رانندگان تاکسی؛ ویترین جدید گردشگری اصفهان
تصور کنید که بدون تور و بهتنهایی به یک کشور خارجی سفرکردهاید. نخستین گام شما پس از رسیدن به فرودگاه انتخاب هتل و محلی برای اقامت خواهد بود که شاید پیشازاین محل موردنظرتان را شناسایی کرده و قصد عزیمت به آن را دارید، شاید هم تصمیم دارید با ورود به شهر و پرسوجو از افراد مطلع محل مناسبی را یافته و در آن مقیم شوید
مینا عباسپور| - اصفهان امروز: تصور کنید که بدون تور و بهتنهایی به یک کشور خارجی سفرکردهاید. نخستین گام شما پس از رسیدن به فرودگاه انتخاب هتل و محلی برای اقامت خواهد بود که شاید پیشازاین محل موردنظرتان را شناسایی کرده و قصد عزیمت به آن را دارید، شاید هم تصمیم دارید با ورود به شهر و پرسوجو از افراد مطلع محل مناسبی را یافته و در آن مقیم شوید؛ اما آنچه برداشتن این گام را برای شما تسهیل میکند وسیله نقلیهای است که شمارا تا محل اقامت یا مرکز شهر میرساند. حال اگر این وسیله را رانندهای براند که به زبان شما یا یکزبان مشترک با شما، مسلط باشد چقدر خوشحال خواهید شد؟ البته که پیدا کردن یک همزبان در هر محل جدید نعمت بزرگی بهحساب میآید و خیالتان را از اینکه در این سفر درمانده نخواهید شد راحت میکند؛ بنابراین راننده تاکسی میتواند حکم یک راهنمای خوب را داشته و با تسلط و آشنایی با جاذبههای این شهر خاطرات دلنشین و سفر دلانگیزی را برایتان رقم بزند. حتماً پس از بازگشت از سفر این خاطره را برای دوستان خود تعریف خواهید کرد و یا اگر کسی قصد سفر به آن شهر یا کشور را داشته باشد شما به او خواهید گفت که میتواند از کمکرانندگان تاکسی آنجا بهخوبی بهرهمند شود. این وضعیتی است که گردشگران خارجی در سفر به کشور ما با آن مواجه میشوند اما کمتر تاکسیهایی در شهر و کشورمان به زبان خارجی و توانایی برقراری ارتباط با گردشگران مسلطاند و در یاریرساندن به گردشگران خارجی این بخش از صنعت گردشگری ما لنگ میزند. این حلقه مفقوده در گردشگری شهر ما که جاذبههای توریستی آن شهره عام و خاص است این روزها موردتوجه واقعشده و مسئولان ذیربط به همراه فعالان حوزه گردشگری سعی در رفع آن دارند.
ازآنجاییکه جهانگردی و گردشگری یک فعالیت خدماتی است که نیروی انسانی در ارائه آن نقش بسزایی دارد، توجه به آموزش و ارتقای دانش فعالان و کارکنان این صنعت یکی از رموز اصلی تضمین حیات و توسعه آن به شمار میرود. از علل کمبود رونق کسبوکار گردشگری در اصفهان، کمبود زیرساختهای عمومی گردشگری از قبیل اقامتگاههای مناسب، نبود حملونقل مناسب، کمبود نیروهای انسانی آموزشدیده لازم و غیره است که هرکدام بهنوعی در صنعت گردشگری به ایفای نقش میپردازند. با توجه به چشمانداز بسیار روشن گردشگری در کشور عزیزمان و اهمیت آموزش در ارائه خدماتی باکیفیت و گردشگر محور برای بهرهمندی از حداکثر پتانسیلهای موجود کشور در این صنعت، ارائه آموزشهای استاندارد و ضروری به رانندگان و متصدیان حملونقل عمومی بهعنوان اولین راه ارتباطی مستقیم و اولین تجربه ارتباطی ملموس گردشگران در هنگام ورود به کشور بسیار مهم است. آموزشهای استاندارد در این بخش اهمیت ویژهای دارد و آنچه امروز موجب بالا رفتن راندمان کار میشود ارائه خدماتی با حداکثر کیفیت است که برای حفظ و توسعه بازار کیفیت خدمات جایگاه ویژهای دارد. تداوم روند جذب گردشگر در شهر اصفهان مستلزم ارتقاء زیرساختهای مرتبط و بهبود مستمر خدمات و ارائه تجربه بهیادماندنی، خاطرهانگیز، ایمن و ایجاد فضایی متناسب با استاندارد و انتظارات جهانی است. ارائه آموزشهای استاندارد و ضروری به رانندگان و متصدیان حملونقل عمومی بهعنوان نخستین راه ارتباطی مستقیم و نخستین تجربه ارتباطی ملموس گردشگران در هنگام ورود به کشور بسیار مهم و ضروری است. در انجام این مهم آشنایی حداقلی کارکنان این بخش به زبان انگلیسی بهعنوان زبان بینالمللی برای برقراری ارتباط کلامی مقدماتی با گردشگران، مهارتهای فردی و ارتباطی، آشنایی با جاذبههای گردشگری کشور و راههای و جادهها و کمکهای اولیه و ایمنی سفر به همراه نحوه درست برخورد با گردشگران بهعنوان راهکارهای مناسب برای برطرف کردن کمبودهای این بخش از صنعت گردشگری میتواند منجر به رضایتمندی گردشگران و تجربهای مثبت از خدمات ارائهشده شود. دراینبین و با توجه به چشمانداز مدیریت شهری در ارتقای زیرساختهای مرتبط با صنعت گردشگری و باهدف بهرهگیری از توانمندیها و پتانسیلهای بخش خصوصی در این امر، سازمان تاکسیرانی شهرداری اصفهان با همکاری کمسیون گردشگری و برند شهری اتاق بازرگانی اصفهان و سازمان میراث فرهنگی و گردشگری باهدف ارتقاء و بهبود ارائه خدمات حملونقلی مرتبط با صنعت گردشگری و با آسیبشناسی از وضعیت موجود سیستم حملونقل تاکسی در مبادی ورودی و گردشگری شهر، اقدام به تهیه طرح ارتقاء سطح فرهنگی و آموزشی رانندگان ناوگان تاکسیرانی شهر اصفهان در قالب دوره آموزشی توانمندسازی مهارتهای رانندگان تاکسی در حوزه خدمات گردشگری نموده است. در این طرح رانندگان جامعه هدف متناسب با محل فعالیت خود از آموزشهای لازم بهرهمند میشوند. با توجه به ضعف اکثر رانندگان مبادی ورودی و گردشگری در برقراری ارتباط با گردشگران خارجی، آشنایی با زبان انگلیسی و آموزش آن به رانندگان در این طرح مورد تأکید قرارگرفته است. در این طرح رانندگان جامعه هدف پس از طی موفقیتآمیز مراحل آموزش مورد رتبهبندی قرارگرفته و متناسب با محل فعالیت از تسهیلات و مزایای معینی برخوردار میشوند. مهمترین محورهای آموزشی شامل مهارتهای فردی و ارتباطی، شناخت صنعت گردشگری و آشنایی با جاذبههای شهر، استان و گردشگری کشور، آشنایی با قوانین و مقررات و حقوق گردشگران، مشتری مداری و نحوه برخورد با گردشگران است.
لزوم ارتقا زیرساختهای حملونقل گردشگری
مدیرعامل سازمان تاکسیرانی شهرداری اصفهان در نخستین دوره آموزشی توانمندسازی مهارتهای رانندگان تاکسی در حوزه خدمات گردشگری به ایمنا گفت: در حوزه حملونقل گردشگری نیاز به یکسری زیرساختها داریم و باید وسایل نقلیه ما ارتقا یابد. حسین جعفری افزود: این مهم در فرودگاه اصفهان محقق شده و سرمایهگذاریهای مناسبی از سوی خود رانندگان برای نوسازی ناوگان تاکسیرانی انجامشده است. وی گفت: در میان این همکاریها شاهد حضور اداره میراث فرهنگی هم بودیم و قرارداد سهجانبهای میان این سه نهاد منعقد شد تا مهارتهای رانندگان افزایش یابد.
ایران جزء ۱۵ کشور برتر گردشگری
مدیرکل اداره میراث فرهنگی استان اصفهان در این جلسه با اشاره به اینکه ایران جزء ۱۵ کشور برتر گردشگری است و امروزه خواهان افزایش سهم گردشگری در اقتصاد هستیم گفت: گردشگری امروزه در اقتصاد جهانی از جایگاه مهمی برخوردار است و از ۱۹۵۰ میلادی تا به امروز این صنعت تحولات چشمگیری داشته است. فریدون الهیاری افزود: تا سالهای گذشته تنها ۱۵ کشور در این حوزه فعال بودند اما امروزه این صنعت به بیشتر کشورها تسری داشته است، ایران هم جزء ۱۵ کشور نخست گردشگری است زیرا ظرفیتهای متعددی دارد. وی با اشاره به بهرهوریهای بیرویه از کشاورزی ادامه داد: بیآبی نیز این صنعت را مختل کرده و توجه به صنعت گردشگری مفید بهفایده است. الهیاری با اشاره به چشمانداز اصفهان در حوزه گردشگری اضافه کرد: چشمانداز ما ورود یکمیلیون گردشگر در اصفهان است. مدیرکل اداره میراث فرهنگی استان اصفهان اظهار کرد: خدماتی که در شهر ارائه میشود، مربوط به ۲ میلیون نفر جمعیت اصفهان است ازاینرو باید شهرهای گردشگری با استانداردهای متناسبی نیازهای گردشگران را هم رفع کند. الهیاری افزود: اصفهان نقش مهمی در گردشگری داشته است اما امروزه خواهان افزایش سهم گردشگری در اقتصاد هستیم و نکته مهم این است که عوامل مهم در گردشگری ارتقا یابند. وی بیان کرد: برخورد مردم یک شهر برای گردشگران معرف شخصیت یک شهروند است و در مورد توریسم خارجی این برخوردها نشانه فرهنگ یک کشور است برای همین باید اول فرهنگ و اعتبار کشورمان را ارتقا دهیم و بعدازآن به فکر اقتصاد گردشگری باشیم. مدیرکل اداره میراث فرهنگی استان اصفهان ادامه داد: هر نوع خاطره خوب و برخورد خوب بهنوعی سرمایهگذاری است و نباید تصور کرد که کارهای ما مؤثر نیست. الهیاری بیان کرد: البته این مباحث نیاز به برنامهریزیهای جزیتر دارد. وی با اشاره به فعالیتهای قشر زحمتکش تاکسیران بیان کرد: ما قرار است در حیطه تازهای نقشآفرینی کنیم برای همین باید با همفکری خدمات بهتری را ارائه کنیم، بهعنوانمثال یادگیری زبان نخستین قدم برای این موضوع است.
ضرورت توسعه ارتباطات نهادهای مربوط به گردشگری
نایبرئیس شورای اسلامی شهر اصفهان ضمن حضور در این جلسه با ابراز خرسندی از توسعه همکاری میان اتاق بازرگانی، تاکسیرانی و اداره میراث فرهنگی گفت: امیدواریم این ارتباطات منجر به توسعه مطلوب گردشگری شود. علیرضا نصر اصفهانی بیان داشت: اگر امروز به توسعه گردشگری فکر نکنیم بهطور حتم در آینده این مهم به دست افراد دیگری رخ خواهد داد. وی با اشاره لزوم یادگیری علوم مختلف برای ارتقا علم و دانش فردی افزود: در دنیای امروز باید یادگیری خود را ارتقا دهیم تا برنامههای موفقی داشته باشیم و این برنامهها را باکار مشترک عملی کنیم. نصر اصفهانی تصریح کرد: در دنیای امروز مهارتآموزی یک اصل است که باید به آن توجه شود. همچنین نقشهای فردی در هر جایگاهی مهم است و باید آن را بهخوبی ایفا کرد. وی افزود: مهم نیست ما چه نقشی داریم، مهم این است که آن نقش بهخوبی انجام شود، زمانی انسانها کار خوب میکنند و زمانی هم خوب کار میکنند اما هردوی اینها باید توأمان باهم باشد. نایبرئیس شورا تصریح کرد: امروز شاهد همکاری میان ۳ نهاد هستیم و امیدواریم این ارتباطات افزایش داشته و نویدبخش اتفاقات خوب در شهر اصفهان باشد.
رانندگان سفرای کشورها هستند
محمدرضا رجالی رئیس کمیسیون گردشگری و برند شهری اتاق بازرگانی اصفهان در این نشست اظهار کرد: اتاق بازرگانی اصفهان بر این شد تا با الگو گیری از اتاقهای بازرگانی جهان بهترین اقدامات را بهمنظور توسعه گردشگری انجام دهد. وی افزود: در قدم نخستین باید برای این شهر برندی انتخاب شود و قرار است این مهم در آینده محقق شود. رئیس کمیسیون گردشگری و برند شهری اتاق بازرگانی با اشاره به اینکه حملونقل عمومی در میزان جذب توریست و گردشگر داخلی تأثیر بسزایی دارد بیان کرد: ازاینجهت که نخستین برخوردهای گردشگران با رانندگان حملونقل عمومی است. وی ادامه داد: صنعت گردشگری منافع ابتدایی خود را به افراد متوسط به پایین جامعه میرساند و کشورها به این نتیجه رسیدند که با توسعه صنعت توریسم میتوان ارزشافزوده را محقق کرد. رئیس کمیسیون گردشگری و برند شهری اتاق بازرگانی ادامه داد: در کشورهای مختلف دنیا نگاه مهمی به تاکسیرانی شده و آموزشهای فرهنگی مهمی برای آنها ارائه میشود. رجالی تصریح کرد: حتی صحبتها و نگاههای رانندگان تاکسی میتواند به دیدگاه افراد جامعه جهت دهد ازاینرو ارتقا فرهنگ این افراد منجر به ارتقا فرهنگ جامعه نیز میشود. وی بابیان اینکه رانندگان سفرای کشورها هستند، گفت: رانندگان تاکسی با رفتار خود میتوانند حس و حال بهتری را به دیگران منتقل کنند. رئیس کمیسیون گردشگری و برند شهری اتاق بازرگانی با اشاره به اینکه آموزش تاکسیرانان اولین دوره در کشور است، اضافه کرد: رانندگان اصفهانی هم اولین افرادی هستند که این دوره را در کشور طی میکنند. رجالی در ادامه صحبتهای خود با اشاره به توسعه کسبوکار و استفاده از بستر اینترنت برای استفاده از ابزارآلات کسبوکار گفت: اصلاحات ژنتیکی، مسافرتهای فضایی، حملونقل بهوسیله هایپرلوپ، کنترل آبوهوا و غیره از دستاوردهایی است که در آیندهای نزدیک رخ میدهد. وی اظهار کرد: این تغییرات در کلیه کسبوکارها رخداده و اگر بخواهیم خودمان را در مقابل این تغییرات نگهداریم ممکن نیست.
تاکسیرانان همیار گردشگران میشوند
عادل دهدشتی مدیر دوره آموزشی توانمندسازی مهارتهای رانندگان تاکسی در خدمترسانی به گردشگران، در مورد این نشست و تأثیر آن در توسعه گردشگری استان اصفهان اظهار داشت: جای تردید نیست که اصفهان بهعنوان جهان شهر صنایعدستی و یکی از سه مقصد مثلث طلایی گردشگری ایران باید شهر دوستدار گردشگر باشد؛ شهری که گردشگران بتوانند بهراحتی در جایجای آن تردد کنند و به سریعترین، مؤثرترین، سهلترین و جذابترین صورت ممکن ابنیه و مقاصد گردشگری مهمش را ببینند بنابراین هر اقدامی که دستیابی اصفهان را به این هدف تسهیل کند، یک گام روبهجلو است. این پژوهشگر حوزه گردشگری بیان داشت: در همین راستا، تفاهمنامهای میان دو ارگان اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اصفهان، سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهرداری اصفهان امضاشده که طی آن رانندگان مستعد تاکسیرانی شناساییشده، آموزشهایی درزمینه ارتباط با گردشگران داخلی و خارجی میبینند و ضمن اخذ گواهینامه از بستههای تشویقی معنوی و مادی هم برخوردار خواهند شد. دهدشتی در ادامه گفت: رانندگان تاکسی جزو گروهی از مردم هستند که در ویترین گردشگری شهر فعالیت میکنند؛ اقدامات آنها میتواند باعث تسهیل امر گردشگری شود و یا گردشگران را کلافه، سرگردان و ناراضی و ناکام کند.