آمار بیماران سوخته در ایران بسیار بالاست

رئيس مرکز تحقيقات سوختگي دانشگاه علوم پزشکي ايران با اشاره به اينکه خودسوزي در ايران در حال افزايش است، گفت: سالي 30 هزار بيمار بر اثر سوختگي بستري مي‌شوند، در حالي فقط هزار و 350 تخت سوختگي در کل کشور وجود دارد.

رئيس مرکز تحقيقات سوختگي دانشگاه علوم پزشکي ايران با اشاره به اينکه خودسوزي در ايران در حال افزايش است، گفت: سالي 30 هزار بيمار بر اثر سوختگي بستري مي‌شوند، در حالي فقط هزار و 350 تخت سوختگي در کل کشور وجود دارد.

محمدجواد فاطمي، رئيس مرکز تحقيقات سوختگي دانشگاه علوم پزشکي ايران درباره وضعيت امکانات و تجهيزات براي درمان سوختگي در کشور گفت: مشکلاتي که در درمان سوختگي وجود دارد، در ساليان طولاني ايجاد شده، بنابراين نمي‌توان انتظار داشت يک دولت يا يک وزير بتواند اين مشکلات را برطرف کند، اما بايد اميدوار بود که هر مسئولي که مي‌آيد؛ گام موثري در اين جهت بردارد و مشکلي که 40 سال است به راحتي فراموشش کرديم؛ بتوانيم حلش کنيم.

او ادامه داد: طبق برآورد وزارت بهداشت ما بايد تا انتهاي سال 94 تخت‌هاي سوختگي را به دو هزار و 400 تخت در سراسر کشور مي‌رسانيدم. اگر فرض را بر اين بگيريم که تا پايان سال 96 فرهنگ مردم ارتقا پيدا کرده و آتش سوزي‌ها نيز کمتر اتفاق افتاده، باز هم تخت کم مي‌آوريم.

وضعيت تخت‌هاي سوختگي فجيع است

فاطمي افزود: در حال حاضر فقط هزار و 350 تخت سوختگي در کشور وجود دارد؛ يعني حدود هزار و 50 تخت تا پايان سال 94 کم داشتيم. همچنين تعداد کمي از اين تخت‌هاي موجود استانداردهاي لازم را دارند و اغلب اين تخت‌ها غيراستاندارد هستند. تعداد خيلي زيادي از تخت‌ها هم وضع فجيعي دارند و اصلا مناسب بستري کردن و مراقبت از يک بيمار سوخته نيستند.

فقط 150 تخت ICU براي بيماران سوخته در سراسر کشور وجود دارد

رئيس مرکز تحقيقات سوختگي تهران با بيان اينکه قرار بود تا پايان سال 94 تعداد تخت‌هاي ICU نيز به 450 برسد، گفت: متاسفانه فقط 150 تخت ICU براي بيماران سوختگي در سراسر کشور وجود دارد. بنابراين دو سوم تخت‌ ICU و حدود 50 درصد تخت معمولي کم داريم. علاوه بر کمبود و استاندارد نبودن تخت‌ها با کمبود و غيراستاندارد بودن تجهيزات نيز در اين بخش مواجه هستيم؛ يعني پانسمان‌ها و ساير اقلام مورد نياز براي بيماران سوختگي هم وضعيت خوبي ندارد.

مرگ و مير بر اثر سوختگي بسيار بالاست

فاطمي با بيان اينکه مرگ و مير بر اثر سوختگي بسيار بالاست، گفت: افرادي هم که بعد از سوختگي زنده مي‌مانند عارضه‌هاي جدي پيدا مي‌کنند و تا آخر عمر درگير اين عوارض هستند. بنابراين وضع سوختگي کشور اصلا خوب نيست.

امکانات و تجهيزات براي بيماران سوخته تا امروز محقق نشده است

او با اشاره به عملکرد دولت در اين زمينه خاطرنشان کرد: دولت تا حدودي اقداماتي در اين زمينه انجام داده است، اما نه آنقدري که مورد انتظار بوده است. در اين سال‌ها استانداردسازي تخت‌ها و تجهيزات، تهيه امکانات و پانسمان‌هاي نوين براي بيماران و بيمه برخي اقلام و کاردرماني از جمله انتظاراتي بوده که دولت بايد به آن‌ها توجه مي‌کرده، اما متاسفانه هيچ کدام از اين موارد تا امروز محقق نشده است.

بيماران سوختگي بيمه ندارند

رئيس مرکز تحقيقات سوختگي کشور تاکيد کرد: طرح تحول سلامت توانست تا حدودي به بيماران سوختگي کمک کند اما تا زماني اين بيماران بيمه نشوند مشکلي برطرف نخواهد شد.

آمار بيماران سوخته در ايران بسيار بالاست

فاطمي با بيان اينکه ايران در سال 30 هزار بيمار سوختگي دارد، گفت: اين آمار نسبت به جمعيت ايران بسيار بالاست، زيرا اين 30 هزار نفر بيماران بستري هستند که سوختگي‌هاي شديد و وسيع داشتند.

رئيس مرکز تحقيقات سوختگي به افزايش آمار سوختگي در فصل زمستان اشاره کرد و گفت: در حال حاضر انجمن ققنوس با همکاري مرکز تحقيقات سوختگي براي پيشگيري در تلاش هستند. همچنين روز اول دي به عنوان روز ملي پيشگيري از سوختگي در وزارت بهداشت مصوب شده و اميدواريم مراحل اجرايي آن زود‌تر انجام شود تا بتوانيم آخرين روز پاييز و اولين روز زمستان برنامه‌هايي براي پيشگيري از سوختگي اجرا کنيم.

نبود آنتي‌بيوتيک‌ها و پانسمان‌هاي جديد از عوامل مرگ بيماران

فاطمي ادامه داد: کمبود نيروي انساني، کمبود تجهيزات، استاندارد نبودن بيمارستان‌ها، وجود ميکروب‌هاي مقاوم در بخش‌هاي سوختگي، استفاده نا‌به‌جا از آنتي‌بيوتيک‌ها، نبودن آنتي‌بيوتيک‌هاي جديد و عدم وجود پانسمان‌هاي نوين علت‌هاي عدم کنترل عفونت بعد از سوختگي است. تعداد زيادي از بيماران سوختگي به علت عفونت‌هاي شديد جان خود را از دست مي‌دهند.

رئيس مرکز تحقيقات سوختگي دانشگاه علوم پزشکي ايران تصريح کرد: سوختگي‌هاي شيميايي دو دسته هستند؛ افرادي که در محيط‌هاي صنعتي دچار سوختگي شيميايي مي‌شود و دسته دوم افرادي که در معرض اسيدپاشي و انتقام جويي قرار گرفتند. کساني که مورد اسيدپاشي قرار مي‌گيرد به علت رسانه‌اي شدن بيشتر مورد توجه هستند که حدود يک درصد از بيماران را تشکيل مي‌دهند.

اعلام استان‌هايي که خودسوزي در آنها شايع است

او با اشاره به افزايش خودسوزي در کشور گفت: خودسوزي در برخي استان‌ها مانند ايلام، کردستان، کرمانشاه، سيستان و بلوچستان و شمال خوزستان بسيار شايع است و جزو فجيع‌ترين نوع سوختگي‌ها حساب مي‌شود. افرادي که خودسوزي مي‌کنند به علت اينکه درصد بالايي از بدنشان مي‌سوزد، بيشتر از ديگر بيماران در معرض مرگ و مير هستند.

- See more at: http://www.chekhabar.ir/News/86391/%D8%A7%D9%81%D8%B2%D8%A7%D9%8A%D8%B4-%D8%AE%D9%88%D8%AF%D8%B3%D9%88%D8%B2%D9%8A-%D9%88-%D8%A7%D8%B3%D8%AA%D8%A7%D9%86-%D9%87%D8%A7%D9%8A-%D8%B1%DA%A9%D9%88%D8%B1%D8%AF%D8%AF%D8%A7%D8%B1-%C2%AB%D8%AE%D9%88%D8%AF%D8%B3%D9%88%D8%B2%D9%8A%C2%BB-%D8%AF%D8%B1-%D8%A7%D9%8A%D8%B1%D8%A7%D9%86#sthash.WbdDNi8F.dpuf
ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار