحانی برای تصدی وزارت علوم و نیرو موردبررسی قرار گرفت. در این جلسه موافقان و مخالفان این دو وزیر پیشنهادی به بیان نقطه نظرات خود پرداختند. عباس گودرزی نماینده بروجرد، نبی هزارجریبی نماینده مردم گرگان از موافقان وزیر پیشنهادی علوم و سیدحمیده زرآبادی و جهانبخش محبی نیا نماینده مردم قزوین و میاندوآب از مخالفان وی بودند. همچنین سیدراضی نوری نماینده مردم شوش و همایون یوسفی نماینده مردم اهواز از مخالفان وزیر پیشنهادی نیرو و عبدالله رضیان نماینده قائم‌شهر و عبدالرضا هاشم زایی نماینده تهران از موافقان وی بودند.


دفاع روحانی از وزرای پیشنهادی

پیش از سخنرانی مخالفان و موافقان، روحانی در دفاع از وزیر پیشنهادی علوم گفت: غلامی یک شخصیت علمی،‌ مدیر،‌ متدین و انقلابی است که بی‌تردید فضای دانشگاه را در همان مسیر سال 93 و 94 قرار می‌دهد. دانشگاه 96 با 93 متفاوت نخواهد بود و من این وعده را به دانشجویان و اساتید می‌دهم و شخصاً روند دانشگاه را پایش می‌کنم.رئیس‌جمهور هم‌چنین در دفاع از وزیر پیشنهادی نیرو خاطرنشان کرد: علت دعوت من از آقای دکتر اردکانیان به خاطر مهارت، تخصص و دانش ایشان درزمینهٔ مسئله آب بود. البته معنای این، غفلت از انرژی و برق نیست. آن‌ها هم مهم هستند اما امروز مشکل اول ما آب است. وی اضافه کرد: ایشان باتجربه است، از همکاری با شهید عباسپور گرفته تا حضور در وزارت کشور و نیرو. رئیس‌جمهور با تشکر از نمایندگان به خاطر رأی اعتماد به 16 وزیر پیشنهادی خود در مرحله تشکیل کابینه دوازدهم گفت: دو وزارت باقیمانده باید هر چه زودتر کار خود را شروع کنند، چون این به نفع کشور است هر دو وزیر معرفی‌شده افراد صاحب صلاحیتی هستند که دارای تخصص و تجربه لازم بوده و امیدواریم هرچه زودتر کابینه تکمیل شود تا ما سریع‌تر راه خود را طی کنیم. پس از نطق رئیس‌جمهور، نمایندگان مخالف و موافق درباره صلاحیت و برنامه وزرای پیشنهادی نظرات خود را بیان کردند و بعدازآن نوبت به دفاع غلامی و اردکانیان از برنامه‌هایشان رسید.


وزیر پیشنهادی علوم:

برای حفظ وضع موجود نیامده‌ام

وزیر پیشنهادی علوم گفت: این‌جانب صرفاً برای حفظ وضع موجود نیامده‌ام. آمده‌ام که در این بخش مهم کشور با همکاری مدیرانی متعهد، توانا، اندیشمند و شایسته، تحول ایجاد کنم. وی ادامه داد: من خدمت خود را از پایین‌ترین سطح آغاز کردم، ۱۲ سال مدیریت دانشگاه بزرگ کشور را داشتم و ازآنجا نامزد تصدی پست وزارت علوم شدم. غلامی تأکید کرد: من فرزند انقلابم و بر پیشبرد آرمان انقلاب با «استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی» می‌کوشم و همچنین بر مبنای چارچوب قانون و رهنمودهای رهبر معظم انقلاب فعالیت می‌کنم و علاوه بر مسئولیت علمی و دانشگاهی، نسبت به نیازها و تحولات جامعه حساس و مسئولیت‌پذیر هستم. وی افزود: باوجودآنکه من برآمده از جریان اصلاحات هستم، اما معتقدم اصلاح‌طلب و اصولگرا می‌توانند در یک میز دورهم نشسته و برای سربلندی ایران فعالیت کنند و تلاش کنند گوش شنوای همه حرف‌ها و نقدها باشند و چشم بر حقیقت نبندم. غلامی تأکید کرد: این‌جانب صرفاً برای حفظ وضع موجود نیامده‌ام. آمده‌ام که در این بخش مهم کشور با همکاری مدیرانی متعهد، توانا، اندیشمند و شایسته، تحول ایجاد کنم؛ کیفیت آموزش و پژوهش را ارتقا دهم.

وزیر پیشنهادی نیرو:

قادریم با کمک یکدیگر چاره‌جویی کنیم

رضا اردکانیان گزینه پیشنهادی دولت برای تصدی وزارت نیرو در صحن علنی مجلس در دفاع از برنامه‌های خود اظهار داشت: وقتی این افتخار را کسب کردم که با جلب اعتماد ریاست محترم جمهوری دست‌اندرکار تدوین برنامه پیشنهادی برای وزارت نیرو شوم، ابتدا به لیست کردن چالش‌ها پرداختم. وی افزود: در مقابل چالش‌هایی که وجود دارد آنچه به‌عنوان فرصت و ظرفیت‌ها قابل‌ذکر است، ظرفیت عظیم منابع انسانی ماست، من نه‌تنها به‌هیچ‌وجه ناامید نیستم بلکه کاملاً امیدوار و خوش‌بین هستم که همان‌طور که پدران ما در 3 هزار سال پیش در این اقلیم خشک و نیمه‌خشک با طبیعت به سازگاری رسیده‌اند و باعرضه شگفت‌انگیزترین پدیده آن زمان تا امروز نیز به‌عنوان پایدارترین شیوه منابع زیرزمینی آب در دنیا قابل‌طرح است یعنی قنات مسائل خود را حل کردند قطعاً ما نیز قادریم با کمک یکدیگر چاره‌جویی کنیم و در این منطقه همچون سایر بخش‌ها و سرفصل‌ها نمونه باشیم. اردکانیان گفت: ما می‌بایست ساختار مدیریت آب کشور را متناسب با اصول و ضرورت‌های مدیریت توأمان عرضه و تقاضا طراحی کنیم. او افزود: سند جامع آب کشور را با مشارکت همه ذینفعان تدوین و به تصویب خواهیم رساند. طرح احیا و تعادل بخشی به منابع آب زیرزمینی و کاهش برداشت از این منابع به میزان 8 میلیارد مترمکعب را در دستور کارخواهیم داشت. وی دی نهایت خاطرنشان کرد: اصلاح ساختار اقتصاد آب و کشور و افزایش سهم بخش‌های دولتی در ایجاد طرح‌های و توسعه تأسیسات فاضلاب جزو کارها و برنامه‌های پیشنهادی و تقدیمی این‌جانب است.

کابینه تکمیل شد

بعد از دفاعیات اردکانیان و غلامی صلاحیت این دو وزیر به رأی گذاشته شد. نمایندگان مجلس شورای اسلامی بعد از بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی علوم و نیرو، به غلامی و اردکانیان رأی اعتماد دادند. از ۲۷۶ رأی نمایندگان مجلس، منصور غلامی وزیر پیشنهادی علوم با ۱۸۰ رأی موافق، ۸۲ رأی مخالف و ۱۴ رأی ممتنع و همچنین رضا اردکانیان وزیر پیشنهادی نیرو با ۲۲۵ رأی موافق، ۳۸ رأی مخالف و ۱۳ رأی ممتنع نمایندگان، راهی پاستور شدند.
ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار