استان اصفهان برنامه‌ریز می‌خواهد

انتخاب محسن مهرعلیزاده به‌عنوان استاندار اصفهان واکنش‌های مختلفی را به دنبال داشت. نمایندگان بسیاری از اقشار جامعه باز هم از نیازهای استان سخن گفتند و تاکید کردند که اصفهان باید به جایگاه خود دست یابد.

سعید ابوالقاسمی ـ مینا عباسپور| انتخاب محسن مهرعلیزاده به‌عنوان استاندار اصفهان واکنش‌های مختلفی را به دنبال داشت. نمایندگان بسیاری از اقشار جامعه باز هم از نیازهای استان سخن گفتند و تاکید کردند که اصفهان باید به جایگاه خود دست یابد. برخی از لزوم برنامه‌ریزی جامع در استان صحبت به میان آوردند و برخی دیگر نیز به یادآوری سوابق و قدرت اجرایی استاندار جدید پرداختند که می‌تواند شرایط مطلوبی فراهم آورد. در این میان، مهم‌ترین موضوعی که از سوی مدیران اجرایی و چهره‌های سیاسی و مدیریتی استان اصفهان مطرح شد، موضوع برنامه‌ریزی در استان بود. آنها از محسن مهرعلیزاده خواسته‌اند شرایطی ایجاد کند که اصفهان برنامه‌محور پیش برود و به نقطه مطلوبی برسد.


فتح‌الله معین: اصفهان نیازمند برنامه‌ریزی است

«برنامه‌ریزی» ترجیع‌بند خواسته‌های فتح‌الله معین، رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان از استاندار جدید است که سابقه استانداری را نیز در کارنامه خود دارد. او در گفتگو با «اصفهان‌امروز» تاکید کرد که مردم استان فرهنگ برنامه‌ریزی را نهادینه‌ کرده‌اند اما مدیران سال‌های اخیر موفق به برنامه‌ریزی صحیح نشده‌اند. معین گفت: «کمتر کسی را می‌بینید که اهل اصفهان باشد و برای خودش و آینده‌اش برنامه‌ریزی نداشته باشد؛ در ایران معروف است که اصفهانی‌ها آینده را پیش‌بینی می‌کنند و همواره مراقب هستند روال زندگی عمومی‌شان حفظ شود.» او این موضوع را به مدیریت کلان استان اصفهان نیز ارتباط داد و افزود: «پذیرش عمومی برنامه‌ریزی در استان اصفهان بسیار بالاست و خوشبختانه تعداد مدیرانی که به این امر واقف باشند نیز کم نیست؛ بنابراین پیشنهاد من این است که با استفاده از پتانسیل‌های موجود، زمینه‌های برنامه‌ریزی را در اصفهان فراهم کنند.» آنگونه که رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان می‌گوید، در سال‌های اخیر به‌اندازه‌ای برای اصفهان حاشیه ایجادشده که مدیران موفق نشده‌اند فعالیت‌های با برنامه‌ای در این استان شکل دهند: «اصفهان می‌تواند یکی از بزرگ‌ترین مراکز علم و فناوری کشور باشد؛ به‌جز در تهران، در هیچ کجای کشور، این میزان از ظرفیت دانشگاهی را که اصفهان از آن بهره‌ می‌برد، سراغ ندارید؛ دانشگاه‌های صنعتی و اصفهان به‌عنوان دو دانشگاه معروف و مادر کشور و دانشگاه‌های نجف‌آباد و اصفهان به‌عنوان دو مرکز اصلی مراکز دانشگاه آزاد کشور در اصفهان واقع‌شده‌اند؛ تعداد زیاد فارغ‌التحصیلان دانشگاهی، افراد نخبه و تحصیل‌کرده در اصفهان می‌تواند اصفهان را به یکی از مراکز علم و فناوری تبدیل کند.» او تاکید کرد: «اصفهان با این سابقه می‌تواند مرکز جنبش نرم‌افزاری و آی‌سی‌تی باشد؛ اگر این اتفاق بیفتد، بخش زیادی از نیازهای شغلی جوانان از بین می‌رود؛ اصفهان شرکت‌ها و مؤسسات دانش‌محور زیادی دارد که استاندار جدید باید به آن توجه کند.»


