افزایش ۱۵ درصدی نرخ نان بخشی از مشکلات نانوایان را حل می کرد

عضو اتحادیه نانوایان شهرستان اصفهان با اعتقاد بر اینکه ممانعت از افزایش نرخ نان موجب ضایعات ۳۰ درصدی نان شده است، گفت: زیاد شدن ضایعات نان مربوط به دیروز و امروز نیست و علت نامرغوبی نان در ایران به دلیل تصمیمات نپخته استانداران و وزرای گذشته بوده که در نهایت موجب تخریب کیفیت نان در کشور شده است.

عضو اتحادیه نانوایان شهرستان اصفهان با اعتقاد بر اینکه ممانعت از افزایش نرخ نان موجب ضایعات ۳۰ درصدی نان شده است، گفت: زیاد شدن ضایعات نان مربوط به دیروز و امروز نیست و علت نامرغوبی نان در ایران به دلیل تصمیمات نپخته استانداران و وزرای گذشته بوده که در نهایت موجب تخریب کیفیت نان در کشور شده است.

محمدرضا خواجه در گفتگو با ایمنا پیرامون لغو دستور گرانی نان توسط رئیس جمهور اظهار داشت: متاسفانه رئیس جمهور تحت فشار مطبوعات و همچنین مخالفان خود، این تصمیم را اتخاذ و مجبور شد دستور لغو اجرای تغییر نرخ نان را براساس قیمت تمام شده را صادر کند.

وی تاکید کرد: لغو دستور گرانی نان با نرخ جدید توسط رئیس جمهور همانند پتکی بر کیفیت نان است و این تصمیم موجب افزایش ضایعات نان در کشور می شود.

عضو اتحادیه نانوایان شهرستان اصفهان تصریح کرد: غفلت و ممانعت از افزایش نرخ نان موجب شده که اکنون شاهد ضایعات ۳۰ درصدی نان باشیم.

ضایعات ۳۰ درصدی نان حاصل بی تدبیری مسئولان گذشته است

وی با بیان اینکه زیاد شدن ضایعات نان مربوط به دیروز و امروز نیست و علت نامرغوبی نان در ایران به دلیل تصمیمات نپخته استانداران و وزرای گذشته بوده که در نهایت موجب تخریب کیفیت نان در کشور شده است.

خواجه افزود: طی بررسی و تحقیقات مرکز مطالعات نانوایان ضایعات به دو دسته اساسی کنترل‌پذیر یا غیر قابل کنترل تقسیم می شود که هرکدام سه زیرمجموعه نان، آرد و گندم تقسیم می‌شوند.

وی ادامه داد: میزان ضایعات متعارف نان در دنیا ۱۳ درصد است که این آمار در اصفهان حدود ۱۵ درصد است.

حق نانوا را بخوریم، نان خوبی نخواهیم خورد

عضو اتحادیه نانوایان شهرستان اصفهان اضافه کرد: آموزش‌های ما به نانوایان در مورد جایگزین کردن جوش شیرین با مخمر، زمان پخت، زمان تخریب و بهداشت نانوا است.

وی تصریح کرد: همه این آموزش‌ها زمانی کاربردی است و نانوا به انجام همه آنان رغبت دارد که دولت هرسال نرخ نان را تعیین کند نه اینکه هر چهار سال یکبار نرخ بدهد، اگر حق نانوا را بخوریم، نان خوبی نخواهیم خورد.

خواجه با اشاره به صحبت‌های مقام معظم رهبری در سال ۷۸ در مورد علل ضایعات نان، بیان داشت: پس از سخنان رهبری در مورد ضایعات ۳۰ درصدی نان طی تحقیقاتی که صورت گرفت پایین بودن کیفیت گندم و آرد، کمی دستمزد و بالا بودن ساعت کار نانوایان و عدم سودآوری سرمایه‌گذاری در تولید نان مهم‌ترین علل ایجاد ضایعات بالا هستند.

افزایش ۱۵ درصدی نرخ نان بخشی از مشکلات نانوایان را حل می کرد

وی در پاسخ به این سوال که پیش از این اعلام شده بود که افزایش ۱۵ درصدی نرخ نان به معنای بهبود کیفیت نان نیست، گفت: این موضوع صحت دارد اما افزایش ۱۵ درصدی نرخ نان می توانست بخشی از مشکلات نانوایان را حل کند چرا که در حال حاضر قیمت یک نان با تعرفه دولتی و یا آزادپر تنها ۲۰۰ تومان تفاوت دارد.

مسئول کمیته آموزش اتحادیه نانوایان اصفهان افزود: به عنوان مثال قیمت تمام شده یک نان تافتون با وزن چانه ۲۰۰ گرمی، ۴۰۰ تومان است که اکنون ۲۱۰ تومان فروخته می شود اما این اختلاف قیمت موجب شده تا استانداردهای بهداشتی در نانوایان سقوط کند.


دستگاه های شاطرماشین کیفیت نان را بدتر می کند

وی اضافه کرد: ممانعت از افزایش نرخ نان در نهایت موجب فرار کارگران ماهر از این صنف، اخراج کارگران نانوا و استفاده از دستگاه های نامرغوب شاطرماشین می شود که کیفیت نان را بدتر از اکنون خواهد کرد و در نهایت موجب لغزش نانوایان و کاهش کیفیت و کمیت وزن چانه نان می شود.

خواجه با اعتقاد بر اینکه دولت باید نرخ نان را براساس قیمت تمام شده ارائه کند و در نهایت نظارت عالمانه بر آن داشته باشد، گفت: متاسفانه دولت طی چند سال گذشته به طور لجام گسیخته، مجوز کسب برای نانوایان غیرحرفه ای صادر کرده که نتیجه آن وجود نانوایان آزادپز با پخت نان غیر ایده آل است.

وی در پاسخ به این سوال که چرا نانوایان آزادپر موفق به بهبود کیفیت نان نشدند، بیان داشت: حذف فاصله صنفی و اعطای مجوز بی رویه به افراد غیرحرفه ای بجای ایجاد رقابت سالم، موجب رقابت ناسالم در گرانی نان بی کیفیت شد.

بی مهری دولت به شغل نانوایی طی ۴۰ سال گذشته

مسئول کمیته آموزش اتحادیه نانوایان اصفهان با انتقاد بر اینکه به دلیل بی مهری دولت به شغل نانوایی طی ۴۰ سال گذشته، کارگر حرفه ای در این صنف قحط الرجال شده است، تصریح کرد: متاسفانه تصمیمات غیرکارشناسانه موجب شده دود بی کیفیتی نان به چشم مردم برود در حالیکه دولت باید با ارائه نرخ به موقع در ابتدای هر سال مانع از پایمال شدن حقوق نانوایان می شد که در نهایت رشد کیفیت نان ملی را به همراه خواهد داشت.

وی گفت: متاسفانه لغو دستور گرانی نان موجب اعتراض نانوایان در شهرهای مختلف شده است اما به اعتقاد بنده این مشکل باید از طریق چانه زنی با نمایندگان مجلس حل و فصل شود.

خواجه با اشاره به اینکه به طور قطع طی هفته های آینده در خصوص افزایش نرخ نان جلساتی در سطح استانی و کشور برگزار خواهد شد، بیان داشت: تا زمانی که نظر رئیس جمهور پیرامون لغو دستور گرانی نان تغییر نکند نانوایان مجوز گرانی نان نخواهند داشت.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار