تشکیل ستاد مقابله با آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در اصفهان

مدیرکل دامپزشکی استان اصفهان از آمادگی گسترده برای مقابله با شیوع احتمالی ویروس آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان خبر داد و گفت: ستاد مقابله با این بیماری با حضور دستگاه‌های مختلف استانی تشکیل شد.

مدیرکل دامپزشکی استان اصفهان از آمادگی گسترده برای مقابله با شیوع احتمالی ویروس آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان خبر داد و گفت: ستاد مقابله با این بیماری با حضور دستگاه‌های مختلف استانی تشکیل شد.
شهرام موحدی در گفت‌وگو با تسنیم با اشاره به آمادگی اداره کل دامپزشکی استان برای مقابله با شیوع بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان، اظهار داشت: آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان امروز به عنوان یک معضل جهانی شناخته شده و در سال 2017 بیش از 60 کشور جهان گزارش آلوده شدن به این بیماری را اعلام کردند، به تبع آن کشورهای همسایه ما هم درگیر موضوع هستند چون وضعیت بهداشتی چندان مناسبی ندارند.
وی افزود: از طرف دیگر در فصل سرما معمولاً پرندگان مهاجر از سیبری به خط استوا مهاجرت کرده و کانال هوایی پرواز آنها از روی کشور ما عبور می‌کند بنابراین به عنوان مخازن ویروس شناخته می‌شوند.
مدیرکل دامپزشکی استان اصفهان بیان کرد: پس از انتشار ویروس توسط این پرندگان، بقیه روند انتقال با وسائل مکانیکی با پرندگان آزادپرواز و یا انتقال‌های غیرمجاز انجام می‌شود.
وی با بیان اینکه ما باید برای مقابله با شیوع این ویروس آمادگی کامل داشته باشیم، افزود: اصفهان بعد از درگیری سال گذشته با این بیماری، به رغم همه مشکلات، با تلاش خود موفق به مهار این بیماری در حوزه دامپزشکی شد به این ترتیب از اردیبهشت 96 به بعد کانونی پیرامون این بیماری نداشتیم.
موحدی ادامه داد: با توجه به اینکه در نیمه دوم سال هستیم و با توجه به شرایط و تبادلات، خیال ما بابت انتشار مجدد این ویروس راحت نیست اما در این زمینه اقدامات خوبی انجام شده است.
وی با اشاره به تشکیل ستاد مقابله با آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در استان اصفهان بیان کرد: این ستاد با حضور دستگاه‌های مختلف تشکیل و وظایف هر دستگاه مشخص شده است، همچنین 10 جلسه در اداره کل دامپزشکی پیرامون این موضوع برگزار و تصمیمات لازم گرفته شده است.
مدیرکل دامپزشکی استان اصفهان گفت: تاکنون کلاس‌های آموزشی برای 3 هزار نفر برگزار شده و هماهنگی‌های لازم با اتحادیه و تعاونی پرورش دهندگان طیور انجام شده است، علاوه بر این در هفته پدافند غیرعامل مانوری با محوریت مقابله با این بیماری انجام شد.
وی با بیان اینکه مقابله با این بیماری فراتر از توان یک دستگاه به لحاظ ساختاری کوچک مانند دامپزشکی است، اظهار داشت: نیروی انتظامی، استانداری، جهاد کشاورزی، راهداری و علوم پزشکی در این زمینه هماهنگ شده‌اند.
موحدی تصریح کرد: اصفهان بیشترین تعداد مراکز پرورش طیور کشور را دارد و امروز بیش از 25 میلیون قطعه طیور در مراکز مختلف ما در حال پرورش است، بنابراین دل نگران شیوع این بیماری هستیم اما این موضوع به معنی اضطراب نیست بلکه باید هوشیار باشیم.
وی خاطرنشان کرد: از تولیدکنندگان طیور می‌خواهیم تا مسائل بهداشتی و قرنطینه‌ای را رعایت کنند، هرگونه وسائل حمل و نقل در مزارع ضد عفونی شود، از ورود اشخاص متفرقه به مزارع خودداری کرده و کارگران و مالکان نیز هنگام ورود و خروج حتماً دوش گرفته و لباس‌ها کاملاً تعویض شوند.
مدیرکل دامپزشکی استان اصفهان گفت: علاوه بر این باید هرگونه تلفات مشکوک طیور برای نمونه گیری گزارش داده شود، از هرگونه جابجایی طیور و فرآورده‌های دام مانند کود مرغی بدون مجوز حمل بهداشتی و قرنطینه‌ای خودداری شده و در حوزه مراقبت نیز با همکاری نیروی انتظامی خودروهای حمل و نقل بین استانی و شهری نیز مورد نظارت بیشتری قرار گیرند.
وی با اشاره به مراقبت‌های لازم در حوزه پرندگان روستایی گفت: دفن پرندگان مهاجر ممکن است سبب آلوده کردن پرندگان آزادپرواز شده و ویروس از این طریق به پرندگان صنعتی منتقل شود.
موحدی بیان کرد: بنابراین روستائیان باید پرندگان بومی خود را در قفس نگهداری کنند و از هرگونه تماس با پرندگان آزاد پرواز ممانعت شود. علاوه بر این هرگونه تلفات گسترده اطلاع رسانی شده و در تلفات محدود نیز لاشه طیور دفن شود.
وی با اشاره به تمهیدات لازم در حوزه مصرف گفت: در استان شرایط پاک است و در حوزه طیور مشکلی نداریم، اما به شهروندان توصیه می‌شود از خرید تخم مرغ بومی و تخم پرندگانی مانند کبک و بلدرچین که فاقد کد بهداشتی دامپزشکی حتی در بسته‌های شکیل هستند به جد خودداری کنند.

ارسال نظر

اخرین اخبار
پربیننده‌ترین اخبار