4 نیاز اصلی اصفهان

فتح‌الله معین در بخش دیگری از صحبت‌هایش به چهار خواسته مهم اصفهان از استاندار جدید اشاره کرد و گفت: «به‌عنوان نماینده مردم اصفهان در شورای اسلامی شهر می‌گویم که مهم‌ترین واصلی‌ترین درخواست مردم، احیای زاینده‌رود و برگشت حق آبه مردم شریف استان اصفهان در زاینده‌رود است؛ زاینده‌رود سند هویتی استان اصفهان و شاهرگ حیاتی مردم و حق مسلم شرعی و تاریخی و قانونی و حقوقی مردم اصفهان است و هیچ استانداری بدون پرداختن به امر احیای زاینده‌رود، نمی‌تواند خود را استانداری موفق در استان اصفهان قلمداد کند.» موضوع دومی که رئیس شورای اسلامی اصفهان به آن اشاره کرد، توسعه حمل‌ونقل درون‌شهری و برون‌شهری بود. او دراین‌ارتباط نیز گفت: «اصفهان در مرکز کشور واقع‌شده و نیازمند این است که حمل‌ونقل عمومی و ارتباطات سنتی را کنار بگذارد؛ اکنون با تغییراتی که در نحوه حمل‌ونقل ایجادشده، مهم‌ترین درخواست، ایجاد و اتمام قطار سریع‌السیر اصفهان تهران است که بتواند ارتباطات بزرگ‌ترین کلانشهر صنعتی کشور را فراهم کند. این راه‌آهن، راه‌آهن غرب اصفهان را هم شامل می‌شود. یعنی خط آهنی که از داران و الیگودرز به بندر امام می‌رود و می‌تواند بخش زیادی از حمل‌ونقل بار را ساماندهی کند.» معین، پیگیری ایجاد بندر خشک را نیز از استاندار جدید اصفهان طلب کرد و گفت: «ایجاد بندر خشک و توسعه فرودگاه اصفهان نیز سومین و چهارمین خواسته اصفهانی‌ها از استاندار جدید است؛ او باید بتواند هماهنگی لازم میان دستگاه‌های مختلف را ایجاد کند تا مردم اصفهان به خواسته‌های خود دست یابند.»


اصفهان را به جایگاه خود برگردانید

اینکه اصفهان در سال‌های اخیر از جایگاه خود دور شده نیز ازجمله موضوعاتی است که بسیاری از کارشناسان به آن اشاره‌کرده‌اند. اصغر سلیمی، نماینده مردم سمیرم در مجلس نیز این موضوع را موردتوجه قرار داد و از استاندار جدید اصفهان خواست شرایط لازم برای بهبود وضعیت استان را فراهم آورد. او در گفتگو با «اصفهان‌امروز» به‌دشواری مدیریت بر اصفهان اشاره کرد و گفت: «استان اصفهان یک استان پهناور و وسیع است و شهرهای متنوعی از کویر و کوهستان با فرهنگ‌های مختلف را در برمی‌گیرد؛ این موضوع، مدیریت در اصفهان را کمی‌ حساس می‌کند؛ علاوه بر اینکه اصفهان مشکلاتی دارد که باید با تحول مدیریتی رفع شود.» او نیاز به شکل‌گیری مدیریت ویژه و تحول‌گرا در اصفهان را نیاز کنونی این استان دانست و تاکید کرد: «استاندار جدید اصفهان باید بروکراسی‌های اداری را کاهش دهد؛ از قدیم گفته‌اند که اصفهان نصف جهان است، اما در شرایط فعلی فقط یک نام از اصفهان باقی‌مانده و شرایط آن مطلوب نیست؛ در خود کلانشهر اصفهان شاهد مشکلات فراوانی هستیم چه برسد به شهرستان‌هایی مثل سمیرم، فریدن و خوروبیابانک که مشکلات عدیده‌ای دارند.» به گفته این نماینده مجلس، این انتظار وجود ندارد که دولت چیزی به اصفهان بدهد، بلکه اصفهانی‌ها می‌خواهند منابع و پتانسیل‌های این استان موردتوجه قرار بگیرد: «ما می‌خواهیم همان چیزی که اصفهان درون خودش دارد، مدیریت شود؛ چقدر از مالیاتی که اصفهان پرداخت می‌کند، در استان اصفهان هزینه می‌شود؟ متأسفانه مدیریت منابع به‌خوبی در اصفهان صورت نمی‌گیرد.»


مهرعلیزاده شرایط اصفهان را می‌شناسد

غیربومی بودن محسن مهرعلیزاده برای مدیریت بر اصفهان نیز نکته‌ای بود که ازنظر چهره‌های استان دور نماند. اما حسن کامران، نماینده مردم اصفهان در مجلس این موضوع را بی‌تأثیر می‌داند و اعتقاد دارد باوجودآنکه مهرعلیزاده چهره بومی نیست، اما مشکلات اصفهان را به‌خوبی می‌شناسد. او نیز در گفتگو با «اصفهان‌امروز» گفت: «وزیر کشور در انتصاب‌های جدید خود به انتخاب مدیران غیربومی توجه داشته اما مهرعلیزاده در دورانی که رئیس سازمان تربیت‌بدنی بود از اصفهان بازدید داشت و به شرایط این استان آگاه است؛ بنابراین امیدواریم بتواند دغدغه بزرگ مردم اصفهان را بنا به قول رئیس‌جمهور مبنی بر جاری بودن همیشگی زاینده‌رود به منصه ظهور برساند.» او افزود: «نیازهای اصلی و در اولویت اصفهان در سه حوزه زاینده‌رود، گردشگری و صنعت قرار دارد که انتظار می‌رود استاندار جدید با توجه به سابقه مدیریتی خود و توانمندی‌های که دارد به این نیازها رسیدگی کند.»

ارسال نظر

اخرین اخبار
پربیننده‌ترین اخبار