تنظیم نرخ نان بر اساس قیمت تمام شده باشد

نایب رییس اتحادیه نانوایان اصفهان گفت: از مسئولان مربوطه تقاضا داریم تنظیم نرخ نان بر اساس قیمت تمام شده باشد و از قیمت گذاری دستوری پرهیز کنند.

نایب رییس اتحادیه نانوایان اصفهان گفت: از مسئولان مربوطه تقاضا داریم تنظیم نرخ نان بر اساس قیمت تمام شده باشد و از قیمت گذاری دستوری پرهیز کنند.

به گزارش ایسنا، محمد حسینی در نشست خبری بزرگداشت روز ملی نان در اصفهان اظهار کرد: قیمت نان از سال 1391 تا آذر ماه سال 1393 تغیر نکرده بود و پس از گذشت این مدت 30 درصد به قیمت آن افزوده شد، اما بلافاصله 43 درصد به قیمت آرد اضافه شد که عملا این افزایش برای نانوایان به صرفه نبود.

نایب رییس اتحادیه نانوایان اصفهان با بیان اینکه در حال حاضر 80 درصد نان اصفهان یارانه ای (دولتی) و 20 درصد آزاد است، ادامه داد: سال 1394 ph نان تافتون 6.2 و در سال گذشته به 5.8 و نان سنگک به 5.6 رسید.

حسینی با اشاره به کاهش مصرف نمک در نان تصریح کرد: برای رساندن میزان نمک به 400 گرم در هر کیسه آرد 40 کیلویی باید گلوتن (چسب خمیر) و ایندکس (کیفیت آرد) مناسب باشد، نانوایان برای نان مرغوب نیاز به آرد مرغوب دارند. خود نانوایان نیز تمایل به کاهش نمک دارند، اما چون کیفیت آردها پایین است آنها مجبورند از نمک بیشتری استفاده کنند زیرا نمک در نان در حکم سیمان در مصالح ساختمانی است.

وی با بیان اینکه ترسیم پیش نیاز پخت نان از اهداف برگزاری این بزرگداشت است، افزود: هم چنین کاهش ضایعات 30 درصدی نان یکی دیگر از اهداف برگزاری این مراسم است.

این پژوهشگر و کارشناس فنی حوزه آرد و گندم افزود: اصفهان به عنوان پایتخت نان کشور و پروژه نان سالم از طرف بهداشت جهانی شناخته شده است، هم چنین اصفهان قلب آموزش نانوایان سنتی در زمینه اصول و فنون نانوایی است.

حسینی با بیان اینکه در آخرین انتخابات اتحادیه تعداد اعضا از پنج نفر به هفت نفر افزایش یافته است، تصریح کرد: اتحادیه امکان آموزش نانوایان در محل اتحادیه توسط اساتید برجسته کشور را فراهم کرده است.

وی خاطر نشان کرد: در حال حاضر اتحادیه نانوایان اصفهان دارای کمیسیون بازرسی، رسیدگی به شکایات، کمیسیون فنی، کمیسیون آموزش و کمیسیون حل اختلاف است. یکی از مشکلات نانوایان کمبود فعالیت های فرهنگی در زمینه استفاده از نان های سنتی است.

نایب رییس اتحادیه نانوایان اصفهان ادامه داد: اگر نیمی از تبلیغاتی که در زمینه چیپس و پفک می شود در زمینه استفاده از نان های سالم سنتی شود نتایج بسیار خوبی در زمینه سلامت و تندرستی افراد را شاهد خواهیم بود.

حسینی اضافه کرد: از کمیته فرهنگ شهروندی شهرداری تقاضا داریم سالانه هر شش ماه یک بار به مدت 15 روز در تابلوها و بیلبوردهای سطح شهر برای شناساندن نان و فرهنگ سازی در زمینه استفاده از نان سنتی سالم بپردازد.

وی افزود: پیش نیاز اصلاحات در نان سنتی، آرد مرغوب است و سبوس گیری آرد باید کمتر از 10 درصد باشد، هرچه سبوس گیری آرد بیشتر شود، نان از نظر ریز مغذی فقیرتر است.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار