تعداد هتل های اصفهان باید پنج برابر شود

درحالی‌که انتصاب استاندار جدید اصفهان به مرز یک‌ماهگی خود نزدیک می‌شود سرانجام دیدار او با مدیران شهری برگزار شد

مینا عباسپور - اصفهان امروز : درحالی‌که انتصاب استاندار جدید اصفهان به مرز یک‌ماهگی خود نزدیک می‌شود سرانجام دیدار او با مدیران شهری برگزار شد و این در حالی است که در سیزدهمین جلسه علنی شورا در هفته گذشته، نایب‌رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان خطاب به استاندار اصفهان گفته بود نباید بگذارید که عدم دیدار اعضای شورای شهر با شما باعث ایجاد شایعاتی شود تا برخی فکر کنند مدیریت عالی استان به نقش و جایگاه شوراها عنایت لازم را نداشته است. علیرضا نصراصفهانی در این جلسه اعلام کرد که «مایل بودیم جزء نخستین نفراتی باشیم که به دیدار شما می‌آیند ولی حدود ۲۴ روز از حضور شما به‌عنوان استاندار در اصفهان می‌گذرد و هنوز افتخار دیدار شمارا نداشته‌ایم. تجربه های گران‌سنگ در این زمینه نشان می‌دهد که در مسیر پیش روی مدیریت شهری باید یار و یاور یکدیگر باشیم تا به موفقیت برسیم.» نصر که از این تأخیر دیدار ناخرسند بود یادآور شد که مدیریت شهری اصفهان دست همه خدمتگزاران و مردم را به گرمی می‌فشارد و درصدد آن است تا با هم‌افزایی قله‌های پیشرفت را فتح کند.

انتصاب اعضای شورا از یک حزب نشان از تغییر رویکرد مردم

اما درست چهار روز پس‌ازاین این جلسه یعنی پنجشنبه هفته گذشته، دیدار استاندار با شهردار و اعضای شورا انجام گرفت و در آن توصیه‌های مهمی از سوی استاندار به مدیران شهری اصفهان داده شد. به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی استانداری اصفهان، محسن مهر علیزاده در این دیدار ابتدا اظهار داشت: اصفهان شهری تاریخی و زیباست که متعلق به همه‌ ایران است و امیدواریم که بتوانیم آبادانی و نشاط را برای این شهر به ارمغان آوریم. انتخاب اعضای شورای شهر از یک حزب واحد در اصفهان نشان از تغییر رویکردها و اعتماد مردم است و همین موضوع مسئولیت اعضا را دوچندان می‌کند. مدیر ارشد استان بابیان اینکه مردم تا زمانی که این انتخاب درست را در اعضا ببینند و احساس کنند که اعضای شورا با خلوص نیت و دلسوزی به کار می‌پردازند اعتماد خواهند کرد، افزود: مردم باید بدانند که افراد منتخب آنان با دلسوزی و دانش روز و با اعتقاد به حقوق مردم و تقدم حقوق آنان و اولویت منابع به منافع ملی به صنفی عمل خواهند کرد که این امر باعث تکرار استقبال مردم خواهد شد ولی اگر مردم حس کنند که خواسته‌ها و مطالبات آنها برآورده نشده است دیگر اعتماد نخواهند کرد.انتخاب شهردار اصفهان از جمع ۶۰ نفری که قطعاً با سنجش موارد مهمی صورت گرفته است مسئولیت ایشان را چندین برابر سنگین‌تر خواهد کرد.

مزیت بودجه‌های شهری نسبت به استانی

مهرعلیزاده با اشاره به کمبود اعتبارات و تحقق بودجه اظهار داشت: بودجه‌ کل استان ازآنچه در شهر اصفهان هزینه می‌شود کمتر است و مدیریت استان باید با همین بودجه‌ اندک در جهت توسعه‌ مناطق محروم و هرگونه نیاز توسعه‌ای ازجمله آب، برق، گاز و غیره را پاسخ دهد. محسن مهرعلیزاده بابیان اینکه تصمیم‌گیری درباره بودجه در شهرداری‌ها بسیار متمرکز است؛ افزود: ۱۳ نفر از اعضای شورای شهر در این مورد تصمیم‌گیری می‌کنند درحالی‌که در مورد بودجه استانی تمامی دستگاه‌های اجرایی تصمیم‌گیری می‌کنند و در برخی از مواقع هزینه‌کرد بودجه‌ها مشخص است. راحتی کار و نزدیک بودن تصمیم به اجرا در شهرداری‌ها و شورای شهر و هزینه‌های شهری، مزیت بزرگی است که در اختیار شهرداری‌ها قرار دارد. وی مزیت سوم بودجه‌های شهری نسبت به بودجه‌ استانی را حیطه محدود عملکرد شهرداری‌ها خواند و افزود: در بودجه‌های استانی باید همه‌ شهرها و روستاها دیده شود و همین کار را به‌مراتب مشکل‌تر می‌کند. این سه ویژگی کار شورای شهر و شهرداری‌ها را بسیار آسان و درعین‌حال مهم و مسئولیت آنان را شنگین تر می‌کند و فرصت خوبی را برای خدمت در اختیار آنان قرار می‌دهد. مهرعلیزاده با تأکید بر اینکه بودجه‌ شهرداری‌ها باید به‌جا و در محل درست هزینه شود، افزود: در این صورت مردم از عملکرد شهرداری‌ها رضایت خواهند داشت و رضایت خداوند را نیز در پی خواهد داشت. وی بابیان اینکه این امر از بعد ملی بسیار اهمیت دارد، افزود: اصفهان ازنظر ملی شهری زیبا است و باید رشد متوازن داشته باشد و جاذبه و کشش ایجاد نماید و می‌تواند به‌عنوان یک الگوی شهرسازی و معماری و مدیریت شهری مطرح شود. محسن مهرعلیزاده بابیان اینکه طرح‌هایی از قبیل هوشمندسازی شهر باید در اصفهان اجرایی شود، افزود: می‌توانیم شهر اصفهان را به‌عنوان نخستین شهر هوشمند کشور معرفی کنیم و تجربه این طرح در کشورهای پیشرفته باید موردتوجه قرار گیرد. وی بابیان اینکه هزینه‌ اجرای این طرح از بسیاری از طرح‌های عمرانی کمتر است، گفت: اجرای این طرح‌ها نیازمند دانش مهندسی و طراحی مناسب است و هوشمند شدن شهر زمینه‌های رشد و توسعه را برای آینده فراهم می‌کند.

لزوم تعامل دوسویه بین شهرداری و استانداری

استاندار اصفهان با تأکید بااینکه یک تعامل؛ همکاری و همسویی بسیار جدی بین شهرداری و سایر نهادها و بویژه استانداری لازم است، گفت: این اعتقاد و باور رادارم که در همه زمینه‌ها بالاترین همکاری را با شورای شهر و شهرداری داشته باشم. مهرعلیزاده بابیان اینکه متأسفانه در بیشتر شهرهای بزرگ نبود درآمدهای پایدار بدهی‌های زیادی را برای شهرداری‌ها ایجاد کرده است، گفت: اگر فرصت و امکان استفاده از مازاد تراکم هم وجود داشته باشد به دلیل اینکه این کار برخلاف مصالح مردم و شهر و خیانت به آنان است، نباید انجام شود. وی افزود: نباید برای تأمین بودجه به سراغ درآمدهای نامتعارف رفت و با فشار واردکردن به مردم سعی در کسب درآمد داشت. محسن مهرعلیزاده با تأکید بر اینکه شهرداری‌ها باید با برنامه‌ریزی و طراحی، درآمد پایدار ایجاد نمایند، افزود: عوارض شهرداری‌ها باید با رعایت عدالت اجتماعی و به‌صورت منطقی افزایش یابد و باید با تفکیک شرایط اقتصادی افراد جامعه و مناطق مختلف، میزان عوارض شهرداری را تغییر داد. افزایش مبلغ عوارض شهرداری‌ها اگر با رعایت عدالت صورت گیرد مطلوب خواهد بود ولی نباید همه‌ فشارها بر روی افراد ضعیف جامعه باشد. مهرعلیزاده سرمایه‌گذاری بخش خصوصی را بسیار مهم دانست و افزود: باید بخش خصوصی به بخش‌های مختلف ازجمله تأسیس مراکز فرهنگی و گردشگری ورود پیدا کند و باید فرصت‌های موجود به درآمد تبدیل شود. وی بابیان اینکه بخش خصوصی بهتر و چالاک‌تر عمل می‌کند، افزود: شهرداری‌ها می‌توانند با مشارکت بخش خصوصی هم در تأمین درآمد پایدار کمک کنند و هم در راستای توسعه‌ شهر اقدام کنند. درآمد پایدار شهرداری‌ها باید با تکیه‌بر بخش خصوصی، پرهیز از تنگ‌نظری و خودبینی و حرکت همسو با برنامه‌ریزی‌های کلان توسعه استان و شهر باشد. استاندار اصفهان بابیان اینکه در دوره‌ گذشته برنامه آمایش سرزمین به تفکیک شهرستان‌ها تدوین‌شده است، افزود: باید محور برنامه‌های شهرداری نیز بر همین محور قرار گیرد.

توسعه شهرها انسان‌محور، هدفمند و بلندمدت باشد

مهرعلیزاده تأکید کرد: برنامه‌های توسعه‌ای شوراها و شهرداری‌ها باید انسان‌محور باشد و راحتی زندگی افراد جامعه و معیشت انسان‌ها و روان بودن زندگی در شهرها را مدنظر قرار دهد. وی با اشاره به اینکه باید توسعه‌ هدفمند و با نگاه بلندمدت باشد، افزود: توسعه‌ قطار شهری اصفهان حائز اهمیت است ولی باید در کنار آن توسعه قطار شهری شهرهای حومه ازجمله بهارستان، نجف‌آباد و شاهین‌شهر مدنظر قرار گیرد تا از بار ترافیکی که روزانه به اصفهان وارد می‌شود جلوگیری شود. مدیر ارشد استان خاطرنشان کرد: این‌گونه طرح‌ها انسان‌محور و هم بلندمدت‌نگر است و اولویت شهرداری نیز باید بر این‌گونه طرح‌ها قرار گیرد. استاندار اصفهان به توسعه‌ اقتصادمحور اشاره کرد و افزود: یکی از دستگاه‌هایی که با مسائل اقتصادی مواجه است شهرداری‌ها است که باید حول محور گردشگری که طبق برنامه‌ریزی‌ها در ۱۰-۱۵ سال آینده بیش از ۵۰ درصد درآمدهای استان را به خود اختصاص می‌دهد، فعال شوند. مهرعلیزاده بابیان اینکه بافت این شهر، گذشته و واقعیت‌های شهر اصفهان با گردشگری گره‌خورده است؛ افزود: اگر بخواهیم نگاه بلندمدت و اقتصادمحور داشته باشیم شهرداری‌ها باید در این مسیر گام بردارند و اصفهان این پتانسیل را دارد و باید مردم نیز در این مسیر تشویق به سرمایه‌گذاری شوند. محسن مهرعلیزاده افزود: حداقل ۵-۶ برابر تعداد هتل‌های موجود اصفهان نیازمند هتل هستیم و شهرداری‌ها باید با مشارکت بخش خصوصی هم زمینه‌ افزایش سرمایه‌گذاری‌ها را فراهم نمایند و هم درآمد پایدار ایجاد کنند و توسعه‌ گردشگری وظیفه‌ اصلی شهرداری‌ها در توسعه‌ شهری است.

لزوم توجه به شایسته‌سالاری در انتصاب مدیران

استاندار اصفهان در ادامه به لزوم شایسته‌سالاری در انتصاب مدیران اشاره کرد و افزود: شایسته‌سالاری یک اصل است و رئیس‌جمهور نیز در مصاحبه‌های اخیر خود بر این موضوع تأکید کرد و ذات انسان، حق و عدالت نیز بر شایسته‌سالاری استوار بوده است . وی بابیان اینکه نباید با در نظرگرفتن گرایش‌های سیاسی افراد، شایستگی آنها را سنجش کرد، افزود: اگر بتوانیم عدالت را در این باره رعایت کنیم اصلاح‌طلب بودن و منطقی بودن خود را ثابت کرده‌ایم و اگر با رویکرد دیگری رفتار کنیم مناسب رفتار اصلاح‌طلبانه نیست. مهرعلیزاده افزود: اینکه یک گرایش تأکید دارد که می‌تواند استان و کشور را رشد و توسعه دهد و از نیروهای خود استفاده کند طبیعی است ولی باید با به‌کارگیری تمام ابزارها در جهت استفاده‌ مطلوب از همه‌ نیروها استفاده کرد و در شرایطی که نیرویی با گرایش متفاوت ولی توانایی بالا وجود دارد بایستی از توانایی او برای توسعه‌ استان بهره برد. وی بابیان اینکه برخی از تصمیمات مدیریتی عکس‌العمل‌های اجتماعی را به دنبال دارد، افزود: حاشیه‌ها باعث می‌شود که فرصت‌های ایجادشده از بین برود و در هر اقدامی باید تدبیری اندیشیده شود که حاشیه‌ها به حداقل برسد. استاندار اصفهان بابیان اینکه در اصفهان مسائل فرهنگی از دیدگاه‌های مختلف مهم است، افزود: اصفهان مردمی متدین دارد و جامعه با این تدین شکل‌گرفته است و مردم می‌خواهند که باوجود تدین از همه‌ امکانات تفریحی و فرهنگی جامعه استفاده نمایند و بانوان نیمی از جامعه را تشکیل می‌دهند و نباید درباره حقوق این جمیعت جفایی صورت گیرد. محسن مهرعلیزاده بابیان اینکه مرکزیت اجتماعی جامعه و مدیریت خانواده‌ها و تربیت افراد جامعه توسط بانوان انجام می‌شود، افزود: همان بانوان نیز به یک سری از شرعیات واقف هستند که باید این امر کاملاً مدنظر قرار گیرد تا در جامعه هیچ‌گونه اختلاف‌نظر و حاشیه نداشته باشیم. مهرعلیزاده در ادامه به موضوع زاینده‌رود اشاره کرد و افزود: پیکر بی‌جان زاینده‌رود باعث ایجاد افسردگی در جامعه شده است و باید برای زنده شدن آن برنامه‌ریزی شود. وی افزود: وعده نمی‌دهم، چراکه باید کارهای بسیار انجام شود و بی‌توجهی چهار دهه اخیر در مورد زاینده‌رود را در چند سال مدیریت کرد. استاندار اصفهان اظهار داشت: در کمتر از یک ماه که در استانداری اصفهان حضور داشتیم بیشترین وقت من برای حل مشکل زاینده‌رود و تخصیص بودجه صرف شده است و امیدواریم که بتوانیم کارنامه‌ خوبی را در استان اصفهان از خود به جای بگذاریم.

ارسال نظر