مناسب‌ترین زمان برای تزریق واکسن کزاز

یک داروساز با بیان این‌که کزاز یک بیماری باکتریایی جدی است که منجر به گرفتگی عضلانی شدید و مرگ می‌شود، گفت: اگر دوران کودکی واکسن کزاز را دریافت نکردید به پزشک یا نزدیک‌ترین مرکز بهداشت مراجعه و واکسن نوع بالغان را تزریق کنید

یک داروساز با بیان این‌که کزاز یک بیماری باکتریایی جدی است که منجر به گرفتگی عضلانی شدید و مرگ می‌شود، گفت: اگردوران کودکی واکسن کزاز را دریافت نکردید به پزشک یا نزدیک‌ترین مرکز بهداشت مراجعه و واکسن نوع بالغان را تزریق کنید. به گزارش ایران پزشک، کیمیا حمیری گفت: نامباکتری عامل این بیماری، کلستریدیوم تتانی است که در خاک، غبار و مدفوع حیوانات یافت می‌شود و در صورت قرار گرفتن باکتری در یک زخم، تولید سم کرده که با عملکرداعصاب و عضلات تداخل دارد. این سم بر عملکرد سیستم عصبی اثر می‌کند و باعث گرفتگیعضلانی شدید می‌شود. با تزریق واکسن کزاز و ایمن شدن در برابر سم آن می‌توانیم ازبیماری کزاز پیشگیری کنیم.

چه گروهی در معرض خطر کزاز قرار دارند؟
وی افزود: بیماری کزاز گروه‌هایی از جامعه مانندکشاورزان و آهنگران که با خاک و فلزات آلوده در تماس هستند را بیشتر در معرض قرارمی‌دهد. همچنین در بیشتر مواقع کزاز در افراد غیر ایمن و کسانی که واکسن یادآورکزاز را طی ۱۰ سال گذشته دریافت نکرده‌اند نیز رخ می‌دهد . درنتیجه زدن به‌موقع این واکسن در دوران کودکی و بزرگ‌سالی بسیار حائز اهمیت است.
این داروساز ادامه داد: در کودکان کمتر از هفت سال،واکسن سه‌گانه دیفتری ، کزاز و سیاه‌سرفه، تزریق می‌شود که فرد را در برابر سه بیماری، دیفتری، سیاه‌سرفه و کزاز ایمن می‌کند. آخرین‌مدل اینواکسن شامل دیفتری، سم کزاز و سیاه‌سرفه است؛این واکسن شامل پنج دوز است که به‌طورمعمول در بازو یا ران اطفال تزریق می‌شود و سنین تزریق واکسن در دو ، چهار ، شش و ۱۵ تا ۱۸ ماهگی، چهارتا شش‌سالگی است.
حمیری بیان کرد: در کودکان بیشتر یا مساوی هفت سال و کمتر از ۱۱ سال، واکسن کزاز بالغان (کزازهمراه با دیفتری) تزریق می‌شود و از ۱۱ تا ۶۴ سال، در افرادی که هرگز واکسن دریافت نکرده‌اند، واکسن کزاز ، دیفتری و سیاه‌سرفه به واکسن کزاز بالغان ارجحیت دارد؛ همچنین در افراد بالای ۶۴ سال سم کزاز استفاده می‌شود. بزرگ‌سالان باید به‌طور مرتب هر ۱۰ سال یک‌بار، یک دوز واکسن یادآور کزاز بالغان را تزریق کنند.

زخم‌هابررسی می‌شوند
این داروساز اظهار داشت: در زخم‌های سطحی و تمیز، سابقه واکسیناسیون بیماربررسی می‌شود؛ اگر از آخرین نوبت تزریق واکسن کمتر از ۱۰ سال سپری‌شده باشد،هیچ اقدامی انجام نمی‌شود و اگر بیش از ۱۰ سال باشد، واکسن تزریق می‌شود؛ در زخم‌های عمیق و کثیف، اگر سابقه واکسیناسیون بیش از پنج سال باشد، واکسن تزریق می‌شود.
حمیری با بیان این‌که پیشگیری از کزاز باید در سریع‌ترین زمان ممکن، پس ازیک زخم تجویز شود، گفت: حتی باید به بیمارانی که دیرتر برای مراقبت‌های پزشکیا رائه می‌شوند نیز تزریق شود، زیرا دوره رشد باکتری بسیار متغیر است؛ بیشتر موارد طی هشت روز اتفاق می‌افتد، اما می‌تواند بین سه تا ۲۱ روز متغیر باشد.
وی به افرادی هم که سابقه واکسیناسیون کزاز ندارند یا از وضعیت واکسیناسیون خود مطمئن نیستند، توصیه کرد: هر نوع زخمی، چه سطحی و چه عمیق که داشته باشید،بدون استثنا واکسن زده می‌شود، همچنین اگر دوران کودکی واکسن کزاز را دریافت نکردید به پزشک یا نزدیک‌ترین مرکز بهداشت مراجعه و واکسن نوع بالغان راتزریق کنید.
ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار