بازار فرش اصفهان در قبضه ترک‌ها

این روزها بازار فرش اصفهان پرشده از فرش‌های رنگارنگ و زیبای ترک که چشم هر بیننده‌ای را برای خرید وسوسه می‌کنند و به‌این‌ترتیب مردم به‌تدریج بدون آنکه خودشان متوجه باشند، از هنر- صنعت بومی فرش دستباف فاصله گرفته و در دام بیگانگان گرفتارشده‌اند.

مهناز احمدی - اصفهان امروز : این روزها بازار فرش اصفهان پرشده از فرش‌های رنگارنگ و زیبای ترک که چشم هر بیننده‌ای را برای خرید وسوسه می‌کنند و به‌این‌ترتیب مردم به‌تدریج بدون آنکه خودشان متوجه باشند، از هنر- صنعت بومی فرش دستباف فاصله گرفته و در دام بیگانگان گرفتارشده‌اند. فرش‌های ترک که از لحاظ قیمت زیاد هم ارزان نیستند تقریباً نیمی از فضای فروشگاه‌های عرضه فرش را اشغال کرده‌اند و فروشندگان هم که تنها به فکر کسب درآمد خود هستند، بی‌توجه به هنر اصیل ایرانی اقدام به تبلیغ و فروش فرش‌های خارجی می‌کنند و به این ترتیب صنعت تولید فرش دستباف به دست خود ما رو به انزوا و گوشه‌نشینی می‌رود و درعوض ارز کشور به سمت جیب خارجی‌ها سرازیر می‌شود. این روزها تناقض در رفتار و صحبت‌های مسئولان بیشتر از هر چیزی باعث آزار تولیدکنندگان ایرانی شده است؛ درحالی‌که صحبت از اقتصاد مقاومتی و خوداتکایی می‌شود واردات انواع محصولاتی که کشور ما مهد تولید آنها در جهان به شمار می‌رود، به‌راحتی انجام می‌شود که یکی از مهمترین آنها فرش دستباف است که در روزگاری نه‌چندان دور شهرت و ارزش آن در گوشه و کنار جهان معروف و زبانزد بود، اما امروز عوامل متعددی این هنر - صنعت اصیل ایرانی که مهم‌ترین کالای ارزآور غیرنفتی ما محسوب می‌شود را رو به گمنامی می‌برد.

30 درصد از بازار فرش اصفهان برجای‌مانده است

رئیس اتحادیه فروشندگان فرش دستباف اصفهان ضمن اظهار تأسف از وضعیت موجود گفت: فرش‌های ترکیه‌ای بازار فرش کشور را قبضه کرده‌اند و در اصفهان که مهدتولید فرش در دنیا به شمار می‌رود نیز شاهد فروش پررونق فرش‌های خارجی هستیم. محمود داعی اذعان داشت: فرش‌های تولید کشور ترکیه قیمت خیلی ارزانی هم ندارند اما به دلیل تنوع بالایی که دارند مورد استقبال مردم قرارگرفته‌اند. وی ادامه داد: مشاهده روزافزون تعطیلی فروشگاه‌های فرش دستباف برای فعالان این صنعت بسیار دردناک است و این حجم از مورد ظلم واقع‌شدن برای این هنر - صنعت قابل‌قبول نیست. رئیس اتحادیه فروشندگان فرش دستباف اصفهان با اشاره به اینکه در حال حاضر تنها 30 درصد از بازار فرش دستباف اصفهان مشغول فعالیت است، عنوان کرد: بارها و بارها صادرات فرش دستباف را چاره کار برشمرده‌ایم اما متأسفانه هیچ حمایتی در این خصوص نمی‌شود و مردم هم به دلیل کمبود توان مالی اقدام به خرید فرش دستباف نمی‌کنند و اگر هم گاهی خریدی صورت بگیرد تنها فرش اردکان و نجف‌آباد را که ارزان‌تر هستند خریداری می‌کنند. داعی تولیدکنندگان و فروشندگان فرش دستباف اصفهان را گرفتار مشکلات بی‌شمار دانست و اظهار داشت: بسیاری از فعالان صنعت فرش اصفهان توان مقابله با مشکلات را نداشتند و یکی پس از دیگری از حرفه خود کناره‌گیری کردند.

فعالیت 400 هزار بافنده فرش دستباف در اصفهان

وی بابیان اینکه بسیاری از فروشندگان فرش دستباف حتی محصول خود را به‌صورت اقساط و بدون بهره هم در معرض فروش می‌گذارند، اما بازهم مشتری وجود ندارد، گفت: مردم علاوه بر کمبود نقدینگی از فرهنگ اصیل ایرانی خود فاصله گرفته‌اند و کمکی به رونق تولید داخلی نمی‌کنند و بیشتر مشتاق خرید اجناس خارجی هستند. رئیس اتحادیه فروشندگان فرش دستباف اصفهان با اشاره به اینکه قیمت فرش دستباف در چند سال اخیر تغییر چندانی نداشته است، تصریح کرد: حدود 400 هزار بافنده اصفهانی در این صنعت تلاش می‌کنند و به‌هرحال دستمزد ایشان بالا رفته و از طرفی مواد اولیه هم گران‌تر شده است، اما بااین‌وجود فرش دستباف دچار افزایش قیمت زیادی نشده تا حفظ مشتری صورت بگیرد ولی بازهم متقاضی برای خرید وجود ندارد. داعی با تأکید بر اینکه صادرات می‌تواند بازار بحران‌زده فرش دستباف را سامان ببخشد، توضیح داد: فشار بانک‌ها و پرداخت مالیات تولیدکنندگان و فروشندگان فرش دستباف را به‌زانو درآورده و مسئولان مربوطه برای صادرات برنامه خاصی ندارند و در عوض سالانه واردات فرش‌های خارجی در حال خشکاندن ریشه صنعت فرش دستباف ایران است. وی با تأکید بر اینکه فرش ایرانی مطابق سلیقه جهانی نیست، افزود: مشتریان خارجی فرش ایرانی هم این روزها به دلیل کاهش حضور فرش ایرانی در بازارهای جهانی و افزایش تبلیغات برخی از کشورها همچون ترکیه دیگر اقدام به خرید فرش ایرانی نمی‌کنند و ترجیح می‌دهند از فرش‌های ترک که دارای تنوع بسیار زیادی هستند استفاده کنند. رئیس اتحادیه فروشندگان فرش دستباف اصفهان در پایان با تأکید بر اینکه صادرات قفل بازار فرش اصفهان را باز می‌کند، بیان داشت: حال این هنر- صنعت اصیل ایرانی اصلاً خوب نیست و تعلل در درمان به نابودی آن خواهد انجامید.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار