سرگيجه فدراسيون کشتي از معضل اسرائيل

شكست عامدانه عليرضا كريمي، کشتي‌گير وزن ٨٦ کيلوگرم تيم ملي آزاد اميد در رقابت‌هاي جهاني لهستان از حريف روسي‌اش براي روبه‌رونشدن با آزادکار اسرائيلي چند روزي است که فضاي ورزش کشور را ملتهب کرده است. انتشار فيلم باخت تعمدي او مقابل کشتي‌گير روس و متن تأثيرگذارش تأثر مردم از اين اتفاق را بيشتر کرد.

شكست عامدانه عليرضا كريمي، کشتي‌گير وزن ٨٦ کيلوگرم تيم ملي آزاد اميد در رقابت‌هاي جهاني لهستان از حريف روسي‌اش براي روبه‌رونشدن با آزادکار اسرائيلي چند روزي است که فضاي ورزش کشور را ملتهب کرده است. انتشار فيلم باخت تعمدي او مقابل کشتي‌گير روس و متن تأثيرگذارش تأثر مردم از اين اتفاق را بيشتر کرد.
کريمي که براي رويارونشدن با ورزشکار اسرائيلي از مدال طلا صرف‌نظر کرد؛ مجبور بود براي گرفتن مدال برنز با اين کشتي‌گير روبه‌رو شود که روي تشک حاضر نشد تا نماينده رژيم صهيونیستي به يک برنز بي‌دردسر برسد. او در گفت‌وگو با ايسنا درباره آن دقايق و فيلم منتشرشده گفت: «يک دقيقه مانده به پايان مبارزه يکباره ديدم مربيانم چلنج را انداختند و اعتراض کردند. وقتي اين صحنه را ديدم، به آنها گفتم من که جلو هستم و مشکلي نيست؛ پس چرا چلنج کرديد که آنها به من گفتند حريف اسرائيلي موفق به شکست کشتي‌گير آمريکايي شد و تو بايد به حريفت ببازي تا دور بعد به اسرائيل نخوري. وقتي اين حرف را شنيدم، دنيا روي سرم خراب شد». اين براي دومين‌بار بود که کريمي مجبور مي‌شد در مسابقات جهاني مقابل يک اسرائيلي حاضر نشود و يک مدال مهم را از دست بدهد. «آن زمان قهرمان آسيا هم شده بودم و به من گفتند به اندازه پاداش قهرمان جهان که ۴۰ سکه بود، به تو مي‌دهيم؛ اما وقتي پدرم پس از مسابقات جهاني ۱۳۹۲ با نامه فدراسيون کشتي به وزارت ورزش رفت و خواستار عمل مسئولان به قول‌شان شد، به او گفته بودند «به ما ربطي ندارد که پاداش کشتي‌نگرفتنش مقابل اسرائيل را بدهيم. برويد از هرکس که گفته با اسرائيل کشتي نگيريد، پاداش‌تان را بگيريد» در نهايت هم به جاي ۴۰ سکه فقط يک کارت هديه يک‌ميليون‌توماني دادند و تمام! قبول دارم اسرائيل ظالم است و ظلم مي‌کند؛ اما اگر باز هم مسئولان ورزش ما به‌راحتي زحمات من را ناديده بگيرند، ظلم نيست؟».
خادم به دنبال راه‌حل
پس از اين اتفاق، برخي از اهالي کشور به دلجويي از کريمي پرداختند. رسول خادم، رئيس فدراسيون کشتي هم در صحبت‌هايي از اتفاقي که براي کشتي‌گيرش رخ داد، ابراز نارضايتي کرد. او ديروز به روزنامه اعتماد گفت: «به نظر مي‌رسد مردم فلسطين هم از اين‌گونه ايثارها اطلاعي ندارند. در واقع دستگاه‌هاي مسئول نمي‌توانند در انعكاس اين فداكاري‌ها به‌خوبي عمل كنند».
رئيس فدراسيون کشتي همچنين صراحتا از مسئولان نظام خواست تا سياست تازه‌اي براي رويارونشدن ورزشکاران ايراني با اسرائيلي‌ها اتخاذ کنند. موضوعي که پيش‌از‌اين محمدرضا يزداني‌خرم، رئيس اسبق فدراسيون کشتي، نيز زماني که در رأس اين فدراسيون قرار داشت، با ارسال نامه‌اي به مقام معظم رهبري، خواستار بررسي درباره اين معضل شد. خادم در‌اين‌باره مي‌گويد: «امروز مهم‌ترين مشكل اين است كه غير از خود ورزشكاران اسرائيلي، كسي در دنيا متوجه نمي‌شود كه چرا ورزشكاران ايراني در برابر نمايندگان اسرائيل مبارزه نمي‌كنند و در نتيجه نه در ابعاد بين‌المللي برد لازم را دارد و نه در داخل تأثير‌گذاري گذشته را».
رسول خادم در واقع به نکته مهمي اشاره دارد. او عنوان مي‌کند هنگامي‌ که يک ورزشکار ايراني با حريف اسرائيلي مسابقه نمي‌دهد، هرگز اعلام نمي‌شود او به خاطر حمايت از مردم فلسطين اين کار را کرده؛ چراکه اين موضوع باعث محروميت ورزش ايران مي‌شود. پس اين اقدام ايراني هيچ‌گونه بازتابي پيدا نمي‌کند و تنها باعث موفقيت ورزشکار اسرائيلي و حذف ورزشکار ايراني شده است.
ابراهيم جوادي: اين معضل حل‌نشدني است
يكي از بزرگ‌ترين معضلات ورزش ايران در رويدادهاي بين‌المللي برخورد نمايندگان كشورمان با نماينده‌هاي اسرائيل است که به جز کشتي، در سال‌هاي گذشته براي رشته‌هاي ديگر مانند جودو، شمشيربازي، شنا، قايق‌راني و... مسئله‌ساز شده است. مسئله‌اي که از نظر ابراهيم جوادي، پيش‌کسوت کشتي آزاد بعيد است حل‌شدني باشد. او در واکنش به اتفاقات اخير تيم ملي کشتي آزاد در مسابقات جهاني لهستان به «شرق» گفت: «موضوع مسابقه‌ندادن با ورزشکاران اسرائيلي، مسئله‌اي است که بايد بزرگان نظام درباره آن به صورت کلي تصميم‌گيري کنند. چرا که فقط بحث کشتي نيست و رشته‌هاي ديگري هم بوده‌‌اند که از آن متضرر شده‌اند؛ اما به نظر من اين مشکل حل‌شدني نيست؛ چون نظام ما اصلا اسرائيل را به رسميت نمي‌شناسد».
جوادي در واکنش به صحبت‌هاي خادم مبني بر اينکه سياست تازه‌اي براي مقابله با اسرائيلي‌ها اتخاذ شود، افزود: «حرف‌هاي آقاي خادم درست است. ايشان بايد به همراه ساير رؤساي فدراسيون بنشينند، مذاکراتشان را انجام بدهند و اگر به جمع‌بندي رسيدند، نظراتشان را به گوش مقامات برسانند».
اسرائيل در سال‌هاي اخير سرمايه‌گذاري زيادي روي کشتي آزاد داشته و سعي کرده با جذب کشتي‌گيران روس، حضور فعالي در مسابقات جهاني و بازي‌هاي المپيک داشته باشد. حريف کريمي در همين رقابت‌ها که حاضر به مبارزه با او نشد، يک کشتي‌گير روسي‌الاصل بود.
خطر همچنان در کمين کشتي ايران است و ممکن است اين گوش شکسته روسي در رقابت‌هاي رده بزرگسالان براي حسن يزداني، قهرمان المپيک ريو دردسرساز شود و با يکديگر هم‌گروه شوند.
جوادي در‌اين‌باره مي‌گويد: «اسرائيل دشمن است و دنبال هر راهي است تا هم از نظر سياسي و هم از نظر ورزشي به ما لطمه بزند. آنها در تمام اوزان روس‌ها را جذب کرده‌‌اند تا بتوانند به المپيک و مسابقات جهاني برسند. اسرائيلي‌ها آرزو دارند تا به ايراني‌ها بخورند».
رسانه‌هاي صهيونيستي نيز روز گذشته از اتفاقات پيش‌آمده براي عليرضا کريمي در رقابت‌هاي کشتي زير ٢٣ سال جهان ابراز خوشحالي کردند. پايگاه خبري تايمز اسرائيل در واکنش به حرکت عليرضا کريمي نوشت: «بهترين راه ممکن براي کسب مدال جهاني اسرائيل فراهم شد». همچنين سايت‌هاي ديگر از‌جمله israelhayom به اين اتفاق واکنش نشان دادند و از کسب مدال برنز ورزشکارشان ابراز خوشحالي کردند.
در ايران اما موج دلجويي رسانه‌ها و نهادهاي مختلف از عليرضا کريمي ادامه دارد. فدراسيون کشتي هم يک امتياز ويژه براي او در نظر گرفت. شوراي فني تيم‌هاي ملي کشتي آزاد کشور اعلام کرد، اين آزادکار وزن ٨٦کيلوگرم مجوز حضور مستقيم در مرحله نهايي رقابت‌هاي انتخابي تيم ملي بزرگسالان را خواهد داشت.

منبع: شرق

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار