پول نقد بهترین راه برای کمک به زلزله‌زدگان

معاون امداد و نجات هلال‌احمر استان اصفهان گفت: پول نقد بهترین راه برای کمک به زلزله‌زدگان است، این که هر کس هرچه دارد و احتمالاً نیاز ندارد را برای اهدا می‌آورد خود باعث ایجاد زحمت برای ما می‌شود چرا که چند نفر باید مسؤول جدا کردن اجناس بی‌فایده شوند.

معاون امداد و نجات هلال‌احمر استان اصفهان گفت: پول نقد بهترین راه برای کمک به زلزله‌زدگان است، این که هر کس هرچه دارد و احتمالاً نیاز ندارد را برای اهدا می‌آورد خود باعث ایجاد زحمت برای ما می‌شود چرا که چند نفر باید مسؤول جدا کردن اجناس بی‌فایده شوند.

داریوش کریمی امروز در گفت‌وگو با فارس با اشاره به عملکرد جمعیت هلال‌احمر اصفهان پس از زلزله کرمانشاه اظهار داش: تیم اول شامل 33 امدادگر اصفهان فردای روز حادثه اعزام شدند و در شهرستان ثلاث باباجان، من هم با بالگرد به این تیم پیوستم.

وی افزود: تیم دوم شامل 70 نفر در حال حاضر مشغول فعالیت هستند و گروه سوم هم شنبه اعزام می‌شوند، با توجه به حجم کار نیروها شبانه‌روزی فعال هستند و باید جایگزین شود تا از فرسودگی امدادگران جلوگیری شود.

*مسؤولیت شهرستان ثلاث با اصفهان

معاون امداد و نجات هلال‌احمر استان اصفهان با بیان این که شهرستان ثلاث که اصفهان مسؤولیت آن را بر عهده دارد یکی از پرجمعیت‌ترین مناطق حادثه‌دیده است، ادامه داد: به گفته فرمانداری 14 هزار خانوار شامل ازگله و مرکزی است، ازگله با کمتر از دو هزار خانوار به آذربایجان شرقی سپرده شده و بخش مرکزی که حدود 12 هزار خانواده را شامل می‌شود از سوی جمعیت هلال‌احمر استان اصفهان پوشش داده می‌شود.

وی با اشاره به اقدامات صورت گرفته در شهرستان ثلاث گفت: با مدیریتی که انجام شد، تمام خانواده‌ها چادر گرفتند، همچنین موکت، والوور و پتو که نیازهای جدی بود به علاوه نایلون که پس از بارندگی نیاز مبرم به آن وجود داشت را دارند. توزیع جیره غذایی نیز در حال انجام است.

کریمی یادآور شد: پس از حادثه به دلیل وسعت سرزمینی حجم کار زیاد بود، برای مثال تنها 250 روستا از توابع ازگله نیاز به چادر داشتند، بسیاری از کسانی که خانه‌هایشان کمی آسیب دیده بود هم به دلیل پس‌لرزه‌ها حاضر به بازگشت به خانه‌هایشان نبودند.

*پول نقد بهترین راه برای کمک به زلزله‌زدگان

معاون امداد و نجات هلال‌احمر استان اصفهان توصیه کرد: پول نقد بهترین راه برای کمک به زلزله‌زدگان است، این که هر کس هرچه دارد و احتمالاً نیاز ندارد را برای اهدا می‌آورد خود باعث ایجاد زحمت برای ما می‌شود چرا که چند نفر باید مسؤول جدا کردن اجناس بی‌فایده شوند.

وی اضافه کرد: از ابتدا قرار بر این شد که جنس دست‌دوم در اختیار زلزله‌زده‌ها قرار نگیرد، البته خود دهیاری‌ها هم که برای گرفتن اجناس مراجعه می‌کنند دسته دوم نمی‌برند، بخش از این موضوع به خاطر تفاوت فرهنگی است چرا که پوشش مردم منطقه لباس کردی بوده و با شهری مانند اصفهان متفاوت است و در برخی نیازها تفاوت‌هایی وجود دارد.

کریمی در پاسخ به این سؤال که چند چادر در منطقه دچار آب‌گرفتگی شد، پاسخ داد: در شهرستان ثلاث که حوزه کاری ما بود تأکید داشته‌ایم که چادرها در مسیر سیلاب نداشته باشد؛ تاکنون در این شهرستان گزارشی مبنی بر این که چادری را آب برده باشد نداشته‌ایم.

*اسکان، نخستین دغدغه خانواده‌ها

وی با بیان این که نیاز به جیره غذایی هنوز وجود دارد، توصیه کرد: با توجه به سرد شدن هوا، بارندگی و احتمال بارش برف دیگر اسکان اضطراری جوابگوی نیاز مردم نیست و مهم‌ترین اولویت خانواده‌ها در حال حاضر کانکس برای محافظت از سرمای هواست.

معاون امداد و نجات هلال‌احمر استان اصفهان با اشاره به مأموریت هلال‌احمر این استان در کرمانشاه گفت: امداد و نجات در 24 ساعت اول با کمک 5 استان دیگر انجام شد، 15 فوتی و 400 زخمی کل تلفات در شهرستان ثلاث بود، اما کار مهم پس از امداد و نجات اسکان اضطراری بود.

کریمی با تأکید بر این که کمبودی نداشتیم اما انتقال 11 هزار چادر از کرمانشاه به ثلاث چالش‌های جدی به همراه داشت، توضیح داد: آماده کردن چادرها، نبود خودرو، وضعیت نامناسب چادر و مورد تهاجم قرار گرفتن محموله‌هایی که می‌رسید باید کنترل می‌شد، در مرحله بعد توزیع این چادرها بود که نیازمند یک مدیریت جدی داشت.

وی افزود: با ساز و کاری که تعریف شد، پس از دو روز که چادرها توزیع شد، خودمان اقدام کردیم برای بررسی این که تمام مردم منطقه چادر دریافت کرده باشند؛ می‌توانم بگویم که هیچ خانواده‌ای بدون چادر نماند در حال حاضر هم یک هزار چادر دپو شده که در صورت نیاز استفاده شود.

*ارسال 200 کامیون کمک‌های مردمی اصفهان به کرمانشاه

معاون امداد و نجات هلال‌احمر استان اصفهان در پاسخ به این سؤال که با توجه نبود مکان برای اسکان نیروهای هلال‌احمر کجا مستقر بودند گفت: در روزهای ابتدایی نیازی به اسکان نبود چون نیروها 24 ساعته فعال بودند، پس از بهتر شدن شرایط، با توجه به ناایمن شدن ساختمان‌های منطقه به سختی 3 سوله را در اختیار ما قرار دادند که در وسط این سوله‌ها اسکان پیدا کردند.

وی با بیان این که بیش از 200 کامیون کمک از اصفهان به منطقه رفته و تمام انبارهای ما در اصفهان پر شده و آماده ارسال به منطقه است، گفت: 20 خودروهای امدادی و مجموعه ترابری سنگین هلال‌احمر استان اصفهان همگی برای کمک در منطقه حاضر شدند.

کریمی در پایان با تقدیر از کمک‌های مردمی عنوان کرد: خدا به برکت بدهد به این مردم که این گونه به میدان آمدند، در موارد متعدد خود راننده کامیون آمده و اعلام کرده که داوطلبانه اجناس را منطقه ببرد، اگر این عزم عمومی نبود با امکانات و ظرفیت دولتی نمی‌شد این موضوع را حل کرد.

ارسال نظر

اخرین اخبار
پربیننده‌ترین اخبار