صادرات سالانه عسل اصفهان به اقصی نقاط جهان

عسل یکی از مهمترین محصولات صادراتی کشاورزی ایران است که به گفته حسن رکنی، معاون وزیر جهاد کشاورزی حدود 2 درصد از ۸۰ هزار تن تولید سالانه این محصول به خارج از کشور صادر می‌شود.

مهناز احمدی - اصفهان امروز : عسل یکی از مهمترین محصولات صادراتی کشاورزی ایران است که به گفته حسن رکنی، معاون وزیر جهاد کشاورزی حدود 2 درصد از ۸۰ هزار تن تولید سالانه این محصول به خارج از کشور صادر می‌شود. ایران با برخورداری از 7 میلیون کلنی هشتمین تولیدکننده عسل در دنیا محسوب می‌شود و به خاطر وجود آب‌وهوای متنوع، پوشش و تنوع گیاهی بسیار مناسب به‌ویژه گیاهان دارویی مستعد برای توسعه پرورش زنبورعسل، بهترین عسل‌ دنیا در کشور ما تولید می‌شود. عسل ایرانی طرفداران زیادی در جهان دارد و توسعه زنبورداری در دهه‌های اخیر جدا از رشد تولید عسل موجب افزایش گرده‌افشانی در طبیعت و افزایش محصولات زنبورعسل از قبیل شهد عسل، موم عسل، گرده گل، زهر، بره موم، ژل رویال و شده است که این تولیدات امروزه از ارزش اقتصادی بسیار بالا و قابل‌توجهی برخوردارند و موجب افزایش تقاضا برای عسل ایرانی و فرآورده‌های آن در جهان شده است.

فعالیت 4 هزار زنبوردار در استان اصفهان

عسل ماده بسیار مغذی و نیروبخش و درواقع به‌عنوان غنی‌ترین ماده مغذی بیولوژیک شناخته‌شده است که مهمترین دارو در درمان انواع بیماری‌ها به شمار می‌رود و بشر برای برخورداری از سلامت ناچار به تهیه این محصول است؛ بنابراین همواره تقاضا برای تهیه عسل مرغوب در سراسر دنیا وجود دارد که ایرانیان می‌توانند با توجه به این موضوع از این نعمت خدادادی حداکثر استفاده را ببرند و از این طریق ارز خوبی را به سمت اقتصاد کشور سرازیر کنند. تولید عسل در اغلب استان‌های کشور صورت می‌گیرد، اما برخی از استان‌ها به دلیل برخورداری از آب‌وهوا و پوشش گیاهی مناسب و مختلف، عسل مرغوب‌تر و متنوع‌تری تولید می‌کنند که اصفهان یکی از این استان‌ها برشمرده می‌شود؛ هرچند که در دهه اخیر بروز خشکسالی و سایر مشکلات طبیعی در فصول مختلف سال در این استان باعث ضرر و زیان زنبورداران شده، اما این صنف زحمتکش همچنان به تولید عسل می‌پردازند و به گفته گودرز میرزایی، رئیس اتحادیه تولیدکنندگان زنبورعسل، اصفهان دومین تولیدکننده عسل طبیعی در کشور است و ایران سومین کشور تولیدکننده عسل در جهان محسوب می‌شود. وی در این خصوص گفت: سرمای شدید زمستان، کمبود بارش باران، گرمای شدید تابستان و به‌ویژه گردوخاک و آلودگی هوا از عوامل بروز خسارت به زنبورداران استان اصفهان در سال‌های گذشته بوده است. رئیس اتحادیه تولیدکنندگان زنبورعسل اصفهان با اشاره به فعالیت حدود 4 هزار زنبوردار در اصفهان اذعان داشت: در سال 95، ۹۸۰ هزار کندوی زنبورعسل با تولید هر کندو ۷ کیلوگرم در اصفهان سرشماری شد.

استان اصفهان رتبه نخست برخورداری از کلنی در کشور

مدیر امور طیور و زنبورعسل جهاد کشاورزی استان اصفهان نیز در خصوص فعالیت زنبورداران استان اصفهان در تولید عسل گفت: میزان عسل تولیدی زنبورستان‌های استان اصفهان سالانه حدود چهار هزار تن است که بخشی از این تولیدات به سایر کشورها صادر می‌شود. زهرا فیضی بابیان اینکه در استان اصفهان بیش از 4 هزار و 400 زنبوردار وجود دارد، عنوان کرد: بیش از نیمی از آنها از اواخر پائیز، به استان‌های گرمسیری کشور برای رشد جمعیت و تکثیر کلنی‌ها و به اصطلاح زنبورسازی کوچ کرده و از اواخر فروردین‌ماه با گرم شدن مناطق قشلاقی و مناسب شدن شرایط در استان اصفهان به استان بازمی‌گردند. وی با اشاره به اینکه زنبورداران استان اصفهان با داشتن سرانه تعداد 190 کلنی رتبه نخست کشوری را در این مورد کسب کرده‌اند، اظهار داشت: این نشان می‌دهد که زنبورداری در استان اصفهان به‌عنوان شغل اصلی، از اهمیت قابل‌توجهی برخوردار است. مدیر امور طیور و زنبورعسل جهاد کشاورزی استان اصفهان بیان داشت: زنبورداری از مشاغل بسیار سخت و دارای ریسک بالاست و زنبورداران فعال این استان در فصول مختلف به 10 استان کشور شامل هرمزگان، بوشهر، فارس، کهگیلویه و بویراحمد، چهارمحال و بختیاری، مرکزی، قم و استان‌های شمالی کوچ می‌کنند.

نجف‌آباد، نخستین تولیدکننده عسل در اصفهان

به گفته فیضی، استقرار زنبورستان‌ها در مراتع و مزارع موجب افزایش تولیدات زراعی و باغی از طریق افزایش گرده‌افشانی گیاهان، افزایش پوشش گیاهان مراتع و درنتیجه جلوگیری از روان آب‌ها و نهایتاً کمک به حفظ محیط‌زیست می‌شود. وی تصریح کرد: عسل، بره موم، ژله رویال و گرده از تولیدات زنبورعسل است که هریک از این موارد در صنایع غذایی و بهداشتی و درمان جایگاه ویژه‌ای را به خود اختصاص می‌دهند. مدیر امور طیور و زنبورعسل جهادکشاورزی استان اصفهان یادآور شد: میزان عسل تولیدی توسط زنبورستان‌های استان سالیانه حدود چهار هزار تن است که از کیفیت مطلوبی برخوردار بوده و بخشی از این تولیدات به سایر کشورها صادر می‌شود. فیضی ادامه داد: شهرستان نجف‌آباد با تولید سالانه هزار و 100 تن عسل رتبه نخست صنعت زنبورداری استان اصفهان را دارد. وی اظهار داشت: سازمان جهاد کشاورزی استان همواره با

برپایی دوره‌های آموزشی سعی در بهبود نحوه عملکرد زنبورداران دارد، زیرا با توجه به برخورداری استان از این موهبت خدادادی برای تولید انواع عسل و صادرات آن می‌توان به توسعه اشتغال و درنتیجه افزایش درآمد اقتصادی استان همت گماشت.

ارسال نظر

اخرین اخبار
پربیننده‌ترین اخبار