هزینه ۱۵ هزار میلیارد تومانی برای نگهداری جاده

مدیر کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان اصفهان گفت: استان اصفهان با داشتن ۱۱ هزار و ۵۰۰ کیلومتر جاده برای نگهداری نیازمند ۱۵ هزار میلیارد تومان است.

مدیر کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان اصفهان گفت: استان اصفهان با داشتن ۱۱ هزار و ۵۰۰ کیلومتر جاده برای نگهداری نیازمند ۱۵ هزار میلیارد تومان است.

به گزارش ایمنا داریوش امانی امروز چهارشنبه به مناسبت هفته حمل و نقل، رانندگان و راهداری در جمع خبرنگاران، اظهار کرد: صنعت حمل و نقل گویای اهمیت خود و یکی از محورهای توسعه و زیربنایی کشور و همچنین پیش درآمد آن جاده و راه است.

وی با بیان اینکه استان اصفهان شاهراه کلیدی و کریدور شمال به جنوب و شرق به غرب کشور است، افزود: این استان رتبه یک جابجایی بار را به خود اختصاص داده و بعد از آن استان‌های جنوبی به دلیل واردات بار قرار دارند.

مدیر کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان اصفهان افزود: استان اصفهان در بخش مسافر با داشتن بیشترین ناوگان در رتبه چهارم کشور قرار دارد و علاوه بر سرویس‌دهی ستاد اربعین در مرزهای چذابه و شلمچه، نیروهای خود را در مرز مهران نیز مستقر کرده همچنین در بخش ماشین آلات راهسازی معین استان ایلام است.

وی با اشاره به کمک‌های این اداره در زلزله کرمانشاه، گفت: در همان دقایق نخست زلزله، از راه‌های استان آذوقه، تجهیزات و ... به مرزهای کرمانشاه و سرپل ذهاب منتقل شد و تاکنون نزدیک به ۸۰۰ دستگاه کامیون و تریلی از جاده‌های استان به مناطق زلزله زده اعزام شده است.

امانی همچنین در خصوص راهداری زمستانه، اظهار کرد: تاکنون دو بار برف‌روبی در راه‌های سمیرم، فریدن، فریدون شهر، داران و ... انجام شده همچنین گردنه کلوسه دوبار بازگشایی شده است.

وی با تاکید بر اینکه تمام راهدارخانه‌های استان تا پایان فصل زمستان به طور کامل تجهیز هستند، گفت: با ادغام اداره حمل و نقل و پایانه و راهداری مشکلات این مجموعه دو چندان شد به گونه ای که قبل از آن راهداران هفت ماه حقوق خود را دریافت نکرده بودند و بعد از ادغام بدهی آنها به ما منتقل شد؛ با این وجود سال گذشته خللی در کارها ایجاد نشد.

مدیر کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان اصفهان اظهار کرد: سال گذشته ۳۲۳ کیلومتر راه‌های استان با اعتباری بالغ بر ۶۴ میلیارد تومان روکش آسفالت شد همچنین در ۹ ماهه امسال ۸۲ کیلومتر روکش آسفالت و ۱۵۲ کیلومتر با اعتبار ۲۰ میلیارد تومان اصلاح شیب شیرانی انجام شد.

وی با اشاره به اینکه اعتبار سال گذشته این اداره نزدیک ۲۶ میلیارد تومان بود، افزود: با پیگیری‌های صورت گرفته در سال جاری اعتبار استانی این بخش با رشد ۱۱۵ درصدی به ۱۵۷ میلیارد تومان افزایش یافت که تاکنون ۳۳ درصد آن تخصیص یافته است.

امانی با بیان اینکه در حال حاضر بدهی راهداران این اداره از هفت ماه به پنج ماه کاهش یافته است، تصریح کرد: در بخش اعتبارات ملی رقم ۱۰۰ میلیارد تومان برای این اداره درنظر گرفته شد که تاکنون ۴۰ درصد آن تخصیص یافته است.

وی همچنین با اشاره به نقاط حادثه خیز استان، گفت: در استان اصفهان ۱۰۹ نقطه حادثه خیز شناسایی شد اما ۶۷ نقطه آن در تهران مورد تایید قرار گرفت و اکنون ۱۳ نقطه مورد تایید نهایی برای اجرا قرار گرفته است.

مدیر کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان اصفهان افزود: نصب ۱۵ هزار علائم ایمنی راه‌ها، علائم اخطار، خط‌ کشی ۲۳۰۰ کیلومتر راه، ایمن سازی اضطراری راه‌ها از مهمترین اقدامات حوزه حمل و نقل استان اصفهان بوده است.

وی در خصوص بار بدون بارنامه و برخورد با این موضوع، اظهار کرد: میزان برخورد با بار بدون بارنامه در استان اصفهان ۳۰۰ درصد رشد داشته و در سال جاری نزدیک به ۲۶۰۰ پرونده در این باره تشکیل شده است.

امانی همچنین تاکید کرد: با توجه به بهبود شرایط اقتصادی کشور و فروش تولیدات دپو شده ذوب آهن و فولاد مبارکه، میزان جابجایی بار در راه های استان اصفهان افزایش یافته است.

وی با بیان اینکه در هشت ماه نخست امسال با انجام ۷۸۵ هزار سفر، ۹ میلیون و ۷۷۰ هزار نفر جابجا در استان شده اند، افزود: در این مدت تعداد بارنامه‌های صادر شده یک میلیون و ۸۹۹ هزار مورد بوده که تناژ حمل آنها ۳۱ میلیون و ۳۴۴ هزار تن بوده است همچنین برای اضافه تناژ ۳۰۰۷ هزار بارنامه تخلف ثبت شده است.

مدیر کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان اصفهان گفت: در این مدت تعداد متوفیان جاده‌ای ۳۰۴ نفر، متوفیان راه‌های روستایی ۱۷ نفر ثبت شده و ۱۰ هزار و ۳۴۴ پروانه بارنامه صادر و ۴۵ مدرسه حاشیه راه‌ها ایمن سازی و ۶۵۰۰ دانش آموز در این خصوص آموزش و ۶۰ مدرسه ایمن‌سازی فیزیکی شده است.

وی با بیان اینکه هوشمندسازی جاده‌ها یکی از اهداف سازمان راهداری و حمل و نقل است، افزود: در این خصوص از ۶۴۰ دوربین نظارت تصویری جاده ای کشور ۵۰ دوربین در راه‌های استان و از ۳۴ باسکول در حال حرکت (WIM) کشور چهار دستگاه در راه های استان قرار دارد.

امانی با اشاره به اینکه نرخ تردد در ۹ ماه نخست امسال در مقایسه با سال گذشته در کشور ۱۰.۷ درصد بوده که در استان اصفهان ۱۵.۴ درصد است، تاکید کرد: موضوع ایمنی از جمله اهداف مهم این اداره کل است و زیرساخت‌هایی چون نصب علایم، رفع نقاط حادثه خیر، نصب نیوجرسی و روکش آسفالت در این راستا انجام شده است.

وی با بیان اینکه در بخش جابجایی مسافر نسبت به سال گذشته ۶ درصد کاهش، تعداد بارنامه صادرشده با ۵.۲۱ درصد کاهش، تناژ جابجایی بار با هفت درصد افزایش، ایمنی مدارس با ۳۷ درصد رشد و ایمن‌سازی فیزیکی مدارس با ۱۶۰ درصد رشد روبرو هستیم.

مدیر کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان اصفهان یادآور شد: موضوع اضافه تناژ بار علاوه بر احتمال قاچاق، به جاده ها و راه‌های استان و کشور آسیب می‌رساند و عمده بارها مصالح ساختمانی و سنگ است.

وی افزود: یکی از مزایای سامانه سپهتن، کنترل کامیون‌ها در بحث اضافه بار، بارنامه و ... است البته رانندگان به شدت مخالف این سامانه هستند.

امانی افزود: سامانه ۱۴۱ وزارت راه و شهرسازی شکایات کشوری و استانی مربوط به راه‌ها را ثبت می کند.

وی همچنین در خصوص هزینه‌های نگهداری راه‌ها، اظهار کرد: ما سرمایه خاموشی دراستان داریم که صرف بخش‌های مختلف می شود؛ استان اصفهان با داشتن ۱۱ هزار و ۵۰۰ کیلومتر جاده برای نگهداری نیازمند ۱۵ هزار میلیارد تومان است؛ البته در بین کارشناسان اختلاف است که ۳ تا ۵ درصد آن صرف نگهداری راه‌ها می‌شود و در مجموع نگهداری راه‌های ما نیازمند ۴۵۰ میلیارد تومان است.

مدیر کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان اصفهان با اشاره به اینکه هزینه حقوق راهداران در هر ماه ۱.۵ میلیارد تومان است که از محل اعتبارات استانی و ملی تامین می، شود، تاکید کرد: قرار است تاپایان امسال معوقات راهداری در استان به روز شود.

وی با بیان اینکه عمده دلیل تصادف‌های جاده‌ای به دلیل خواب آلودگی و خستگی راننده است، اظهار کرد: در این راستا ۴۳ مجتمع خدمات رفاهی در حال بهره برداری، ۲۶ مجتمع در حال ساخت و ۳۰ مجتمع دیگر به دنبال استعلام و امورات اداری برای ساخت است و محورهای استان اکنون در ساخت مجتمع‌های خدمات رفاهی اشباع شده اند.

امانی با بیان اینکه طول آزادراه‌ها و بزرگراه‌های استان به ترتیتب ۳۹۹ و۱۶۹۵ کیلومتر است، افزود: استان اصفهان دارای ۶ پایانه کالا، ۲۶ پایانه مسافربری و ۴۵۹ شرکت حمل ونقل بار، ۴۸ هزار راننده و ۳۶ هزار ناوگان باری است و ۴۴ میلیون تن جابجایی بار دارد.

وی اظهار کرد: سن ناوگان بخش باری استان اصفهان ۲۳.۴ سال، ناوگان اتوبوس ۱۲.۴ سال، سواری ۵.۷ سال و مینی‌بوس ۲۴ سال است.

مدیر کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان اصفهان تاکید کرد: تعداد ناوگان فرسوده در بخش مسافری، اتوبوس و سواری و مینی‌بوس نامناسب و فرسوده و میانگین سن کامیون‌های استان نزدیک ۲۳ سال است.

ارسال نظر

اخرین اخبار
پربیننده‌ترین اخبار