مطهری: شاهد نرمش مقامات در موضوع حصر هستیم

نایب رییس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه اراده مسئولین کشور بر حل موضوع حصر است، گفت که در حال حاضر نرمشی در مقامات کشور در موضوع حصر به وجود آمده است.

نایب رییس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه اراده مسئولین کشور بر حل موضوع حصر است، گفت که در حال حاضر نرمشی در مقامات کشور در موضوع حصر به وجود آمده است.

به گزارش ایسنا، علی مطهری در همایش بزرگداشت روز دانشجو که ظهر امروز (دوشنبه) در دانشکده مدیریت دانشگاه علامه طباطبایی برگزار شد، اظهار کرد: مساله مهم این است که در حال حاضر نرمشی در مقامات کشور در موضوع حصر پیدا شده، تصمیم بر این است که ان‌شاءالله این موضوع را حل کنند. به نظر می‌رسد اراده بر این است که این موضوع حل شود. همچنان که شاهد بودیم آقای کروبی سه چهار ملاقات داشتند و می‌خواهند فضا را باز کنند تا به حصر پایان دهند.

وی افزود: زمانی که چنین اراده‌ای وجود دارد باید همکاری کنیم تا بتوانند کارشان را انجام دهند، اگر در رسانه‌ها درباره این موضوع شلوغ‌کاری انجام شود ممکن است از نظرشان برگردند چرا که نمی‌خواهند بگویند این کار را تحت فشار انجام داده‌ایم. البته خودشان به این نقطه رسیده‌اند که حصر باید تمام شود. در ملاقات‌هایی که داشتیم هم موضع‌شان نسبت به گذشته تغییر کرده است.

نماینده مردم تهران در مجلس در پاسخ به سوال دانشجویی درباره تحرکات محمود احمدی‌نژاد و اطرافیان او، بیان کرد: خوش‌وقتیم از اینکه آنچه ما ۱۰ سال پیش می‌گفتیم و اصولگرایان همراهی نمی‌کردند، روشن شده است. من در مجلس هشتم فریاد زدم و سوال از رییس‌جمهور را مطرح کردم، اما اکثر اصولگرایان با آن همراهی نمی‌کردند و مخالفت می‌کردند و به ما حمله می‌کردند اما خودشان امروز همین حرف‌ها را می‌زنند تا جایی که یکی از افراد شاخص اصولگرا گفته احمدی‌نژاد از پایه‌های فتنه بود. آنها در سال‌های قبل هیچ وقت چنین اعترافی نمی‌کردند.

مطهری همچنین خاطرنشان کرد: ما بارها گفتیم اگر بنا بر محاکمه محصورین است احمدی‌نژاد هم باید همزمان با آنها محاکمه شود. الان طرفداران ایشان در آن دوره، همین حرف‌ها را می‌زنند و این مایه خوشبختی ماست که به اشتباهات گذشته خود اعتراف می‌کنند در حالیکه قبل از این به او تعصب داشتند و بر تخلفات‌شان چشم پوشیده بودند. اگر کسی به عنوان رییس‌جمهور می‌گوید من فلان قانون را قبول ندارم و آن را اجرا نمی‌کنم باید بلافاصله عزل شود.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سوال یکی از دانشجویان درباره حصر میرحسین موسوی، زهرا رهنورد و مهدی کروبی و عدم برگزاری دادگاه برای احمدی‌نژاد یادآور شد: درباره حصر بارها سخن گفته شده و شاید کسی به اندازه من در این باره سخن نگفته است. ما چیزی به نام حصر خانگی نداریم و خلاف قانون اساسی است و اگر هم در گذشته رخ داده آن هم تخلف است.

مطهری در پایان اضافه داد: حکم دادن توسط شورای عالی امنیت هم درست نیست. شورای عالی امنیت ملی می‌تواند در شرایط اضطراری و اولیه دستوری را بدهد. این مسئله می‌تواند به عنوان امر موقت در نظر گرفته شود ولی وقتی هیجانات از بین رفت ادامه حصر با شورای عالی امنیت ملی نیست و شورای عالی امنیت ملی نمی‌تواند برای افراد حکم و مجازات صادر کند. این برعهده قوه قضاییه است که این افراد را محکوم کند یا آزاد کند. اگر هم می‌خواهند مجازات شوند، باید در دادگاه علنی صالحه باشد.

مطهری در بخش دیگری از سخنرانی خود، با گرامیداشت هفته وحدت گفت: هفته وحدت به پیشنهاد آیت‌الله منتظری و تایید امام خمینی بوده و برکات خوبی هم داشته است هرچند وضعیت جهان اسلام از نظر وحدت اسلامی خوب نیست.

وی افزود: باید معنای وحدت اسلامی را بدانیم و در نظر داشته باشیم، همه از وحدت سخن می‌گوییم ولی منظور ما ممکن است با یکدیگر متفاوت باشد. بعضی‌ها منظورشان‌ از وحدت اسلامی این است که همه فرق اسلامی به یک مذهب روی بیاورند. تصور برخی این است که همه یک مذهب را انتخاب کنند و حول این مذهب متحد شویم. برخی‌ هم منظورشان است آن است که از مشترکات این مذاهب یک مذهب جدید بسازند و همه معتقد به این مذهب باشند.

این نماینده مجلس ادامه داد: منظور از وحدت اسلامی این است که همه مذاهب اسلامی معتقد به مذهب خودشان باشند ولی بر مشترکات تاکید کنند چرا که اشتراکات ما بیشتر از افتراقات است، ما دشمن مشترک داریم و منظور از وحدت اسلامی این است که همه فرق اسلامی در برابر دشمن مشترک جبهه متحد بسازنند.

مطهری با بیان اینکه اصل اختلاف شیعه و سنی بر سر جانشینی پیامبر اکرم (ص) است، تصریح کرد: این یک بحث تاریخی است و نباید به مسئله‌ای برای ایجاد اختلاف میان شیعه و سنی و کشت و کشتار یکدیگر تبدیل شود. بقیه اختلافات نیز اختلافاتی جزیی فقهی است. اگر اشتراکات را نگاه کنیم مشاهده می‌کنیم همه قائل به توحید معاد نبوت و... هستند.

نایب‌ رییس مجلس یادآور شد: اساسا الگوی وحدت اسلامی امام علی هستند، وقتی حق امام علی (ع) ضایع شد ایشان اعتراض نکرد و با ابوبکر و عمر نیز همکاری داشت و گفتند ما به خاطر مصالح جامعه اسلامی قیام نمی‌کنم.

وی در ادامه گفت: طبق گفته قران چهار عامل موجب انقراض امت‌هاست؛ اگر ظلم بر عدالت غلبه کند، آن جامعه باقی نمی‌ماند، اگر فساد در جامعه‌ای غلبه کند، آن جامعه حتما منقرض می‌شود و اگر ترک امر به معروف و نهی از منکر صورت بگیرد، حتما آن جامعه از بین می‌رود. همچنان‌که امت‌های زیادی به خاطر تفرقه و تشتت از بین رفته‌اند.

مطهری با بیان اینکه تفرقه و تشتت موجب از بین رفتن حکومت عثمانی شد، عنوان کرد: عثمانی یک کشور بزرگ قدرتمند اسلامی بود. کشورهای اروپایی از این کشور می‌ترسیدند و به همین خاطر اعراب را تحریک کردند و گفتند شما قوم برتر هستید و نباید تحت سیطره ترک‌ها باشید و نهایتا در جنگ اروپا و عثمانی عرب‌ها از پشت ضربه زدند و همین مسئله موجب حضور اروپایی‌ها در خاورمیانه و تقسیم‌بندی خاورمیانه شد و کشورهای کوچک و بزرگ و کشور جعلی اسرائیل را هم درست کردند، این مسئله ناشی از اختلاف و تشتت بود.

مطهری با اشاره به وضعیت امروز جهان اسلام تاکید کرد: این برادرکشی‌ها به نام الله اکبر و به نام اسلام است و دشمن در حال بهره‌برداری از آن است.

نایب رئیس مجلس با تاکید بر ضرورت آشنایی با سیره پیامبر (ص) و معصومین (ع) خاطرنشان کرد: متاسفانه ما شیعیان در مقایسه با اهل سنت توجه کمتری نسبت به پیامبر (ص) داریم؛ گویی تقسیم کاری شده و پیامبر اسلام (ص) برای اهل سنت و ائمه اطهار (ع) برای شیعیان هستند. این اصلا خوب نیست. ریشه و اساس پیامبر اسلام است.

وی افزود: باید از سیره و روش پیامبر (ص) درس گرفت. با اینکه به ایشان وحی می شد، پیامبر با اصحابش مشورت می‌کرد و یک نوع دموکراسی در رفتار ایشان وجود داشت. به اصحابش شخصیت می‌داد و به آنها یاد می‌داد که در امور اجرایی اهل مشورت باشید و نه استبداد.

فرزند شهید مطهری با انتقاد از دوری جامعه و دانشجویان از آثار شهید مطهری گفت: بعد از آثار امام (ره) باید به آثار شهید مطهری رجوع کرد. ایشان در کتاب سیره نبوی می‌گویند نباید برای دستیابی به اهداف به روش‌های نادرست توسل جست. مگر می‌شود برای ساخت مسجد به دروغ روی آورد؟ مگر می‌شود برای تشویق خواندن قرآن حدیث جعل کرد؟ ما نباید برای تبلیغ دین از وسیله نامقدس و دروغین استفاده کنیم. ممکن است در میان متجددین این حرف رایج باشد که هدف وسیله را توجیه می‌کند ولی این نادرست است.

این عضو فراکسیون امید مجلس در ادامه ضمن گرامیداشت ۱۶ آذر ، روز دانشجو، گفت: ۱۶ آذر سال ۳۲ بعد از کودتای ۲۸ مرداد و ایجاد یک فضای اختناق صورت گرفت. همیشه وقتی یک اعتراض در فضای اختناق صورت می‌گیرد ارزش بیشتری دارد؛ به عبارتی مانند نوری در تاریکی و جرقه‌ای در ظلمت و حاکی از روشن‌بینی اعتراض‌کنندگان است. نمونه اعلای آن قیام کربلا است که توده مردم نفهمیده بودند حقیقت اسلام از بین رفته و فقط پوسته‌ای از اسلام باقی مانده است.

مطهری ادامه داد: پیش از قیام عاشورا حج باشکوه بیشتری برگزار می‌شد و نماز جماعت و نماز جمعه هم برقرار بود ولی امام و پیشوا متوجه شد که اسلام از محتوا و هسته خود خالی شده و پوسته آن باقی مانده است. حرکت ۱۶ آذر نیز چنین حالتی داشت که در شرایط خفقان و ترس و وحشت رخ داد. نیکسون به دعوت شاه به تهران آمده بود و همان روز دانشجویان در اعتراض به کودتا و شرایط خفقان قیام کردند.

وی همچنین یاد شهدای ۱۶ آذر را گرامی داشت و گفت: اهمیت جنبش دانشجویی در این است که دانشگاه و دانشجو یکی از دیده‌بان‌های جامعه است که به موقع باید آژیر خطر را بکشد. تعبیر جنبش دانشجویی قبل از انقلاب نیز مطرح بود و امروز هم مطرح است. در ابتدای انقلاب نیز می‌گفتند آیا در این شرایط نیز نیازمند این تعبیر هستیم؟ برخی‌ می‌گفتند نیازی به جنبش دانشجویی نیست چون حکومت شاه از بین رفت ولی این حرف درست نیست و ما همیشه نیاز به جنبش دانشجویی داریم چون قدرت‌ها همیشه نیازمند نقد هستند و اگر تمرکز و نقدی بر قدرت نباشد، حکومت‌ها دچار فساد می‌شود.

نایب رئیس مجلس اضافه کرد: امام علی (ع) همیشه می‌گفت از من در آشکار و پنهان انتقاد کنید، این حرف از سوی کسی گفته می‌شود که معصوم است، ما دموکراسی را در حکومت امیرالمومنین (ع) مشاهده می‌کنیم. برخی‌ فکر می‌کنند خاستگاه دموکراسی، غرب است ولی دموکراسی را در حکومت امام علی (ع) مشاهده می‌کنیم چون دموکراسی در نحوه مواجهه حکومت‌ها با منتقدان و مخالفانش روشن می‌شود.

مطهری با اشاره به نحوه برخورد امام علی (ع) با خوارج نیز گفت: خوارج بزرگترین دشمنان امام علی (ع) بودند، در مسجد حضور می‌یافتند و برای ایشان مزاحمت ایجاد می‌کردند و در میان خطبه‌های ایشان از امام انتقاد می‌کردند. آنها آزاد بودند و امام نه آنها را زندانی کرد و نه حقوقشان را از بیت‌المال قطع کرد اما وقتی آنها دست به سلاح بردند و امنیت را از بین بردند، با آنها برخورد کرد.

وی با تاکید بر اینکه حکومت‌ها نیازمند نقد هستند، اضافه کرد: البته نقد هم آدابی دارد که باید رعایت شود. ما نباید نقد را با تخریب و لجن‌مال کردن اشتباه کنیم بلکه نقد حد واسطه‌ای میان تخریب و لگدمال کردن دیگران و تملق و چاپلوسی است. جنبش دانشجویی هم برای نقد کردن باید این شرایط را پیدا کند.

ارسال نظر