عابدی : پدیده ریزگردها در اصفهان با استفاده از کاشت درخت قابل کنترل است

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی گفت: با تخصص و توانی که در اداره کل منابع طبیعی استان اصفهان به پشتوانه مدیر دلسوز و کارشناسان خوب وجود دارد، مشکل کانون‌های فرسایش بادی، ریزگردها و بیابان‌زایی در منطقه شرق اصفهان که نیمی از سال اندام تنفس این کلان‌شهر است قابل حل است.

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی گفت: با تخصص و توانی که در اداره کل منابع طبیعی استان اصفهان به پشتوانه مدیر دلسوز و کارشناسان خوب وجود دارد، مشکل کانون‌های فرسایش بادی، ریزگردها و بیابان‌زایی در منطقه شرق اصفهان که نیمی از سال اندام تنفس این کلان‌شهر است قابل حل است.

به گزارش ایسنا، حیدرعلی عابدی در حاشیه بازدید از کانون‌های بحرانی فرسایش بادی شرق اصفهان، اظهار کرد: مدیر منابع طبیعی و آبخیزداری خوب و دلسوزی در استان داریم و این حقیقت قسمتی از نگرانی‌های من را درباره شرق اصفهان کم کرد. فکر می‌کردم برای نقاط فرسایش بادی و کانون‌های ریزگرد در شرق اصفهان راه حلی وجود ندارد اما متوجه شدم با راه حلی که مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری برنامه‌ریزی کرده‌اند خواهیم توانست به خوبی ریزگردها را کنترل کنیم.

وی ادامه داد: بعضی از مدیران باور نمی‌کنند شرق اصفهان شش ماه از سال اندام تنفس این کلانشهر است و همان اندازه که به ناژوان در غرب اهمیت می‌دهیم باید شرق اصفهان را هم مورد توجه قرار دهیم. تنها با کسری از هزینه نگهداری ناژوان خواهیم توانست شرق اصفهان را با کاشت گونه‌های مقاوم به بی‌آبی نجات دهیم و نه تنها مانع از بیابان‌زایی و فرسایش بادی شویم بلکه جنگل‌هایی داشته باشیم که علاوه بر تولید اکسیژن، محلی برای جذب گردشگر نیز باشند.

این عضو کمیسیون بهداشت و درمان در مجلس شورای اسلامی گفت: هماهنگی و همدلی میان مسئولان استان لازم است تا طبیعت و تنفس به شرق اصفهان بازگردد و این منطقه بتواند نقش تنفسی خود را برای شهر اصفهان بازی کند. یکی از افرادی که باید در این موضوع همکاری کند مدیر سازمان صنعت، معدن و تجارت است. مدیر کل سازمان حفاظت از محیط زیست، رییس قوه قضاییه، نیروی انتظامی و استانداری نیز باید در نجات شرق اصفهان و خروج از بحران بیابان‌زایی و کانون‌های تولید ریزگرد با یکدیگر هماهنگ عمل کنند.

عابدی گفت: اگر موفق به تشکیل یک کارگروه قدرتمند و منسجم شویم خواهیم توانست با آن‌هایی که با برداشت و تولید سیمان، گچ و آجر در شرق اصفهان سودجویانه محیط زیست را تخریب و سلامت مردم را تهدید می‌کنند مبارزه کنیم. با این شیوه در آینده خیلی نزدیک پدیده ریزگردها را در شرق اصفهان کنترل خواهیم کرد.

نماینده مردم اصفهان در مجلس گفت: آنچه در بازدید از شرق اصفهان و کانون‌های بحرانی و همچنین نتایج تلاش‌های اداره منابع طبیعی و آبخیزداری دیدم نشان می‌دهد پدیده ریزگردها در اصفهان با استفاده از کاشت درخت تاغ قابل کنترل است.

وی ادامه داد: درخت تاغ درخت مقاومی است که تنها دو سال نیاز به آبیاری دارد و بعد از آن در کویرهای شرق اصفهان بدون هیچ مشکل و بدون نیاز به آبیاری در تمام انواع خاک‌ زنده می‌ماند. منابع طبیعی اصفهان با تخصصی که دارد تنها با قدری بودجه و حمایت خواهد توانست با انجام پروژه‌هایی که عین اقتصاد مقاومتی است به نتایجی دست پیدا کند که در نهایت اصفهان با ریزگرد خداحافظی کند.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار