افزایش میزان انتقال ایدز به وسیله ارتباط جنسی

کارشناس مسؤول برنامه ایدز دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با اشاره به راه‌های انتقال HIV گفت: بعد از تزریق با سرنگ مشترک، ارتباط جنسی در رتبه دوم قرار داد که وقتی با سال‌های قبل مقایسه کنیم میزان انتقال HIV به وسیله ارتباط جنسی رو به افزایش است.

کارشناس مسؤول برنامه ایدز دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با اشاره به راه‌های انتقال HIV گفت: بعد از تزریق با سرنگ مشترک، ارتباط جنسی در رتبه دوم قرار داد که وقتی با سال‌های قبل مقایسه کنیم میزان انتقال HIV به وسیله ارتباط جنسی رو به افزایش است.

مرجان مشکاتی در گفت‌وگو با فارس با اشاره به روز جهانی مقابله با ایدز، اظهار داشت: شعار جهانی این روز «سلامتی حقی برای همه» با اطلاع‌رسانی، پیشگیری، تشخیص زودهنگام، درمان و حمایت از بیماران HIV اعلام شده است.

وی افزود: آخرین آمار مبتلایان به این بیماری در کشور تا خرداد امسال، 36 هزار نفر بوده که از این تعداد 84 درصد مرد و 16 درصد زن هستند؛ تخمین زده می‌شود بیش از 66 هزار مبتلا وجود داشته باشد و این یعنی نیمی از بیماران شناسایی نشده‌اند که می‌تواند پیشگیری و درمان بیماری را سخت کند.

کارشناس مسؤول برنامه ایدز دانشگاه علوم پزشکی اصفهان ادامه داد: راه انتقال HIV به سه طریق ممکن است، انتقال خون آلوده، تماس جنسی و سرسوزن آلوده و از مادر به فرزند در طول بارداری، زایمان یا شیردهی و راه دیگری مانند تماس بدنی برای انتقال بیماری وجود ندارد.

*میزان انتقال ایدز به وسیله ارتباط جنسی رو به افزایش است

وی با بیان این که در ایران شایع‌ترین راه انتقال استفاده از سرنگ‌های معتادان تزریقی بوده و چون مردها بیشتر مصرف کننده هستند تعداد آن‌ها بیشتر است، گفت: بعد از تزریق با سرنگ مشترک، ارتباط جنسی در رتبه دوم قرار داد که وقتی با سال‌های قبل مقایسه کنیم میزان انتقال HIV به وسیله ارتباط جنسی رو به افزایش است؛ در رده بعدی انتقال بیماری از مادر به فرزند است.

مشکاتی با اشاره به این که حدود 12 درصد از راه انتقال ایدز «نامشخص» است، توضیح داد: این به معنی آن نیست که راه نامشخصی برای انتقال بیماری وجود دارد، نامشخص یعنی فردی که مراجعه کرده دلیل ابتلا خود را اعلام نکرده است، با این حال احتمال می‌رود که میزان زیادی از نامشخص‌ها هم از راه ارتباط جنسی باشد.

* از هر 10 مبتلا به ایدز 8 نفر مرد هستند

وی در خصوص تعداد مبتلایان در اصفهان گفت: تا پایان آبان ماه 743 بیمار در سطح استان اصفهان شناسایی شده‌اند که 83 درصد مرد هستند، انتقال از طریق تزریق آلوده 65 درصد و ارتباط جنسی 21 درصد است؛ همچنین 14 کودک زیر 15 سال که از مادر مبتلا شدند و 29 کودک از 29 مادر باردار که سالم هستند و قابل پیشگیری است شناسایی شده‌اند.

کارشناس مسؤول برنامه ایدز دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با بیان این که 70 درصد خانم‌ها بیماری را از همسر خود می‌گیرند، عنوان کرد: انجام آزمایش تشخیص HIV باید با رضایت صورت بگیرد چراکه در صورت مثبت بودن باید برای درمان مراجعه کند و این نقش اطلاع‌رسانی را برجسته می‌کند.

* HIV قابل پیشگیری است اگر زود شناسایی شود

وی با تاکید بر این که HIV یک بیماری عفونی است که اگر زود شناسایی شود قابل درمان است و این یعنی به مرحله ایدز نمی‌رسد، ادامه داد: کسی که می‌داند سابقه رابطه جنسی خطرناک داشته و یا در گذشته‌اش از سرنگ مشترک استفاده کرده باید آزمایش بدهد؛ البته در دوره ابتدایی یا پنهانی HIV امکان دارد آزمایش، بیماری را نشان ندهد این دوره بین 6 هفته تا 6 ماه به طول می‌انجامد.

*آزمایش HIV رایگان است

مشکاتی یادآور شد: برای مثبت شدن HIV سه تست نیاز است، وقتی آزمایش فرد مثبت شد تحت درمان قرار گرفته و خدمات مشاوره‌ای به او ارائه می‌شود، این خدمات در مرکز مشاوره شهید نواب صفوی در میدان احمدآباد به صورت کاملاً رایگان انجام می‌شود؛ پزشک، متخصص عفونی، روانشناس، مددکار، پرسنل آزمایشگاه و مامایی در این مراکز آماده ارائه خدمت به بیماران هستند.

وی در رابطه به درمان HIV توضیح داد: این بیماری داروی خوراکی دارد بعضی بیماران روزانه یک قرص و یا بیشتر زیر نظر پزشک مصرف می‌کنند، داروهای ایدز همگی خارجی بوده و عوارضشان نسبت به گذشته کمتر شده است، سیر درمان تا پایان عمر ادامه پیدا می‌کند.

کارشناس مسؤول برنامه ایدز دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در پاسخ به این سؤال که چرا آزمایش HIV جزء آزمایش‌های پیش از ازدواج نیست، گفت: چون شیوع ایدز در عموم پایین است آزمایش آن به صورت فراگیر نیست اما تشویق می‌کنیم عموم مردم به ویژه زوج‌های جوان تست را انجام دهند.

*انتقال خون کسی را به ایدز مبتلا نکرده است

وی در خصوص انتقال HIV از طریق اهدا خون آلوده عنوان کرد: به غیر از خون‌های وارداتی در دهه 60 که منجر به ورود ایدز به کشور شد، طی سالیان اخیر هیچ گزارشی مبنی بر ابتلا به HIV از طریق انتقال خون نداشته‌ایم، سازمان انتقال خون غربالگری لازم و دقیق را در این رابطه انجام می‌دهد.

مشکاتی با اشاره به اختصاص روز اول دسامبر (10 آذر) به موضوع ایدز در جهان، عنوان کرد: در یک‌هفته‌ای که از 8 تا 14 آذر ادامه دارد سعی داریم جامعه را به HIV حساس کنیم، اطلاع‌رسانی در این رابطه نقش مهمی برای درمان مبتلایان و پیشگیری از گسترش بیماری دارد.

به گفته کارشناس مسؤول برنامه ایدز دانشگاه علوم پزشکی اصفهان همکاری بین بخشی خوبی در مورد این بیماری وجود دارد و دفتر امور اجتماعی استانداری، شورای مبارزه با مواد مخدر، سازمان بهزیستی، معاونت فرهنگی اجتماعی شهرداری، اداره کل زندان‌ها، آموزش و پرورش، دانشگاه علوم پزشکی و اداره کار و رفاه اجتماعی همگی در این هفته برنامه‌هایی را با موضوع ایدز برگزار می‌کنند.

*سه شنبه‌های بدون خودرو با تِم ایدز

وی اضافه کرد: برنامه‌ها از سه‌شنبه هفته گذشته و همزمان با طرح سه‌شنبه‌های بدون خودرو در چهارباغ با رونمایی از پوستر آغاز شد، در این برنامه چند غرفه هم با هدف اطلاع‌رسانی، مشاوره، آزمایش، کاریکاتور، فعالیت مبتلایان و ... دایر شد تا شهروندانی که در این روز از پیاده راه چهارباغ عبور می‌کنند آشنایی بیشتری با ایدز پیدا کنند.

مشکاتی افزود: تئاتر خیابانی با محوریت HIV در نقاط مختلف شهر برنامه‌ریزی شده است؛ همچنین اتوبوسی با همکاری مرکز بهداشت و شهرداری در نقاط مختلف شهر مشاوره و تست را انجام می‌دهد، این اتوبوس تا سه‌شنبه 14 آذر فعالیت خواهد داشت.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار