نیمی از جمعیت کشور نقشی درتولید ناخالص ملی ندارند

نیمی از جمعیت کشور در تولید ناخالص ملی سهمی ندارند. این خلاصه‌ای عجیب از نتایج سرشماری از نیروی کار در سال 1395 است که مرکز آمار راوی آن شده است.

نیمی از جمعیت کشور در تولید ناخالص ملی سهمی ندارند. این خلاصه‌ای عجیب از نتایج سرشماری از نیروی کار در سال 1395 است که مرکز آمار راوی آن شده است. آنطور که این مرکز در‌گزارش جدید خود اعلام کرده، به‌طور تقریبی نیمی از جمعیت کشور با وجود توانایی انجام فعالیت اقتصادی، کار نمی‌کنند و به این ترتیب می‌توان گفت که بیش از 39.5 میلیون نفر از جمعیت 80 میلیونی کشور در تولید ناخالص ملی نقشی بازی نمی‌کنند. «از 39 میلیون و 593 هزار و 622 نفری که در جامعه در سال 1395 غیر فعال بودند،20میلیون و 42هزار و 429 نفر به علت مسئولیت‌های شخصی و خانوادگی تمایلی به پذیرش شغل ندارند. علاوه بر این، 11میلیون و 559هزار و 492 نفر به دلیل اشتغال به تحصیل یا آموزش شاغل نیستند و سه میلیون و 123هزار و 241 نفر هم اعلام کرده‌اند که بی‌نیاز از انجام کار هستند.»
ناامیدی 500 هزار نفر از پیدا کردن شغل
سرشماری سال گذشته نشان می‌دهد که 74.6 درصد از جمعیت غیرفعال کشور شهرنشین بوده و 25.4 درصد در مناطق روستایی زندگی می‌کنند و مسئولیت‌های شخصی و اشتغال به تحصیل در مناطق شهری و روستایی بیشترین سهم در غیر‌فعال بودن را دارد.
مشکلات پیدا کردن شغل مناسب، باعث شده است تا بیش از 500 هزار نفر از جست‌وجوی شغل دلسرد و ناامید شده و به این دلیل در جمع بیکاران جای گرفته‌اند.
حال و روز بازار کار کشور خوب نیست، نرخ بیکاری همچنان دورقمی است و آنطور که سرشماری سال گذشته نشان می‌دهد، نرخ بیکاری در کشور 11.7 درصد است؛ نرخ بیکاری مردان 9.6 درصد و زنان 20 درصد. همچنین نرخ بیکاری جوانان 15تا 24 ساله 27.3 درصد برآورده شده که برای مردان جوان 22.1 و زنان جوان 46.1 درصد است. نرخ بیکاری جوانان و زنان جوان در حالی در نتایج سرشماری قابل توجه است که از سویی فرصت اشتغال برای جوانان کم است و از سوی دیگر بازار کار فرصت‌های شغلی برای حضور زنان ندارد و در نهایت خیل جمعیت بیکار کشور به‌طور عام دانش آموخته دانشگاهی و به دنبال مشاغلی خاص هستند که با مدرک دانشگاهی یا رشته تحصیلی و علایق‌شان همخوانی داشته باشد و حقوق و مزایای نسبی را برای آنها تامین کند. موضوعی که در تربیت صحیح دانش‌آموختگان دانشگاهی کمتر به آن توجه شده و دانشگاه‌های کشور افراد را برای بازار کار آماده نمی‌کنند و این موضوع باعث می‌شود، پس از ناامیدی از پیدا کردن شغلی مرتب با رشته تحصیلی، بسیاری از فارغ‌التحصیلان دانشگاهی در حوزه‌هایی غیرمرتبط با رشته تحصیلی خود مشغول به کار باشند.

منبع: جامعه فردا

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار