عبور نقاشانه از اصفهان قدیم به اصفهان امروز
«هنر از فلسفه هنر جدا نیست و همین محدود کتابهایی که خواندهام کمک شایانی به من کرده و کار مرا راحتتر کرده است. دانستن به بهتر دیدن کمک میکند چون زیبایی حول محور مفهوم است.»
سعید آقایی - اصفهان امروز : «هنر از فلسفه هنر جدا نیست و همین محدود کتابهایی که خواندهام کمک شایانی به من کرده و کار مرا راحتتر کرده است. دانستن به بهتر دیدن کمک میکند چون زیبایی حول محور مفهوم است.» اینها سخنان مهدی خسرویان مهمان این هفته نگارخانه کوثر است که با گلچین ۱۷ اثر از ۳۰ اثر خود در ابعاد 50 در 70 و 100 در 70 که در سه سال گذشته خلقشدهاند. قلم رها و ساختساز همراه با تکنیک آبرنگ، مجموعهای از توانمندیهای او را در آثارش را به رخ میکشد.
خسرویان تکنیک آبرنگی خود و دلیل انتخاب آن را برای بیان نقاشانهاش اش در پرداختن به جزئیات ریز در آبرنگ مکتب اصفهان و بیان ساده در جنسیت و بافت میداند و ادامه میدهد: «بعضی از آثار الهام گرفته از اساتیدی چون غلامحسین عرب و حسین زاده است.»
وی در مورد وجه تمایز این نمایشگاه با نمایشگاههای قبلی خود میگوید: «ابعاد متنوع یا بهنوعی نقاشی در تناسبات مختلف است که این امر ضرورت کادربندی را نشان میدهد و این امر را مدیون استاد غلامحسین عرب هستم که با عکسهای بیشمار، دریچه تازهای به روی من گشوده و مرا با نور سایه آشنا ساخت. انس و مصاحبت با این استاد، نقاشیهای مرا دگرگون کرد بهنحویکه در نمایشگاههای قبلی بیشتر آثار از اصفهان قدیم بود ولی با صحبتهای طولانی مرا با اصفهان امروز آشنا ساخت.»
خسرویان متولد 1358 به گفته خودش از همان اوان کودکی جهان را بهگونهای از ترکیب رنگ و بازتاب نور مینگریسته است. او ادامه میدهد: «در سال 2008 رسماً کار نقاشی را بهعنوان پیشه خود انتخاب کردم. در همین زمان برای بسط و فراگیری نقاشی از دوران کودکی در محضر اساتیدی چون مرحوم عقیلی، حسنپور، اصلانی و احمد شکرانی حاضر شدم و هنر خود را تکاملیافتهتر کردم». وی درباره علاقه خودش به فضای معماری هم میگوید: «علاقه من به فضای معماری به دو دلیل بود؛ یکی همزیستی در جوار بناهای تاریخی اصفهان و دیگری تحت تأثیر قرار گرفتن در کنار استادان بزرگی چون یرواند نهاپتیان و سمبات که در اصفهان زندگی میکردهاند.»
فعالیتهای هنری وی شامل برپایی نمایشگاههای گروهی و انفرادی در داخل و خارج از ایران است. تجربههایی چون نمایشگاه انفرادی در گالریهای کوثر و کلاسیک در اصفهان، نقشجهان تهران، نمایشگاههای گروهی در داخل ایران گالریهای کمالالدین بهزاد، رسول مهر، موزه هنرهای معاصر اصفهان، نقشجهان، نمایشگاههای گروهی در خارج از ایران پسک گالری لندن در سالهای 2016 و 2017 و بنگساید گالری لندن در سال 2016 را میتوان در کارنامه این هنرمند دید. وی نیز معتقد است که اصفهان را میتوان شهر آبرنگ دانست چون اکثر استادان زبردست این هنر در ایران، اصفهانی بودهاند.
صاحب تصاویر عصارخانه ها در کتاب عصارخانه ها، مهمترین آسیب را در حوزه آبرنگ اصفهان و حتی در کل کشور بخش طراحی میداند و میگوید: «کوچکترین اشتباه در طراحی در بخش رنگ به شکل یک اشتباه بزرگ خودنمایی میکند و به همین دلیل همه یا کپی میکنند یا گل و پرتره کار میکنند.»
خسرویان در ساخت قصه شهر و روایت آن برای مخاطبان خود به خاطرهانگیز بودن و داشتن روایت اشاره میکند و میگوید: «بیشتر این آثار برای مخاطب من خاطرهانگیز است، از سویی برخی از نقاشهای من از مکانهایی است که دیگر وجود خارجی ندارند و در طول زمان به دست فراموشی سپردهشدهاند و ساخته ذهن هستند.»