گره بازار مسکن تنها به دست دولت باز می‌شود

مهمترین دغدغه این روزهای بازار اقتصادی کشور رکود بازار مسکن است که بسیاری از صنایع وابسته به خود را هم به رکود و نابسامانی کشانده است.

مهناز احمدی - اصفهان امروز : مهمترین دغدغه این روزهای بازار اقتصادی کشور رکود بازار مسکن است که بسیاری از صنایع وابسته به خود را هم به رکود و نابسامانی کشانده است. نگرانی و بلاتکلیفی مردم برای خرید مسکن و اطلاع از چگونگی قیمت آن ادامه دارد. حسام عقبایی رئیس اتحادیه املاک کشور در صحبت‌های اخیر خود اذعان داشت: هنوز سپرده‌های میلیاردی که در بانک‌ها خوابیده و سود می‌گیرند وارد بازار ساخت‌وساز نشده و این سرمایه‌های اندک نمی‌تواند تحرکی در بازار مسکن ایجاد کند. وی تأکید کرد: افزایش ۵ تا ۱۰ درصدی قیمت‌ها در بازار مسکن هرسال با توجه به نرخ تورم صورت می‌گیرد، امسال در‌‌ همان نیمه نخست سال، افزایش ۱۰ درصدی قیمت در کلان‌شهرها صورت گرفت و تا پایان سال جهش قیمتی نخواهیم داشت، زیرا بازار مسکن ظرفیت افزایش بیش از ۱۰ درصدی قیمت را ندارد.

بازار مسکن اصفهان؛ گرفتار رکود مزمن

رئیس اتحادیه املاک کشور در ادامه صحبت‌های خود درباره خروج از رکود بازار مسکن اینطور توضیح داد: شش سالی می‌شود که هیچ تحرکی در بازار مسکن به وجود نیامده است و ازاین‌جهت خروج از رکود به زمان بیشتری نیاز دارد؛ هرچند هرسال در فصل زمستان حجم قابل‌توجهی از معاملات مسکن کاهش پیدا خواهد کرد، اما در سال ۹۷ قیمت‌ها در بازار مسکن واقعی می‌شود. وضعیت مسکن در استان اصفهان به‌تبع سایر استان‌های کشور تکانی نخورده است و همچنان روزهای رکود و ایستایی را تجربه می‌کند. رئیس اتحادیه مشاوران املاک اصفهان دراین‌باره گفت: زنجیر رکود همچنان بر پای بازار مسکن اصفهان بسته‌شده و گمان نمی‌رود به این آسانی رهایی پیدا کند. رسول جهانگیری با اشاره به اینکه عده کمی از افرادی هم که می‌خواهند خانه بخرند متقاضی خانه‌های با متراژ کم هستند که معمولاً به‌سختی می‌توانند آن را پیدا کنند، عنوان کرد: اغلب افراد برای آغاز زندگی خود نمی‌توانند خانه‌های بزرگ بخرند و ساخت‌وسازهای کنونی متناسب با ذائقه و توان مالی مردم نیست.

رکود بازار مسکن شش‌ساله شد

جهانگیری ادامه داد: رکود مسکن وارد ششمین سال خود شده است و همچنان مردم برای خریدوفروش تمایلی از خود نشان نمی‌دهند. احمد تولا، رئیس انجمن انبوه‌سازان مسکن اصفهان نیز در این زمینه گفت: علیرغم شرایط جدید دولت برای اعطای وام مسکن هنوز هم مردم متقاضی خرید نیستند، زیرا توان مالی برای بازپرداخت وام را ندارند. تولا همکاری و حمایت دولت برای پویا شدن بازار مسکن را ضروری برشمرد و اظهار داشت: تا زمانی که دولت اراده نکند، بازار مسکن تکان جدی نخواهد خورد. وی بابیان اینکه وجود خانه‌های خالی به معنای بی‌نیازی از ساخت مسکن نیست، تصریح کرد: نیاز به مسکن به‌راستی در تمام استان‌ها احساس می‌شود و تعدادی از خانه‌های خالی از سکنه متعلق به سازمان‌های خصوصی هستند که مدیران آنها تنها چند ماهی از سال در این منازل سکنی می‌گیرند و

بقیه ایام سال خالی از سکنه هستند.

دولت مدیریت بازار مسکن را به دست بگیرد

رئیس اتحادیه مشاوران املاک اصفهان همچنان بسیاری از منازل خالی از سکنه را مسکن‌های مهر موجود در اطراف شهر دانست و افزود: مسلماً افراد نمی‌توانند منازلی بسیار دورتر از محل کار خود خریداری کنند، اما مسکن‌های مهر نزدیک شهر مانند بهارستان به‌راحتی به فروش رفتند، پس نمی‌توان گفت نیازی به ساخت مسکن نیست. تولا ضمن انتقاد از عملکرد دولت بیان داشت: در حال حاضر افراد بسیاری به خاطر رکود بازار مسکن بیکار شده‌اند و کارخانه‌های زیادی به ورشکستگی رسیده‌اند و دولت بایدتدبیرجدی کند. وی بابیان اینکه اگر وضعیت به همین منوال پیش برود، بسیاری از صنایع وابسته به مسکن هم دچار رکود جبران ناشدنی خواهند شد، گفت: رکود بازار مسکن به آخرین حد تحمل خود رسیده است و دولت باید هرچه سریع‌تر برای این معضل چاره‌اندیشی کند.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار