واردات، آفت جان بازار مصنوعات چوبی اصفهان

صنعت چوب اصفهان یکی از صنایع باسابقه و درآمدزا برای فعالان آن در سال‌های گذشته بوده است، اما این صنعت اصیل و قدیمی هم مانند سایر صنایع در دوره اخیر گرفتار رکودی بی‌سابقه شده و در حال حاضر صنعتگران این عرصه به‌شدت خواستار اصلاح وضعیت موجود هستند

مهناز احمدی - اصفهان امروز : صنعت چوب اصفهان یکی از صنایع باسابقه و درآمدزا برای فعالان آن در سال‌های گذشته بوده است، اما این صنعت اصیل و قدیمی هم مانند سایر صنایع در دوره اخیر گرفتار رکودی بی‌سابقه شده و در حال حاضر صنعتگران این عرصه به‌شدت خواستار اصلاح وضعیت موجود هستند، چراکه نابسامانی بازار مصنوعات چوبی داخلی با واردات بی‌رویه از چین و ترکیه دچار رکود شدیدتری شده و از سویی دیگر صادرات هم در این حوزه با موانع جدی مواجه است. معضل واردات براستی خطر بزرگی برای تولیدات داخلی به شمار می‌رود تا جایی که درهای پیش‌ساخته، ضد سرقت و صفحات ام‌دی‌اف خارجی جای تولیدات داخلی ما در این بخش را گرفته است و اکنون فعالان جامعه صنعت چوب استان روزهای بسیار سختی را سپری می‌کنند.

اجرای قانون‌های دست و پاگیر برای صادرات مصنوعات چوبی

حمید تاجمیر ریاحی، یکی از فعالان صنعت چوب که در حوزه تولید در و پنجره‌های چوبی فعالیت می‌کند دراین‌باره گفت: تولیدات ما مدت‌هاست که در انبارها بدون مشتری باقی‌مانده و در این شرایط واردات انواع مصنوعات چوبی بی‌کیفیت به کشور ادامه دارد و بازار فروش داخلی را برای ما سد کرده، از سویی دیگر برای صادرات محصولات خود به خارج از کشور هم با قانون‌های بسیار مشکل و دست و پاگیر روبرو هستیم که صرفه اقتصادی صادرات را از ما می‌گیرد. این فعال بازار مصنوعات چوبی ادامه داد: در اجرای قوانین مالیاتی نیز سخت‌گیری‌ها بسیار بیشتر از سایر استان‌های کشور است و اعتراض ما دراین‌باره هم تاکنون به‌جایی نرسیده است. او عنوان کرد: ناهماهنگی بین اعضای صنف مصنوعات چوبی استان و بی‌نظمی‌های موجود نیز مزید بر علت شده و قیمت محصولات با یکدیگر همخوانی ندارد که همین موضوع خریدار را دچار شک و تردید کرده و به سمت خرید مصنوعات چوبی وارداتی سوق می‌دهد. رئیس اتحادیه مصنوعات چوبی اصفهان نیز در این زمینه ضمن انتقاد از وضعیت موجود گفت: واحدهای تولید مصنوعات چوبی و حتی کارگاه‌های بسیار باسابقه یکی پس از دیگری در حال تعطیل و ورشکستگی هستند. محمد شادمند اذعان داشت: سازمان امور مالیاتی از بخش خصوصی غیرفعال خواستار دریافت مالیات است که این موضوع فعالان این صنعت را دچار سردرگمی و عجز کرده است.

از فعالان عرصه مصنوعات چوبی حمایت نمی‌شود

وی بابیان اینکه اکنون بیش از 70 درصد از این واحدها نیمه فعال و بقیه تعطیل‌شده‌اند، افزود: افزایش درصد مالیات بر ارزش‌افزوده، رکود ساختمان‌سازی، کمبود نقدینگی، واردات بی‌رویه اجناس، ورقه‌های چوبی و مصنوعات چوبی از علت‌های مهم ضرر و زیان این صنعت است و وجود کالای قاچاق و تورم رکودی شرایط سختی را برای تولیدکنندگان ایجاد کرده است. رئیس اتحادیه مصنوعات چوبی اصفهان تصریح کرد: اصفهان جزء استان‌های پیشتاز کشور در زمینه پرداخت مالیات محسوب می‌شود و این در حالی است که همواره در هنگام دریافت بودجه در ردیف آخرین استان‌های کشور قرار داشته است. شادمند عدم‌حمایت همه‌جانبه از تولیدات داخلی را مشکلی دیگر در این عرصه برشمرد و یادآور شد: فراهم کردن بازار فروش و کمک به فراهم کردن نقدینگی از طریق بانک‌های عامل و مهم‌تر از همه پیش‌بینی مالیات با نرخ صفر برای واحدهای تولیدی با شرایط ویژه که همه در قانون ذکرشده ولی اجرایی نشده است، می‌تواند درراه پیشرفت این صنعت و کنار زدن مشکلات کارآمد باشد.

فرسودگی ماشین‌آلات تولید مصنوعات چوبی در اصفهان

وی رکود ساختمان‌سازی را نیز بر وضعیت بازار مصنوعات چوبی مؤثر دانست و گفت: بدون شک ركود بازار مسكن دامن‌گير صنف مصنوعات چوبي شده است، زیرا این دو صنعت ارتباط تنگاتنگی با یکدیگر دارند و مسلم است تا زمانی که فضای کسب‌وکار این صنعت بهبود نیابد، وضعیت رکود این صنف نیز ادامه خواهد داشت. رئیس اتحادیه مصنوعات چوبی اصفهان ادامه داد: فرسودگی ماشین‌آلات این صنعت راه ایجاد خلاقیت را برای تولیدکنندگان بسته است و به دلیل مشکلات اقتصادی امکان به‌روز سازی تجهیزات را ندارند که در این میان حمایت دولت ضروری به نظر می‌رسد. شادمند در پایان صحبت‌های خود اظهار امیدواری کرد که صنعت اصیل مصنوعات چوبی استان بتواند به یاری مسئولان مربوطه همچنان گذشته سرپا بماند و به‌روزهای اوج خود بازگردد.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار