برای بچه‌ها کتاب بخوانیم

شاید سالن سرپوشیده تالار فرشچیان را تنها برای مراسم‌ مهم که مملو از مسئول است و یا اجرای تئاتر مملو از جمعیت دیده باشید، اما اختتامیه دومین جام باشگاه‌های کتابخوانی کودک و نوجوان هم دلیل مهمی بود تا سالن از جمعیت لبریز شود.

سمیه مسرور - اصفهان امروز : شاید سالن سرپوشیده تالار فرشچیان را تنها برای مراسم‌ مهم که مملو از مسئول است و یا اجرای تئاتر مملو از جمعیت دیده باشید، اما اختتامیه دومین جام باشگاه‌های کتابخوانی کودک و نوجوان هم دلیل مهمی بود تا سالن از جمعیت لبریز شود. بچه‌ها به همراه خانواده‌ها و مربیانشان آمده بودند تا در جشن اختتامیه شرکت کنند و از دیدن برنامه‌های متنوع و شاد و اندک سخنرانی و قصه‌خوانی لذت ببرند.

مدیرکل امور اجتماعی استانداری، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان، رئیس کمیسیون فرهنگی ورزشی شورای شهر و بسیاری دیگر به سالن تازه تعمیر و بازسازی‌شده تالار فرشچیان آمده بودند.

«موسسه سرزمین قصه‌های کهن» در اصفهان مجری جام باشگاه‌های کتابخوانی کودک و نوجوان در اصفهان است و برنامه اختتامیه را جذاب اما با اندکی تأخیر به دلیل عدم حضور به‌موقع برخی مسئولان برگزار کرد. در شروع برنامه دختربچه‌های خردسال با لباس محلی روی سن حاضر شدند و به بچه‌های کرمانشاه سلام دوستی و همدلی دادند.

راه‌اندازی جام باشگاه‌های کتاب‌خوانی

مؤسس سرزمین قصه‌های کهن، نخستین سخنران اختتامیه بود که سخنرانی‌اش را قصه وار و با لحنی خوش‌بیان کرد. فرحناز علیزاده روی سن آمد که پر از کتاب و انار و گل و نور شمع بود و صحبت‌هایش را با جملات کلیدی در مورد کتاب آغاز کرد و به اینجا رسید که «بیایید با کتاب‌ها بزرگ شویم» و به طرح این پرسش‌ها پرداخت که آیا اگر شعار می‌دهیم جهان از آن‌کسانی است که کتاب می‌خوانند به آن اعتقاد هم داریم و کتاب می‌خوانیم؟ آیا نمونه عینی برای این شعار وجود دارد؟ والدین کتاب‌خوان، مدیر، معاون، مسئول و خود ما به این جمله اعتقاد داریم و به آن عمل می‌کنیم؟

علیزاده ادامه داد: جواب این پرسش‌ها با خود شما، ولی ما برای اینکه کتاب و کتاب‌خوانی را ترویج دهیم از سال گذشته اول آبان با مشارکت آموزش‌وپرورش، کانون پرورشی فکری، شهرداری، نهاد کتابخانه‌ها و اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی، جام باشگاه‌های کتاب‌خوانی را راه‌اندازی کردیم و حاصل این فعالیت ثبت 95 باشگاه با 1200 دانش‌آموز عضو بود. امسال دومین جام را در 18 تیرماه زادروز مهدی آذر یزدی، نویسنده نامی حوزه کودک و نوجوان آغاز کردیم که با عضویت کمتری روبرو بودیم.

مؤسس سرزمین قصه‌های کهن اضافه کرد: به دلیل اینکه جام دوم در تابستان برگزار شد، دسترسی ما به دانش آموزان کمتر بود و این باور که فکر می‌کردیم درس و مدرسه مانع ورود دانش آموزان به جام باشگاه‌های کتابخوانی می‌شود را از بین برد. استقبال کم‌ دانش آموزان از دومین جام نشان داد، والدین زورشان بیشتر است و آن‌قدر بچه‌ها را در کلاس‌های فوق‌برنامه و تابستانی مشغول کرده‌اند که دیگر فرصتی برای کتاب‌خوانی ندارد. بااین‌حال در تابستان بیشتر مشارکت از سمت نهادهای مردمی بود.

کتاب‌خوانی در شهر

علیزاده با اشاره به برگزاری جلسات کتا‌بخوانی و بلندخوانی کتاب در سطح شهر تصریح کرد: در دومین جام باشگاه‌های کتابخوانی برنامه کتا‌بخوانی و بلندخوانی کتاب را در سطح شهر در دستور کار قراردادیم. این برنامه در میدان نقش‌جهان و با اتوبوس گردشگری در سطح شهر برگزار و با استقبال خوبی هم روبرو شد. به‌طوری‌که همچنان یک‌شنبه‌های آخر هرماه در میدان نقش‌جهان برای سه گروه سنی خردسالان، کودکان و نوجوانان کتابخوانی می‌کنیم. در این دوره از جام باشگاه‌های کتا‌بخوانی 88 باشگاه ثبت شد و 20 باشگاه مستندات فعالیت‌های خود را ارسال کردند.

برنامه‌های جذاب کتابخوانی

بعد از صحبت‌های خانم علیزاده، بچه‌های مدرسه موسیقی روی سن آمدند و با سازهای سنتی گوش دل را نوازش دادند. موسیقی که تمام شد ماهانا آقاداوودی، منتخب جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی کانون با قصه جذاب «هرچی خدا به خواد همون می شه» حضار را مجذوب کرد.

یکی از بخش‌های جذاب این اختتامیه نیز حضور نویسندگان کوچک در لابی سالن بود که قصه‌ها و متن‌های خودشان را به مدعوین عرضه می‌کردند. نوشته‌هایی که به گفته محمود ابراهیمی، مدیرکل امور اجتماعی استانداری اصفهان بسیار جذاب و گیرا بود. موضوعی که قاسمعلی فراست، نویسنده حوزه کودک نیز آن را تائید کرد.

تجلیل از فعالان باشگاه‌های کتابخوانی کودک و نوجوان

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان نیز در اختتامیه جام باشگاه‌های کتابخوانی کودک و نوجوان اصفهان با تشکر از کسانی که اهتمام به برگزاری جام باشگاه‌های کتاب‌خوانی داشتند به اهمیت کتاب و کتاب‌خوانی اشاره کرد و گفت: کتاب یار مهربان و بهترین دوست انسان است و جام باشگاه‌های کتاب‌خوانی فرصتی مناسب برای تعلیم کتا‌بخوانی به کودکان و نوجوانان است.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمدعلی انصاری افزود: در روایت داریم علمی که در کودکی آموخته شود مانند نقشی است که بر سنگ حک می‌شود و بنابراین لازم است فرهنگ کتاب و کتابخوانی را از سنین کودکی و نوجوانی به فرزندان خود بیاموزیم. لازم است از فرزندان ما از زمانی که نخستین کلمات را یاد می‌گیرند با کتاب آشنا کنیم و به این مهم اهتمام ورزیده و فرزندان خود را به کتاب عادت دهیم.

از برنامه‌های اختتامیه جام باشگاه‌های کتابخوانی اصفهان تجلیل از فعالان، مربیان، داوطلبان و کودکان باشگاه‌های کتابخوانی کودک و نوجوان شهر اصفهان، قصه‌گویی، شعرخوانی و کتاب‌خوانی کودکان عضو باشگاه کتابخوانی با حضور والدین آنها بود.

ارسال نظر

اخرین اخبار
پربیننده‌ترین اخبار